printlogo


کد خبر: 206626تاریخ: 1397/12/1 00:00
«وطن امروز» دلایل آمار پایین گرایش دانش‏آموزان به تحصیل در هنرستان‌ها را واکاوی می‏کند
جای خالی فرهنگ آچاربه‌دستی

نرخ بیکاری امسال بنابر آمار، 7/11 درصد اعلام شده است. درست است که در کاهش نرخ بیکاری عوامل گوناگونی دخیل است اما با آموزش می‎توان نرخ بیکاری را کاهش داد. دانش‏آموزان 12 سال درس می‎خوانند و پس از پایان این دوره، دست از پا درازتر، تازه دنبال مهارت‏آموزی می‏روند. این در حالی است که بیش از 60 رشته تحصیلی در بخش فنی و حرفه‏ای و کار و دانش وجود دارد که دانش‌آموزان می‌توانند با تحصیل در این رشته‌ها، مهارت خاصی را بیاموزند تا پس از فارغ‌التحصیلی، منبع درآمدی برای خود داشته باشند. با این حال جالب اینجاست که دانش‏آموزان تمایلی به انتخاب رشته‎های هنرستانی ندارند و اقبال به سمت رشته‎های نظری بیشتر است!
7 هزار و 100 هنرستان
در مجموع 7 هزار و 100 هنرستان در کشور وجود دارد که از این تعداد 4 هزار و 400 هنرستان کار و دانش و 2 هزار و 700 هنرستان هم فنی‏وحرفه‎ای است. این نشان می‎دهد به طور تقریبی در تمام شهرها و استان‏ها کشور، هنرستان وجود دارد. با این‏ وجود تمایل دانش‌آموزان برای ورود به هنرستان کم است و همچنان اقبال دانش‏آموزان به سمت ثبت‏نام در رشته‎های نظری است. هر چند امسال 300 هزار نفر از یک میلیون دانش‎آموز پایه نهم وارد رشته‎های فنی ‏وحرفه‏ای و کار و دانش شدند اما سنگینی 700 هزار دانش‎آموز حاضر در رشته‏های نظری، نشان می‏دهد تمایل برای تحصیل در رشته‎های فنی‏وحرفه‎ای و کار و دانش با وجود آموختن مهارتی خاص که در‌ آینده می‌تواند شغلی تضمین‌شده باشد، همچنان کم است.
ایراد کار کجاست؟
مصطفی آذرکیش، مدیرکل دفتر آموزش‎های کار و دانش وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به تمایل اندک دانش‎آموزان به انتخاب رشته‏های کار و دانش به «وطن امروز» می‌گوید: متأسفانه در کشور ما در مقابل فرهنگ کار و کارآفرینی، فرهنگ مدرک‌گرایی وجود دارد. برای اینکه دانش‎آموزان را تشویق به کارآفرینی کنیم، باید فرهنگ‏سازی کنیم. وی خاطرنشان کرد: شأن و منزلت اجتماعی افراد در مهارت‎آموزی است. تلاش‌مان بر این است این شأن را برگردانیم. هر چند طبق آمارهایی که بتازگی منتشر شده است، ثبت‏نام دانش‎آموزان در این رشته‌ها افزایش پیدا کرده است اما این کافی نیست. در حال حاضر بیش از 900 هزار دانش‏آموز در هنرستان‏های کشور تحصیل می‏کنند.
مدیرکل دفتر آموزش‎های کار و دانش وزارت آموزش‌وپرورش معتقد است برای تشویق دانش‎آموزان برای انتخاب رشته‎های هنرستانی باید زیرساخت‎هایی را مهیا کرد. یکی از چالش‎های پیش ‎روی دانش‎آموزان استخدام پس از تحصیل است؛ چالشی که از نظر آذرکیش باید برای آن فکری کرد. وی می‌گوید: باید تلاش کنیم قوانین و مقرراتی برای استخدام سریع‌تر دانش‎آموزان پس از پایان تحصیلات تهیه شود یا اینکه موضوع اعطای وام‎های خوداشتغالی برای آنها در اولویت‎ برنامه‌ها باشد.
باز هم مشکل بودجه!مدرک‌گرایی تنها مشکل نظام آموزشی نیست و لازم است نظام آموزش کشور از حالت تک‌بعدی خارج شود. همراهی بخش خصوصی و تولیدکنندگان با نظام آموزشی در بحث رشته‏های هنرستانی از موضوعاتی است که می‎تواند مشکلات آموزشی در این بخش را کاهش دهد. آذرکیش در این باره معتقد است: باید میان عرضه‏ و تقاضا در آموزش تعادل ایجاد کنیم و مراکزی که متقاضی نیروهای آموزش دیده هستند؛ مانند موسسات آموزشی، کارخانجات و سازمان‌های متولی کارآموزی و بخش خصوصی باید وارد فرآیند آموزش شوند، به این ترتیب بسیاری از مشکلات حل می‏شود. با شکل‌گیری این جریان، آموزش‎ در هنرستان‏ها متناسب با بازار کار می‎شود.
وی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‎های ما متناسب‏سازی آموزش با بازار کار است. اگر مشارکت ذی‎نفعان را داشته باشیم، کیفیت کار هم بالاتر می‎رود. زمانی که دانش‎آموز در محیط واقعی کار مانند کارخانجات و شهرک‎های صنعتی حضور پیدا کند، آموزش‎های به‎روزی‎تری می‎بیند. هر چند به گفته آذرکیش، امسال 119 دانش‎آموز رشته‎های کار و دانش در شهرک‎های صنعتی و موسسات آموزش و فنی و مراکز آموزشی زیر نظر جهاد کشاورزی در حال آموزش هستند اما این را کافی نمی‏داند. وی معتقد است با تخصیص نقدینگی که دولت باید در اختیارشان می‌گذاشت، می‎توان به بسیاری از انتظاراتی که از نظام آموزشی می‎رود، جامعه عمل پوشاند؛ نقدینگی‌ای که با وجود به پایان رسیدن سال، هنوز به هنرستان‎ها تخصیص نیافته است. وی افزود: ما 90 میلیارد تومان به حساب استان‎ها واریز کرده‏ایم اما آیا این عدد کافی است؟ باید گفت خیر! این میزان کافی نیست.
مدیرکل دفتر آموزش‎های کار و دانش وزارت آموزش‌وپرورش اضافه می‏کند با توجه به قانون 5 ساله ششم، 40 تا 50 درصد دانش‎آموزان در مقطع متوسطه باید وارد هنرستان‏ها شوند اما این مهم هنوز عملی نشده است. امسال تنها 70/33 درصد از دانش‎آموزان پایه نهم وارد هنرستان شدند. آذرکیش معتقد است با مشارکت بخش خصوصی و اعتبارات دولتی می‎توان به این هدف تعیین شده در قانون رسید.
کیفیت آموزش قابل‏قبول نیست
 شاید یکی از راه‎های جذب دانش‎آموزان به رشته‏های فنی و حرفه‏ای بالا بردن کیفیت آموزش باشد. حسینی در این باره می‎‌گوید: «در نظام جدید محتواها کاملا تغییر کرد. سال 95 که دانش‎آموزان پایه دهم وارد هنرستان شدند با محتوای جدیدی روبه‎رو شدند. در 43 رشته‏ای که ما داریم، با توجه به نیاز بازار کار، محتوا تنظیم شده است. دانش‎آموز در هر مقطعی که از سیستم خارج شود، یک شغل یا حرفه‏ای را یاد می‎گیرد». هرچند وی معتقد است کیفیت محتوای کتب درسی قابل قبول است اما برای رسیدن به کیفیت مطلوب‏تر باید به زیرساخت‎هایی مانند نیروی انسانی، فضا و تجهیزات هم توجه کرد. حسینی اظهار داشت: اگر ما بهترین هنرستان را داشته باشیم، بهترین تجهیزات را داشته باشیم اما نیروی انسانی کارآمد برای آموزش نداشته باشیم، در کیفیت دچار مشکل خواهیم شد. وی ‌بر این باور است در آموزش‌هایی که ارائه می‏دهند، اگر چه تلاش کرده‌اند تجهیزات و نیروی انسانی لازم را تأمین کنند اما باز هم با چالش مواجهند. وی افزود: در بودجه امسال ما به اندازه 5/37 میلیارد تومان تأمین تجهیزات پیش‌بینی شده است اما تا به حال این مبلغ از سوی دولت تخصیص داده نشده و ما هم نتوانسته‎ایم بودجه را در اختیار استان‎ها قرار دهیم؛ تخصیص بودجه، تأثیرات زیادی خواهد گذاشت. بر اساس تعریف نظام آموزشی فنی و حرفه‏ای در کلاس‎های کارگاهی هنرستان‏ها 12 تا 15 دانش‎آ‎موز در کارگاه باید یک معلم داشته باشند، این در حالی است که در کارگاه‎ها بالای 20 نفر دانش‎آموز هم حضور دارند.
حسینی دلیل این مشکل را کمبود نیروی انسانی کارآمد می‌داند و می‌‌افزاید: چند سال پیش آموزش‎های فنی و حرفه‌ای 2 ساله بود، با نظام جدید هنرستان‎ها 3 ساله شدند، بنابراین نسبت به قبل یک‌سوم فضای آموزشی کم داریم. برای اینکه بتوانیم این فضای آموزشی را جبران کنیم، تراکم کلاس‎ها را زیاد می‎کنیم. اینها چالش‌هایی است که کیفیت آموزشی را تحت‌الشعاع خود قرار داده‌ است. فراموش نکنیم آموزش‎های فنی و حرفه‏ای و کار و دانش می‏تواند فرصتی برای کاهش آمار بیکاری در کشور باشد؛ موضوعی که با مدیریت درست مسؤولانی که در مقام تصمیم‎گیری و اجرایی قرار دارند، می‎تواند محقق شود تا در آینده جوانانی فنی و تخصصی و در اصطلاح
 آچار به دست داشته باشیم.
اندر حکایت رفتن به دانشگاه
سیدمحسن حسینی، مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‎ای آموزش‌وپرورش با اشاره به آمار دانش‎آموزان هنرستانی معتقد است در سال‎های گذشته تبلیغات خوبی به منظور تشویق دانش‎آموزان برای ورود به رشته‏های فنی و حرفه‏ای شده است. وی به «وطن امروز» می‏گوید: تلاش‌مان بر این بوده است که ظرفیت‏های هنرستان‏ها را به دانش‏آموزان و اولیای آنها معرفی کنیم. برای این کار، کتاب کار و فناوری از پایه ششم ابتدایی و اول متوسطه جزو کتاب‏های درسی بچه‎ها قرار گرفته است. از سوی دیگر طرح «ایران مهارت» را در دوره اول متوسطه و در 10‌درصد مدارس کشور برگزار کردیم و امسال در کل مدارس کشور در حال اجراست. تمام هدف ما این است که دانش‎آموزان با حرفه‎ها و شغل‎های موجود در جامعه آشنا شوند. حسینی خاطرنشان کرد نگرش اولیای دانش‎آموزان به سمت آموزش‎های نظری است و دلایل اصلی آمار پایین دانش‎آموزان هنرستانی هم همین موضوع است. وی اظهار داشت: ما شاهد دانش‌آموزانی هستیم که وارد رشته نظری می‎شوند، سپس به دانشگاه می‎روند و پس از فارغ‌التحصیلی برای مهارت‏آموزی به یک مرکز خصوصی مراجعه می‎کنند تا بعد بتوانند شغلی پیدا کنند. وی انگشت اتهام را متوجه خانواده‌ها می‎کند و عقیده دارد خانواده‏ها تمایل دارند فرزندان‌شان وارد دانشگاه شوند. هرچند دانش‌آموزان هنرستانی هم می‎توانند وارد دانشگاه شوند. شاید یکی از دلایل تمایل و تشویق خانواده‎های برای اینکه فرزندان‌شان در رشته‎های نظری تحصیل کنند، نبود آگاهی باشد. حسینی در این باره اظهار داشت: تلاش کرده‎ایم تبلیغات گسترده‌ای داشته باشیم. ما یک روز آشنایی با مشاغل داریم تا اولیا بیایند و از نزدیک با کارگاه‎ها آشنا شوند. در مقطع اول متوسطه ما آشنایی با رشته‎های فنی‎وحرفه‏ای را داریم. هفته اول اردیبهشت‎ماه هفته مشاغل است. برای اینکه این بحث را گسترش دهیم، بسیاری از هنرستان‎های ما نمایشگاه‌های فصلی و دائمی از کارهای دستی دانش‎آموزان برگزار می‎کنند. در این نمایشگاه‎ها هنر دست دانش‌آموزان هم به فروش می‎رسد. در تلویزیون هم برنامه‎های ویژه‌ای داریم. با این وجود اما تبلیغات‌مان کم است. مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‎ای آموزش‌وپرورش می‌گوید: مشاوران مدارس، در مناطق باید بیشتر با رشته‎های هنرستانی آشنا شوند تا مشاوره درستی به دانش‎آموزان بدهند. با این کار، می‎توان هدایت تحصیلی درستی را هم انجام داد.


Page Generated in 0/0127 sec