printlogo


کد خبر: 206609تاریخ: 1397/11/30 00:00
معاونان دادستانی کل کشور و پلیس فتای نیروی انتظامی نسبت به هوشیاری کاربران درباره سایت‌های جعلی هشدار دادند
دستگیری ارسال‌کنندگان پیامک «سهام عدالت»
دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه: اشکال اساسی در سایت دیوار 2 بحث پرداخت بیعانه و احراز نشدن هویت است

گروه اجتماعی: معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتای ناجا از پیگیری برای دستگیری عاملان ایجاد سایت جعلی yaraneh.com و ارسال‌کنندگان پیامک انبوه سهام‌عدالت خبر داد.
سرهنگ حسین رمضانی در این‌باره به ایسنا گفت: طی 2 هفته گذشته پلیس فتا به 2 پرونده که عاملان آن قصد داشتند به شکل گسترده اقدام به کلاهبرداری از شهروندان کنند ورود کرد و خوشبختانه با اقدامات انجام شده که با همراهی وزارت ارتباطات صورت گرفت، جلوی خسارت به شهروندان گرفته شد. وی در تشریح این پرونده‌ها گفت: مورد اول مربوط به عاملان ایجاد سایت جعلی اعلام نیازمندی یارانه نقدی به نشانی yaraneh.com بود، در این سایت با این عنوان که وابسته به سازمان هدفمندی یارانه‌هاست، اطلاعات هویتی شهروندان نظیر کدملی سرپرستان خانوار، تعداد اعضای خانوار، میزان درآمد و همچنین اطلاعات کارت بانکی، شماره کارت، شماره حساب، رمز دوم، تاریخ انقضای کارت و CVV2 دریافت می‌شد و طبیعی است که دریافت چنین اطلاعاتی با هدف برداشت غیرمجاز از حساب شهروندان است. رمضانی با اشاره به ورود پلیس فتا به این موضوع اظهار کرد: گردانندگان این سایت در ایام تعطیلات هفته گذشته اقدام به راه‌اندازی آن کردند و تصور می‌کردند در ایام تعطیلات کسی متوجه آنان نمی‌شود، در حالی که پلیس فتا وارد عمل شده و با همراهی وزارت ارتباطات با این سایت جعلی برخورد شد. معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا ادامه داد: عاملان راه‌اندازی و ایجاد این سایت شناسایی شده‌اند و پس از دستگیری جزئیات بیشتری از اقدامات آنان بیان خواهد شد. وی دومین پرونده را مربوط به اوایل همین هفته اعلام کرد و گفت: پیامکی انبوه از یکی از سامانه‌های ارسال پیامک برای بسیاری از شهروندان ارسال و در آن ادعا شده بود برای دریافت سهام‌عدالت و عیدی باید یکسری اطلاعات خود را در اختیار قرار دهند که خوشبختانه قبل از هرگونه اقدام و خسارت به شهروندان این سامانه نیز با همکاری وزارت ارتباطات و پلیس فتا مسدود شد. رمضانی با بیان اینکه متأسفانه سودجویان در ایام تعطیل و مناسبت‌های خاص اقدامات خود را افزایش می‌دهند، درباره اینکه شهروندان چطور می‌توانند از گرفتار شدن در دام چنین سایت‌ها و سامانه‌هایی پیشگیری کنند، گفت: اول لازم است شهروندان توجه داشته باشند که حتماً اخبار را از سایت‌های رسمی سازمان‌ها پیگیری کنند و اگر پیامکی به دست آنها رسید یا موارد دیگر، حتماً صحت آن را با مراجعه به سایت همان سازمان بررسی کنند، برای مثال درباره یارانه‌ها لازم است اخبار دقیق از سایت سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت کار و رفاه اجتماعی پیگیری شود. معاون پلیس فتای ناجا ادامه داد: مساله دیگر آدرس سایت‌هاست، شهروندان لازم است توجه داشته باشند به طور کلی تمام سایت‌های رسمی و خدماتی در داخل کشور به دامنه ir ختم می‌شوند و سایت‌هایی با دامنه com، سایت نهادهایی مانند سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیست. وی افزود: مهم‌تر از همه هم این است که هیچ نهاد رسمی از شهروندان تقاضای رمز دوم کارت، CVV2 و نظایر آن را نمی‌کند و اگر سامانه‌ای چنین مشخصاتی را بخواهد قطعاً جعلی است و با هدف جرائم مالی ایجاد شده است.
انتقاد از بی‌توجهی به احزار هویت افراد
معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتای ناجا با بیان اینکه پلیس به دنبال فیلترینگ و انسداد سایت دیوار نیست، گفت: مسؤولان سایت‌های درج آگهی مانند سایت دیوار نسبت به احراز هویت افراد آگهی‌دهنده توجهی ندارند.
حسین رمضانی، معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتای ناجا درباره اقدامات پلیس فتا برای جلوگیری از وقوع جرم در سایت‌های درج آگهی مانند سایت دیوار و شیپور گفت: پلیس فتا حامی تمام کسب‌وکارهای نوین است اما مساله‌ای که با آن مواجهیم، امنیت مردم است و تا زمانی که امنیت مردم در این کسب و کارها تامین و حفظ شود، از آنها حمایت می‌کنیم. وب‌سایت دیوار یا سایر وب‌سایت‌های درج آگهی مانند شیپور مشکلات خاص خود را دارند. وی با اشاره به افزایش آمار شکایت از سایت دیوار خاطرنشان کرد: افزایش پرونده‌ها در سایت دیوار به حدی بود که پلیس فتا ناچار به انجام یکسری اقدامات شد، از جمله اینکه چندین جلسه کارشناسی با مسؤولان وب‌سایت دیوار در دادستانی کل کشور داشتیم. نقاط ضعف و راهکارهای لازم را بررسی کردیم و راهکارهایی را برای کاهش تخلفات پیشنهاد دادیم و منتظریم تا اقدامات اساسی شود.
معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتای ناجا تصریح کرد: مساله اصلی در وب‌سایت درج آگهی مساله احراز هویت است و باید مسؤولان اینگونه وب‌سایت‌ها به این مسائل توجه کنند تا هیچ‌یک از هموطنان آسیب نبینند. در جلساتی که با مسؤولان این وب‌سایت‌ها داشتیم، متاسفانه به نتایج مطلوب دست پیدا نکردیم و روز به روز پرونده‌های پلیس فتا در حوزه وب‌سایت‌های درج آگهی افزایش پیدا می‌کند. رمضانی با تاکید بر اینکه مجرمان از نقاط ضعف وب‌سایت‌ها و کسب و کارهای نوین استفاده می‌کنند، بیان کرد: با توجه به ارائه گزارشاتی از افزایش قربانیان سایت‌های درج آگهی بویژه دیوار به دادستان کل کشور، ایشان به عنوان مدعی‌العموم دستور داد پرونده‌ای درباره سایت دیوار در دادسرای مربوطه باز شود. وی تاکید کرد: پلیس به دنبال فیلتر یا مسدود کردن سایت دیوار نیست، بلکه هدف ما این است که دیوار فضای امنی برای کلاهبرداران ایجاد نکند. هدف ما این است که با همکاری مسؤولان این سایت‌ها و مقامات قضایی بتوانیم امنیت را به سایت‌های درج آگهی مانند شیپور و دیوار برگردانیم تا ما و دستگاه قضایی هزینه اضافی برای کشف جرم نپردازیم و مردم نیز قربانی این جرائم نشوند. معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتای ناجا در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به ارسال پیامک‌هایی از سوی برخی اشخاص با عنوان «هرچه در حسابت موجود است به این شماره حساب واریز کن» خاطرنشان کرد: انواع روش‌های کلاهبرداری وجود دارد، گاهی اوقات پیامک‌هایی با عنوان قطع یارانه و سهام‌عدالت برای مردم ارسال می‌شود، این موارد همه تکنیک‌ها و تاکتیک‌های مجرمان برای دستیابی به اطلاعات خصوصی افراد است و ما به هموطنان توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان به اینگونه تبلیغات و پیامک‌ها واکنش نشان ندهند.
مشکل اصلی سایت دیوار کجاست؟
معاون دادستان کل کشور در فضای مجازی گفت: از ابتدای سال جلسات مکرری با مسؤولان سایت دیوار برگزار شده اما اشکال اساسی در این سایت 2 بحث پرداخت بیعانه و عدم احراز هویت است.
جواد جاویدنیا درباره آخرین جزئیات رسیدگی قضایی به پرونده سایت دیوار و شیپور اظهار داشت:  برای این سایت‌ها الزامات خاصی تعیین شده و نسبت به قبل در بحث احراز هویت، رجیستر کردن شماره تلفن‌ها و استفاده از آی‌پی‌های داخلی اقدامات خوبی انجام داده‌‌اند و سعی دارند با انجام مؤلفه‌های مختلف نسبت به شناسایی فردی که برای مثال یک‌بار آگهی کلاهبرداری را منتشر کرده‌، اقدام کرده و از انتشار آگهی مجدد توسط این شخص جلوگیری کنند.
معاون دادستان کل کشور در فضای مجازی ادامه داد: در سایت دیوار هشدارهای متعددی درباره عدم پرداخت بیعانه توسط کاربران داده شده و اکنون قسمت عمده مشکل سایت دیوار، بیعانه‌ای است که پرداخت می‌شود؛ به طور مثال، فرد مجرم با ارائه یک محصول با قیمت وسوسه‌کننده، از خریدار می‌خواهد به سرعت مبلغ بیعانه‌ای را واریز کند که به این صورت کلاهبرداری می‌کند.
وی با بیان اینکه در بحث سیمکارت‌ها و عابربانک‌ها احراز هویت جدی در فضای مجازی نشده، تصریح کرد: احراز نشدن هویت باعث سوءاستفاده مجرمان می‌شود و با این وجود دیگر نمی‌توان تأمین امنیت زیرساختاری را از اینگونه سایت‌ها (دیوار و شیپور) انتظار داشته باشیم، البته اکنون کاری در حال انجام است که این سایت‌ها به بانک‌های اطلاعاتی موجود دسترسی پیدا کرده و احراز هویت دقیق‌تری انجام دهند. دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه افزود: از ابتدای سال جلسات مکرری با مسؤولان سایت دیوار برگزار شده اما اشکال اساسی در این سایت همان 2 بحث پرداخت بیعانه و احراز نشدن هویت است.
جاویدنیا با بیان اینکه بحث مسدودسازی سایت دیوار و شیپور مطرح نیست، تصریح کرد: سایت‌هایی همچون دیوار و شیپور و به طور کلی استارت‌آپ‌ها، مادامی که قوانین کشور را رعایت کنند و نظارت‌های لازم را انجام دهند، بنا بر برخورد سلبی با آنها نداریم. قانون نیز می‌گوید ابتدا  درباره مطلب مجرمانه باید تذکر داد و اگر این کار اصلاح نشد، فیلترینگ انجام شود؛ مگر آنکه آن سایت مانند سایت‌های قماربازی و غیراخلاقی از اساس مشکل داشته باشد.


Page Generated in 0/0054 sec