printlogo


کد خبر: 206596تاریخ: 1397/11/30 00:00
افتتاح فاز3 بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان
ستاره خلیج‌فارس، ایران را از واردات بنزین بی‌نیاز کرد

گروه اقتصادی: فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس روز گذشته با حضور رئیس‌جمهوری، وزیر نفت و جمعی از مسؤولان افتتاح شد. به گزارش خبرگزاری‌ها، ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با ظرفیت دریافت روزانه ۳۶۰ هزار بشکه خوراک از میدان مشترک پارس‌جنوبی در قالب ۳ فاز ۱۲۰ هزار بشکه‌ای از سال ۱۳۸۵ با هدف حفظ و استمرار عملیات برداشت گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی، کاهش آلایندگی‌های محیط‌زیستی و کمک به خودکفایی کشور در تأمین فرآورده‌های راهبردی انرژی آغاز شد. با بهره‌برداری از فاز سوم این پالایشگاه و تولید روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین و ۱۵ میلیون لیتر گازوئیل باکیفیت، سقف تولید بنزین کشور به روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر رسید و کشور در شرایط باثباتی به لحاظ تولید فرآورده‌های با کیفیت قرار گرفت و از واردات بنزین بی‌نیاز شد. این پروژه باعث شده کیفیت ۱۲ میلیون لیتر بنزین تولیدی این پالایشگاه به استاندارد یورو ۵ و کیفیت روزانه ۱۵ میلیون لیتر نفتگاز تولیدی در این پالایشگاه به استاندارد یورو ۴ تبدیل شود.
معادلات انرژی منطقه تغییر کرد
در این مراسم فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) با بیان اینکه پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس معادلات انرژی را در منطقه تغییر داد و کشور ایران را از یک واردکننده بنزین به یک صادرکننده بنزین تبدیل کرد، اظهار داشت: خداوند را شاکریم در 40 ‌سالگی انقلاب اسلامی و در اوج خباثت‌های استکبار جهانی علیه مردم مقاوم و عزیز کشورمان شاهد افتتاح یک شاهکار مهندسی به دست مهندسان و جوانان این مرز و بوم، بدون دخالت شرکت‌های خارجی هستیم.
سعید محمد افزود: افتتاح 2 فاز از بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان در سال 1397 که به لحاظ وسعت، پیچیدگی و حجم کار بی‌نظیر است، جزو اقدامات بزرگی است که بدون شک تا سالیان سال در یاد ملت عزیز ایران خواهد ماند و از آن با افتخار یاد خواهند کرد. محمد ادامه  داد: این پالایشگاه با تولید بنزین و گازوئیل طبق با استانداردهای یورو 5 در زمینه کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی کشور نقش بسزایی دارد. وی با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) پس از خروج شرکت‌های خارجی به بهانه تحریم از پروژه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در سال 1390 به صورت EPC عملیات اجرایی این پروژه را آغاز کرد، افزود: حجم عملیات جوشکاری در این پالایشگاه بیش از 4 فاز پارس‌جنوبی است. حجم کابل‌کشی‌ در این پروژه نیز معادل دو برابر مرزهای آبی و خاکی کشور یعنی حدود 15 هزار کیلومتر است. علاوه‌بر این ساخت و نصب حدود 76 هزار تن تجهیز پالایشگاهی و 56 هزار تن سازه فلزی، اجرای 120 هزار مترمربع ساختمان صنعتی و اداری و حدود 5/11 میلیون بشکه مخزن تنها بخشی از دستاوردهای این پروژه است. محمد با اشاره به افتتاح قریب‌الوقوع فاز 13 و فازهای 22، 23 و 24 پارس‌جنوبی و منابع موجود در این پروژه‌ها اظهار داشت: قرارگاه سازندگی خاتم‌‌الانبیا(ص) آماده است با سرمایه‌گذاری و انتقال بخشی از سرمایه انسانی و ماشین‌آلات و تجهیزات خود، عملیات ساخت پالایشگاه آناهیتا در کرمانشاه را به سرعت آغاز کند.  
در این مراسم، علیرضا صادق‌آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی پروژه ستاره خلیج‌فارس در سال ۱۳۹۱ بالغ ‌بر ٥١ درصد و هزینه‌کرد آن 5/2 میلیارد یورو بوده است، افزود: میزان پیشرفت در سال ۱۳۹۲، ٦٤ درصد، در سال ۱۳۹۳، ٧٦ درصد، در سال ۱۳۹۴، ٨٤ درصد، در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به ترتیب ٩١و ٩٤ درصد و در حال حاضر 100 درصد است. وی در ادامه با اشاره به پیک مصرف بنزین در کشور در فصل تابستان گفت: میانگین مصرف بنزین در تابستان ٩٧ میلیون لیتر بود که در این شرایط فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس٣٠ میلیون لیتر بنزین تولید کرد و تحویل داد. در ادامه وزیر نفت هم با بیان اینکه ظرفیت پذیرش خوراک در پالایشگاه‌های نفت 7/1 میلیون بشکه بوده است، افزود: با به مدار آمدن پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس این ظرفیت به 1/2 میلیون بشکه رسیده است. به عبارت دیگر، ظرفیت پالایشی کشور ٢٠ درصد افزایش یافته است. زنگنه با بیان اینکه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بخشی از زنجیره پارس‌جنوبی است، توضیح داد: پارس‌جنوبی یک زنجیره پتروشیمی و یک زنجیره پالایشی نزدیک به ٤٠٠ هزار بشکه دارد که ستاره خلیج‌فارس بخشی از این زنجیره است. وزیر نفت یادآور شد فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس آماده کلنگ‌زنی است. گفتنی است، پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس نخستین پالایشگاه طراحی‌شده بر اساس خوراک میعانات گازی کشور با ظرفیت پالایش ۳۶۰ هزار بشکه در روز در قالب 3 فاز 120 هزار بشکه‌ای با هدف تولید بنزین، گازوئیل، گاز مایع و سوخت جت در 25 کیلومتری غرب بندرعباس در زمینی به مساحت ۷۰۰ هکتار احداث شده است. تولید روزانه 36 میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو 5، 14 میلیون لیتر گازوئیل سبک و سنگین، بیش از 3 میلیون لیتر سوخت جت، بیش از 4 میلیون لیتر گاز مایع (LPG)‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، 130 تن گوگرد جامد و 425 تن هیدروژن از محصولات نهایی این پالایشگاه به شمار می‌رود.


Page Generated in 0/0128 sec