printlogo


کد خبر: 206586تاریخ: 1397/11/30 00:00
دولت فاز جدید عرضه گوشت تنظیم‌بازاری را امتحان می‌کند
هدفمندکردن توزیع گوشت!

اسد‌الله خسروی: ناتوانی وزارت جهاد کشاورزی در تامین و عرضه گوشت موجب شده است دسترسی مردم به این کالا بسیار سخت شود. اگرچه دولت برای عرضه درست گوشت وارداتی تنظیم بازاری و رسیدن آن به دست مصرف‌کننده نهایی، ابتدا اقدام به عرضه گوشت با دریافت کارت ملی از خریداران کرد اما در پی ایجاد صف‌های طولانی مقابل فروشگاه‌های عرضه‌کننده گوشت و از سوی دیگر نرسیدن گوشت‌های وارداتی به دست مصرف‌کننده واقعی و ایجاد بستری برای سوءاستفاده عده‌ای سودجو، این طرح متوقف شد. با شکست طرح اولیه عرضه گوشت وارداتی به مردم، دولت این بار طرح توزیع اینترنتی گوشت قرمز را مطرح کرد که این شیوه نیز با توجه به نبود زیرساخت لازم، خیلی زود متوقف شد تا مردم همچنان برای دریافت این کالای مهم سبد معیشت خانوار دوباره صف‌های طویلی را مقابل فروشگاه‌ها تشکیل دهند. اما در مدل جدید توزیع گوشت وارداتی این بار قرار است این کالا بین گروه‌های هدف توزیع شود و مسؤولیت توزیع آن را وزارت صنعت برعهده گیرد. کارشناسان معتقدند دولت باید مدت‌ها پیش و زمانی که نرخ ارز تغییر کرد به فکر تامین گوشت قرمز مورد نیاز کشور می‌بود و این احتمال را می‌داد که قیمت گوشت قرمز متاثر از تنش ارزی، سیر صعودی به خود می‌گیرد. در واقع دولت باید با حمایت از بخش دامداری و توجه به تولید، نیاز بازار را تامین می‌کرد. از طرفی نیز باید با کنترل مرزها مانع از خروج دام زنده بویژه دام مولد می‌شد. با ادامه این شرایط، در صورتی که دولت تدبیری برای توسعه بخش تولید دام و مدیریت بازار نیندیشد، دور از انتظار نیست که در ماه‌های پیش رو تهیه گوشت قرمز برای مصرف‌کنندگان به کاری سخت و دشوار تبدیل شود.
مدل جدید توزیع گوشت وارداتی
معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به مدل جدید توزیع گوشت تنظیم بازاری گفت: وزارت صنعت مسؤول توزیع شده است. علی‌اکبر مهرفرد در جمع خبرنگاران با اشاره به گروه‌های هدف دریافت‌کننده گوشت وارداتی تنظیم بازاری گفت: دریافت‌کنندگان شامل دهک‌های کم‌درآمد جامعه از جمله خانوارهای کمیته امداد امام خمینی‌(ره)، بهزیستی و شبکه‌های تعاونی‌های کارگری، فرهنگیان، نظامی و کارمندی می‌شوند. معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در کنار این نوع عرضه، قرار است بخشی از گوشت مورد نیاز کشور با ارز نیمایی وارد کشور شود و خارج از شبکه تنظیم بازار و در کنار گوشت تولید داخل در اختیار بازار قرار گیرد تا بازار متعادل شود. دراین باره نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محو کردن تصویر ناپسند صف‌های گوشت از سطح شهر با واردات گسترده گوشت امکان‌پذیر است، گفت: مدیریت پرورش دام زنده راه دیگری برای حل مشکل کمبود گوشت است. سیدابوالفضل موسوی‌بیوکی با اشاره به صف‌های طویل ایجاد شده برای خرید گوشت قرمز، گفت: به‌یقین مسؤولان باید برای عرضه بیشتر، منسجم و منظم گوشت قرمز فکری کنند، چرا که ادامه این روند نه در شأن مردم است و نه برای آنها قابل تحمل. ضمن آنکه باید هرچه سریع‌تر جلوی قاچاق دام زنده مولد به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کمبود گوشت قرمز  گرفته شود. وی ادامه داد: واردات گوشت با کیفیت و عرضه آن به طور گسترده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و حتی محلی می‌تواند مردم را به آسایش نسبی در تامین این کالای اساسی خود برساند. وی در گفت‌وگو با خانه ملت، با تاکید بر مدیریت پرورش دام مولد در استان‌های مختلف توسط وزارت جهاد کشاورزی افزود: با نزدیک شدن به ایام نوروز تقاضا برای خرید گوشت قرمز و مرغ و دیگر کالاهای اساسی از سوی مردم بیشتر و احتمالا بحران نیز در صورت عدم مدیریت تهیه و توزیع این کالاها افزایش پیدا خواهد کرد، لذا مسؤولان باید شبانه‌روز به صورت ستادی پیگیر حل این مشکل باشند. موسوی‌بیوکی با تاکید بر اینکه مسؤولان میزان کمبود گوشت را می‌دانند، لذا باید بر اساس نیاز وارد کنند اما در ساماندهی بازار گوشت تعلل می‌شود، بیان کرد: تا سال گذشته مردم تمایلی به گوشت یخی نداشتند، لذا اکنون باید دید چه بلایی بر سر آنها آمده که در صف‌های طولانی گوشت یخی می‌ایستند!
ضرورت جلوگیری از خروج دام از کشور
در همین باره، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با اشاره به اینکه با واردات گوشت قرمز و جلوگیری از خروج غیرقانونی دام زنده از کشور شرایط بازار این محصول ساماندهی و کنترل می‌شود، گفت: باید با اعمال تدابیر خاص با توجه به نیاز بازار داخلی به گوشت قرمز از قاچاق دام زنده جلوگیری شود. احمد صفری درباره اینکه چگونه می‌توان در استان‌های مرزی از قاچاق دام زنده جلوگیری کرد، تصریح کرد: متاسفانه سهوا یا عمدا اجازه داده می‌شود دام زنده از مرزهای کشور قاچاق ‌شود؛ باید در نظر داشت نمی‌توان دام زنده را براحتی از مرز عبور داد. صفری با تاکید بر اینکه آمار دریافتی ما از میزان قاچاق دام زنده بسیار بالا و دردناک است، عنوان کرد: به‌رغم نیاز بازار داخلی کشور به دام زنده و گوشت قرمز، دام مولد به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود که در این باره به نهاد ریاست جمهوری، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نهادهای انتظامی و نظامی تذکراتی داده شده است.
محموله ۵ هزار تنی گوشت قرمز ۴ سال است در گمرک جلفا متوقف شده
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس درباره واردات گوشت قرمز و توقف محموله 17 هزار تنی گوشت قرمز وارداتی در گمرک بندر شهید رجایی، گفت: نه تنها 17 هزار تن در بندر شهید رجایی متوقف شده، بلکه در گمرک جلفا و آذربایجان شرقی نیز حدود 5 هزار تن گوشت قرمز 4 سال است توقیف شده که در حال نابودی است. جلال محمودزاده در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان اینکه متاسفانه سیستم واردات و توزیع مواد غذایی وزارت جهاد کشاورزی بشدت مریض و دچار مشکل شده است، تصریح کرد: سوءمدیریت‌ در وزارت جهاد کشاورزی باعث شده محموله‌های گوشت قرمز بموقع به بازار نرسد؛ بعضا محموله‌هایی وجود دارد که 4 سال است در گمرکات متوقف شده است‌.


Page Generated in 0/0139 sec