printlogo


کد خبر: 206623تاریخ: 1397/12/1 00:00
در واکنش به اظهارات دولتی‌ها برای گره زدن معیشت مردم با لوایح FATF
حدادعادل: دولت فرافکنی نکند

غلامعلی حدادعادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مرتبط کردن موضوع معیشت مردم با لوایح FATF را یک نوع فرافکنی می‌داند. او می‌گوید هنوز مجمع تشخیص درباره لوایح پالرمو و CFT تصمیم نگرفته است، با این حال آیا اکنون وضعیت معیشت مردم خوب است؟
به گزارش «وطن‌امروز»، کنایه حدادعادل درباره اظهارات اخیر برخی نزدیکان حسن روحانی از جمله محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور است. واعظی اخیرا در گفت‌وگویی غیرمسؤولانه و در حالی که هنوز مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم نهایی خود درباره لوایح باقی‌مانده FATF را نگرفته، به این نهاد حکومتی حمله کرد و گفت مجمع باید مسؤولیت این تصمیم و افزایش فشار اقتصادی بر مردم را بپذیرد. واعظی هفته گذشته پس از برگزاری جلسه هیات دولت در این‌باره گفت: «امروز در جلسه هیأت دولت درباره این موضوع مطالبی مطرح شد و وزرا و مسؤولان ذی‌ربط حرفی اساسی مطرح کردند مبنی بر اینکه مجمع تشخیص باید فضای امروز ما در دنیا و فشارهایی را که آمریکا به ایران وارد می‌کند بخوبی متوجه باشد و این شرایط به اعضای مجمع توضیح داده شود تا تصمیمی که این مجمع اتخاذ می‌کند باعث افزایش فشار به مردم نشود. برخی مسؤولان گفتند با وجود فضایی که امروز بانک‌ها ایجاد کرده‌اند، اگر لوایح مربوط به FATF تصویب نشود این فشارها بیشتر می‌شود، بنابراین اگر تصمیمی اتخاذ می‌شود مسؤولیت آن نیز باید پذیرفته شود».
 حالا غلامعلی حدادعادل از اعضای شاخص مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید این رفتار دولتی‌ها یک فرافکنی است.
غلامعلی حدادعادل در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به اظهارات برخی دولتمردان مبنی بر اینکه در صورت عدم تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو، معیشت مردم با مشکل مواجه می‌شود، اظهار کرد: اینکه سخت شدن معیشت مردم را به پالرمو و FATF منوط کنند، نوعی فرافکنی است. وی افزود: حال که این لایحه را رد نکردیم، وضع معیشت مردم خوب است؟ این فرافکنی است که این لایحه را به معیشت ارتباط دهند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: خود آقایان هم می‌گویند هیچ تضمینی نیست که با پیوستن به کنوانسیون پالرمو وضع بهتر شود. به هر حال مجمع تشخیص مصلحت نظام به دور از فضاسازی‌ها لوایح مربوط به FATF را بررسی می‌کند. حدادعادل در ادامه عنوان کرد: اعضای مجمع آزادانه بررسی پالرمو را انجام و به تشخیص خودشان رأی می‌دهند و در این مورد سیاسی و حزبی عمل نمی‌کنند. ملاک مجمع تشخیص، مصلحت کشور و نظام است و امیدواریم تصمیمی که گرفته می‌شود به سود کشور باشد. وی تأکید کرد: پیام من این است که دولت در رابطه با پالرمو فرافکنی نکند.
هدف FATF و لوایح آن، ناکارآمد ساختن نظام دور زدن تحریم‌هاست
اما سردار وحیدی، وزیر اسبق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز از دیگر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است که طی روزهای اخیر اظهارات صریحی درباره لوایح پالرمو و CFT مطرح کرده است. در تازه‌‌‌‌‌ترین این اظهارات، سردار وحیدی درباره FATF و ساختار آن به باشگاه خبرنگاران گفت: این سیستم بخشی از نظام سلطه جهانی آمریکا و برخی کشور‌های غربی است. هدف از ایجاد این سیستم، کنترل مستقل بر کشور‌ها خارج از چارچوب سازمان ملل است؛ FATF در واقع یک نظام امنیتی، سیاسی و اطلاعاتی است و در پوشش سیستمی اقتصادی عمل می‌کند. وی افزود: آمریکا که مدعی ایجاد این سیستم برای مبارزه با پولشویی است، خود درگیر یکی از شدیدترین انواع پولشویی در دنیا است. بخش زیادی از این پولشویی نیز در اروپا رخ می‌دهد. این کشور‌ها در حالی مدعی مبارزه با پولشویی هستند که خود دچار شدیدترین نوع پولشویی‌ها هستند. سردار وحیدی درباره ماهیت FATF عنوان کرد: در بحث تامین مالی تروریسم، رژیم صهیونیستی که آشکارا به ترور می‌پردازد و از بیان آن هیچ ابایی ندارد و همچنین کشور تروریستی مانند عربستان با قضیه ترور خاشقجی هم‌اکنون عضو FATF هستند، بنابر‌این عضویت در این کنوانسیون‌ها در واقع یک نوع پوشش برای سلطه و تامین اهداف سیاسی و امنیتی خود و ناکارآمد ساختن نظام دور زدن تحریم‌ها محسوب می‌شود. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ما باید به طور صریح و روشن به دنیا بگوییم که به هیچ‌کدام از تحریم‌ها و قواعد آنها که مانع دور زدن تحریم‌ها و تامین منافع ملت ما شود، عمل نخواهیم کرد و به افراد دیگر هم این اجازه را نخواهیم داد. هیچ کسی نمی‌تواند برخلاف منافع ملت ایران به قواعد خودساخته آمریکایی‌ها که برای از پای درآوردن ملت ما ایجاد شده، تن دهد. هدف این قوانین کنترل ملت‌هاست و امروز معیشت و اقتصاد ملت ما را مورد هدف  قرار داده است.
وی درباره بررسی این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: FATF در مجمع مورد بحث قرار نگرفته و موارد مورد بحث، 2 کنوانسیونی است که مسائل مربوط به آنها بخشی از سازوکار‌های به کار گرفته شده از سوی FATF است.
FATF یعنی اوضاع اقتصادی بدتر
به غیر از چهره‌‌های شاخص، مراکز علمی و پژوهشی هم مخالف تصویب لوایح باقی‌مانده مرتبط با FATF هستند. محمدرضا محمدخانی، معاون سابق امور زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه توافق پاریس بر اساس تحقیقاتی که انجام دادیم توافقی به معنای واقعی کلمه افتضاح است، به فارس ‌گفت: پیوستن به این توافق منجر به کشیده شدن ترمز اقتصاد ایران می‌شود. وی ادامه داد: ما نیز مانند آمریکا باید کاملاً شفاف با این موضوع برخورد کنیم و از این توافق خارج شویم. وی تصریح کرد: آمریکا و چین از این توافق خارج شدند و روسیه نیز هرگز به این توافق نخواهد پیوست و جالب اینجاست که عربستان برای پیوستن شروطی را گذاشته است که اجرایی نیست به همین دلیل من معتقدم ما نیز مانند آمریکا و چین باید از این توافق خارج شویم. محمدخانی با اشاره به مباحث مربوط به FATF اظهار داشت: FATF نیز مانند برجام شرایط کشور را بر هم می‌زند به طوری که پذیرش بی‌چون و چرای الزامات FATF از توافق پاریس نیز بدتر است. کارشناس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: زمانی که برجام داشت تصویب می‌شد ما یک کار ویژه‌ای در مرکز پژوهش‌های مجلس انجام دادیم و آنجا رسماً‌ اعلام کردیم که برجام کشور را در سربالایی به صورت نیم‌کلاچ قرار می‌دهد که نمی‌توانیم جلو برویم و بلکه بالعکس ما را رو به عقب بازمی‌گرداند اما درباره FATF می‌گویند این لایحه بسیار بدتر از برجام است. هر چند برخی‌ انتظار دارند ما از برجام و FATF تعریف کنیم. وی در پایان تصریح کرد: ظاهراً برای برخی مسؤولان اصلاً ‌آینده اقتصاد ایران و شرایط کشور مهم نیست، زیرا پیوستن به FATF می‌تواند ایران را در شرایط بدتر از این قرار دهد و ما نباید خودمان طناب دار را به گردن‌مان بیندازیم.


Page Generated in 0/0065 sec