printlogo


کد خبر: 206646تاریخ: 1397/12/1 00:00
AP و AFP باید پاسخگوی توضیح غیرواقعی عکس باشند
داستان تحریف یک عکس

سال گذشته عکسی از حوادث اعتراضات دی‌ماه در تهران در خبرگزاری‌های خارجی منتشر شد که عکاس آن جایزه عکس سال انجمن عکاسان مطبوعات را نیز دریافت کرد.
این عکس روزهای گذشته توسط ترامپ با توئیت توهین‌آمیزی علیه ایران و انقلاب اسلامی بازنشر شد که واکنش عکاس را نیز در پی داشت. پس از آن، عکاس در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز با اشاره به استفاده ترامپ از این عکس به نکته جالبی اشاره کرد که از نظر مخاطبان تازه بود.
معیری در گفت‌وگویی با نیویوریک تایمز در خصوص این عکس گفت: «دود مشاهده شده در عکس برای کپسول آتش‌نشانی است» و همین نکته صورت مساله را تغییر داد، چرا که انتشار گسترده این عکس در جهان به خاطر آن بود که خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و فرانسه این عکس را با عنوان «حمله پلیس ایران به دانشجویان با گاز اشک‌آور» و «حمله پلیس ایران به دانشجویان با نارنجک دودزا» منتشر کرده بودند اما فریم‌های قبلی عکس منتشر‌شده نشان می‌دهد دقیقا دود برای کپسول آتش‌نشانی است و خبری از گاز اشک‌آور نیست.
ماجرای این تحریف، بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد و عکاس متهم به فریب مخاطبان شد.
یلدا معیری اما روز گذشته اعلام کرد: «من پارسال عکس را برای دفاتر خبرگزاری‌های AP (آسوشیتدپرس) و AFP (خبرگزاری فرانسه) فرستادم. آنها درباره مکان عکس و زمان آن سوال پرسیدند اما درباره دود در تصویر سوالی نپرسیدند و خودشان کپشن عکس‌ها را زده‌اند؛ یکی از آنها در کپشن «نارنجک دودزا» و یکی «گاز اشک‌آور» را استفاده کرده بود که من در آن ایام به دلیل مشغله‌ام اصلا به کپشن‌های‌شان توجهی نداشتم و دنبال هم نکردم، لذا اشتباهی هم  که رخ داده نه توسط من، بلکه توسط آن خبرگزاری‌ها انجام شده است».
وی همچنین گفت: «من برای داوران انجمن عکاسان مطبوعات که عکس را فرستادم اتفاقا در کپشن نوشتم که دود صحنه، دود کپسول آتش‌نشانی است و همان موقع بعد از جایزه هم در گفت‌وگو با سایت «نوریاتو» که سایت تخصصی عکاسی هم هست، گفتم دود در عکس مربوط به کپسول آتش‌نشانی است». حالا با این توضیحات باید منتظر باشیم تا خبرگزاری‌های AP (آسوشیتدپرس) و AFP (خبرگزاری فرانسه) به خاطر شرح غیرواقعی درباره آن عکس پاسخگو باشند.


Page Generated in 0/0065 sec