printlogo


کد خبر: 206608تاریخ: 1397/11/30 00:00
اخبار

تولیدکنندگان پودر شوینده ‌ مواد اولیه ندارند
دبیر انجمن تولیدکنندگان پودر شوینده با اعلام اینکه تأمین مواد اولیه کارخانجات محصولات شوینده پس از عید دچار مشکل اساسی خواهد شد، گفت: برای شب عید کارخانجات از ذخایر مواد اولیه خود استفاده می‌کنند و نگرانی‌ای در این باره نیست. جمشید فروزش در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه متأسفانه اخیراً تولید‌کنندگان محصولات شوینده در تأمین مواد اولیه خود دچار مشکل شده‌اند، اظهار داشت: ثبت سفارش واردات مواد اولیه حدود یک ماه زمان می‌برد و پس از آن 2 تا 3 ماه نیز درگیر تخصیص ارز آنها هستیم که طولانی‌شدن این مدت باعث می‌شود مهلت ثبت سفارش‌ها نیز تمام شده و مجبور به تمدید آنها باشیم. علاوه بر این در انتقال ارز هم با مشکل روبه‌رو هستیم. وی تصریح کرد: مواد اولیه صابون 90 درصد، خمیردندان و اقلام آرایشی90 درصد، پودرشوینده دستی 40 درصد و پودر شوینده ماشینی 55 درصد از محل واردات تأمین می‌شود که ایجاد مشکل در خرید این مواد کارخانجات را دچار مشکل اساسی می‌کند.


صادرات کشور قفل شد
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین مدعی است ۳ ماه است با ندانم‌کاری بانک مرکزی، صادرات کشور قفل شده و در صورت اصلاح نشدن این شرایط، بهار سختی را پیش رو خواهیم داشت. اسدالله عسگراولادی در گفت‌وگو با تسنیم، در واکنش به تصمیم اخیر بانک مرکزی تحت عنوان مشوق‌های بازگشت ارز صادرات برای صادرکنندگان، با انتقاد از سیاست‌های ارزی کشور اظهار داشت: این چه مشوقی است؟ شما نگاه کنید و بگویید چه ارزشی دارد؟ متاسفانه اقدامات بانک مرکزی در این حوزه ندانم‌کاری است و راه‌اندازی سامانه نیما از سوی بانک مرکزی باعث شده صادرات در کشور قفل شود. وی با تاکید بر اینکه 6 ماه بعد صادراتی در کشور وجود نخواهد داشت، افزود: کاهش صادرات که در چند ماه گذشته کلید خورده، آغاز این سیر است و شما خواهید دید در صورت اصلاح نشدن این وضعیت، دیگر صادراتی نخواهیم داشت. وی تصریح کرد: «نیما» دفتر دستکی است که آقایان راه انداخته‌اند و چند صراف را دور هم جمع کرده‌اند و اسمش را گذاشته‌اند «نیما»؛ در حالی که طرف خارجی و خریدار کالای صادراتی ما می‌گوید شما بانک معتبر معرفی کنید تا پول صادرات‌تان را به آن بانک واریز کنم. در چنین شرایطی من پول صادراتم را چطور وارد کشور کنم؟ وی با انتقاد از تخصیص ارز دولتی و فسادآور بودن ارز 4200 تومانی گفت: ارز 4200 تومانی در شرایط امروز یک حماقت است و در نهایت دولت ناچار است ارز 4200 تومانی را حذف کند و ارز دولتی محکوم به حذف است. شما نگاه کنید الان چند نرخ در بازار ارز وجود دارد؟
پاسخ به عسگراولادی
به‌دنبال اظهارات اسدالله عسگراولادی، روابط عمومی بانک مرکزی در پاسخ به وی اظهار داشت: ایشان تاکنون هیچ اطلاعاتی از نحوه مصرف ارز صادراتی خود در چرخه اقتصادی کشور ارائه نکرده است، به طوری که 2 شرکت صادراتی ایشان تا پایان آبان 1397 بالغ بر 6/16 میلیون یورو صادرات داشته و ارز حاصل از صادرات را وارد چرخه اقتصادی نکرده است؛ در حالی ‌که بخش عمده‌ای از صادرکنندگان متعهد به کشور تاکنون بیش از 10 میلیارد یورو ارز در بازار ثانویه عرضه کرده‌اند و بخشی از واردات کشور از این محل تامین شده
 است.

 شتاب گرفتن فروش ارز صادراتی در نیما
روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: علاوه‌بر عرضه نزدیک به ۱۰میلیارد دلار از سوی بانک مرکزی، پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و شرکت ملی گاز در سامانه نیما، صادرکنندگان غیرنفتی بخش خصوصی فروش ارز ناشی از صادرات خود را در نیما افزایش داده‌اند. بنا به اعلام بانک مرکزی، این مبلغ از ۱۶مرداد تا امروز از یک میلیارد یورو فراتر رفته است. روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرده این مبلغ علاوه‌بر عرضه صادرکنندگان در صرافی‌ها و اختصاص ارز به واردات خودشان است.


Page Generated in 0/0038 sec