printlogo


کد خبر: 206622تاریخ: 1397/12/1 00:00
سردار پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه با اشاره به انهدام خانه‌های تیمى عوامل حادثه تروریستی جاده خاش – زاهدان :
انتحاری‌ها پاکستانی بودند
نحوه پاسخ ایران به این حادثه تروریستی در شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی است

گروه سیاسی: تیم اجرایی جنایت اخیر جاده خاش – زاهدان که باعث شهادت 27 نفر از پاسداران شد؛ شامل 3 نفر از اهالی سیستان و بلوپستان و 3 نفر پاکستانی بوده است. این خبر را دیروز فرمانده نیروی زمینی سپاه اعلام کرد. به گفته سردار پاکپور 2 نفر از عوامل ایرانی این حادثه دستگیر شده و نفر سوم نیز تحت تعقیب است.
همزمان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز گفت 2 کشور عربستان‌سعودی و امارات عربی متحده در اقدامات تروریستی اخیر علیه کشورمان دست داشته‌اند. وزیر اطلاعات هم دیروز اعلام کرد شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی واکنش ایران به حادثه تروریستی اخیر است. اظهارات وزیر اطلاعات در حالی است که مدیرکل امور مرزی وزارت کشور اعلام کرد ایران توانایی برخورد با کانون‌های تروریستی مستقر در خاک پاکستان را دارد. به گزارش «وطن ‌‌امروز»، در میانه اخبار مربوط به حادثه تروریستی جاده خاش – زاهدان، اظهارات فرمانده نیروی زمینی سپاه درباره ماهیت عوامل انتحاری بسیار قابل تامل است.
سردار پاکپور جزئیات عملیات دستگیری و انهدام خانه‌های تیمى عوامل حادثه تروریستی جاده خاش ـ زاهدان را تشریح کرد.
سردار محمد پاکپور دیروز سه‌شنبه در حاشیه مراسم گرامیداشت شهدای حادثه تروریستی جاده خاش - زاهدان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بعد از حادثه‌اى که رخ داد اقدامات زیادی انجام دادیم و بعد از اینکه قطعات خودروی انتحاری را به برادران‌مان در نیروی انتظامی تحویل دادیم، هویت خودرو را مشخص کردند و بعد از شناسایی هویت آن نیروهای اطلاعاتی و عملیاتی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه عملیات دستگیری و انهدام تیم پشتیبانی‌کننده و تیمی که خودرو را برای این اقدام آماده کرده بودند را آغاز کردند.
وی افزود: 2 روز قبل نخستین سرنخ را به دست آوردیم که یک زن بود که وی را دستگیر کردیم و بعد از دستگیری این عامل تروریستی، به افراد دیگر هم رسیدیم.
سردار پاکپور ادامه داد: 2 نفر از عناصر تیم تروریستی پاکستانی بودند و عامل انتحاری نیز فردی به نام حافظ محمدعلی از پاکستان بود و یک فرد دیگر از پاکستان نیز حضور داشت. فرمانده نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه ٣ نفر از عوامل تیم ترویستی از منطقه سیستان و بلوچستان بودند، تصریح کرد: 2 نفر از آنها دستگیر شده‌اند و یک نفر هم متواری است که ان‌شاءالله بزودی دستگیر خواهد شد.
وی ادامه داد: این گروهک مهمات و تجهیزات بسیار زیادی آماده کرده بودند و اقداماتی که می‌خواستند انجام دهند، صرفا برای این کار نبوده و قصد داشتند اقدامات تروریستی را در ٢٢ بهمن و سایر مناسبت‌ها انجام دهند. در آن زمان تمهیدات زیادی را برای راهپیمایی ٢٢ بهمن داشتیم و آنها موفق نشدند و حتی در ایام دهه فجر در مرز نیز عناصر تروریست تلاش زیادی کردند اقداماتی از این قبیل انجام دهند اما نتوانستند.
فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اقدام اخیر تروریست‌ها در منطقه سیستان و بلوچستان گفت: آنها نتوانستند اقدام خاصی انجام دهند و این حرکت کوری است که یک ماشین را در جاده ترانزیتی منفجر کنند.
راحت می‌توانیم بزنیم‌شان
نقش پاکستانی‌ها در ماجرای ترور جاده زاهدان – خاش حالا پر رنگ‌تر شده است. تا پیش از این رد پای سرویس امنیتی پاکستان در ترور اخیر مشهود بود حالا اما با اظهارات فرمانده نیروی زمینی سپاه مشخص شده است تحرکات تروریست‌های ضدایرانی در نقاط مرزی پاکستان با ایران بسیار فراتر از تجهیز گروهک‌های تروریستی نظیر باقیماندگان گروهک ریگی یا انصارالشیطان وابسته به سعودی و امارات است. این موضوع یعنی انتحار تروریست‌های پاکستانی در خاک ایران، دست نیروهای دفاعی جمهوری اسلامی ایران را برای برخورد با این تروریست‌ها در خاک پاکستان باز می‌کند. بویژه اینکه با توجه به سرمایه‌گذاری وهابیت سعودی در پاکستان و ایجاد مدارس وهابی در این کشور فقیر، آلارم‌های امنیتی درباره استفاده از دانش‌آموزان این مدارس برای اقدامات انتحاری علیه ایران بسیار محتمل است و این یک تهدید بالقوه بسیار خطرناک است که نشانه‌های تبدیل شدن این تهدید بالقوه به تهدید بالفعل در ماجرای تروریستی اخیر مشاهده شد. همین موضوع ضرورت برخورد ایران با این تروریست‌ها و کانون‌های حامی آنها را تقویت می‌کند. با توجه به تعمد دولت پاکستان در عدم برخورد با این تروریست‌ها،  ایران می‌تواند براحتی نسبت به مقرهای این تروریست‌ها دسترسی داشته باشد.
 مدیرکل امور مرزی وزارت کشور در همین رابطه گفت: اگر پاکستان توان مقابله با گروهک‌های تروریستی را ندارد، جمهوری اسلامی به صراحت اعلام کرده است توان مقابله با این کانون‌های ضدامنیتی در داخل کشور پاکستان را دارد و براحتی می‌تواند با آنها برخورد کند. شهریار حیدری در گفت‌وگو با فارس، افزود: ظرفیت و قاعده بین‌المللی است که اگر یک اقدام ضدامنیتی علیه کشور انجام شود، آن کشور حق دارد در همان نقطه برخورد کند. مدیرکل امور مرزی وزارت کشور تصریح کرد: ما با توجه به رویکرد جدید پاکستان و ارتقای سطح فعالیت‌های فرهنگی، عمرانی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با جمهوری اسلامی ایران نمی‌خواهیم این سطح از روابط رو به گسترش تحت تأثیر اقدامات گروهک‌های تروریستی قرار بگیرد اما در عین حال دولت پاکستان پذیرفته است که کانون شکل‌گیری این تحرکات در خاک کشورش است. وی بیان کرد:‌ یک هیأت کارشناسی در سطح تصمیم‌گیری به کشورمان اعزام شده‌اند و در حال رایزنی هستند تا در وهله اول نسبت به عدم شکل‌گیری کانون‌ها در خاک پاکستان و در وهله دوم برخورد با این کانون‌ها و همکاری با ایران به توافقاتی برسند. حیدری اظهار کرد: اگر پاکستان توان مقابله با گروهک‌های تروریستی را ندارد، جمهوری اسلامی به صراحت اعلام کرده است توان مقابله با این کانون‌های ضدامنیتی در داخل کشور پاکستان را دارد و براحتی می‌تواند با آنها برخورد کند اما انتظارمان از پاکستان این است اقدام مشترکی را علیه گروهک‌های تروریستی انجام دهیم. وی بیان کرد:‌ هم‌اکنون در حال گفت‌وگو و صحبت هستیم و زمانی به نتیجه خواهیم رسید که پاکستان بتواند همکاری‌های لازم را با ما داشته باشد. به هرحال دولت پاکستان نمی‌تواند پنهان‌کاری کند و  از این ماجرا بگریزد،‌ بلکه حتما باید با ما همکاری کند. مدیرکل امور مرزی وزارت کشور تصریح کرد‌: امیدواریم دیگر شاهد این اتفاق‌ها نباشیم،‌ چرا که چنین حوادثی می‌تواند در روابط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی میان ایران و پاکستان اثرگذار باشد.
بررسی پاسخ ایران در شورای عالی امنیت ملی
شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی پاسخ ایران به عوامل و مسببان حادثه تروریستی اخیر است. این خبر را وزیر اطلاعات اعلام کرد. بر اساس این گزارش، وزیر اطلاعات گفت: اقدام جنایتکارانه تروریست‌ها در شهادت مرزبانان سپاه در جاده خاش را بی‌پاسخ نخواهیم گذاشت. محمود علوی در حاشیه مراسم گرامیداشت شهدای حادثه تروریستی جاده خاش - زاهدان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این اقدام تروریست‌ها را بی‌پاسخ نخواهیم گذاشت، گفت: قطعا روی این مساله برنامه‌ریزی خواهیم کرد و این انتظار ملت است. وزیر اطلاعات افزود: در این زمینه هم‌افزایی بین دستگاه‌های موثر در امنیت وجود دارد و از لحظه این اتفاقات عملیات‌ها و بررسی‌ها در شورای عالی امنیت ملی آغاز شده است تا پاسخی قاطع بدهیم.
عربستان و امارات نقش کلیدی داشتند
تروریست‌های پاکستانی از طریق خاک پاکستان وارد خاک ایران شده و عملیات تروریستی انجام دادند. اما در کنار پاکستان که قصور و تقصیرش در این ماجرا مشهود است؛ عربستان‌سعودی و امارات نیز حامیان این تروریست‌ها بوده‌اند. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به برگزاری نشست ویژه کمیسیون متبوعش پیرامون حادثه تروریستی زاهدان اشاره کرد و گفت: اگر برای مسؤولان مشخص شود برخی کشورهای منطقه بویژه کشورهای عربی در استفاده از تروریست‌ها نقش دارند، حتما مجلس حمایت (اشاره به واکنش به عملیات تروریستی) خواهد کرد. وی افزود: من شخصا به این نتیجه رسیدم که برخی از این کشورها اقدامات ایذایی انجام می‌دهند و به همان نسبت انتظار وجود دارد که برای مولفه‌های امنیتی این کشورها مساله ایذایی ایجاد کنیم. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که کدام کشورها در این زمینه‌ها علیه کشورمان فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: امارات و عربستان. وی تأکید کرد: نمی‌توانیم منتظر بمانیم مردم بی‌گناه کشورمان شهید شوند و کشورهایی در این قضیه نقش داشته باشند و ما ساکت باشیم.

مادر شهید بروجی درگذشت
مادر یکی از شهدای حادثه تروریستی جاده خاش – زاهدان پس از چند روز بستری شدن به خاطر شوک ناشی از شنیدن خبر حمله تروریستی و شهادت فرزندش، روز دوشنبه دار فانی را وداع گفت. بر اساس این خبر، مادر شهید بروجی که از شهدای بروجردی حادثه اخیر جاده خاش – زاهدان بود؛ در پی شهادت فرزندش در بیمارستان بستری شد. مادر این شهید که روز یکشنبه پیکر پاک فرزندش روی دستان مردم بروجرد تشییع شد؛ یک روز پس از تشییع، در بیمارستان بروجرد دار فانی را وداع گفت و به فرزند شهیدش پیوست.
 


Page Generated in 0/0067 sec