printlogo


کد خبر: 206664تاریخ: 1397/12/1 00:00
ویشه‌گراد، هولوکاست دیپلماسی نتانیاهو

گروه بین‌الملل: لغو کنفرانس ویشه‌گراد در قدس اشغالی، تلاش‌‌های بنیامین نتانیاهو برای استفاده ابزاری از آن جهت تقویت روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای اروپایی و نیز اعتبار بخشیدن به خود در آستانه انتخابات این رژیم را با شکست مواجه کرد. لهستانی‌ها پس از مواضع اسرائیل و متهم کردن لهستانی‌ها به همکاری با نازی‌ها در آنچه هولوکاست (سوزاندن یهودیان در جنگ دوم جهانی) نامیده می‌شود، به این نشست نرفتند که در نهایت باعث لغو آن شد.
نشست گروه ویشه‌گراد متشکل از  لهستان، چک، مجارستان و اسلواکی قرار بود روز گذشته در قدس برگزار شود که به علت امتناع نخست‌وزیر لهستان از شرکت در آن، لغو شد.
کارشناسان درباره گروه ویشه‌گراد و منافع برگزاری نشست با این گروه برای نخست‌وزیر اسرائیل، ابراز عقیده می‌کنند این نشست برای نتانیاهو در آستانه انتخابات این رژیم فرصتی برای کسب اعتبار بود. وی به اتهام فساد تحت تعقیب قضایی قرار دارد. از سوی دیگر، این نشست با کشور‌های شرق اروپا برای نخست‌وزیر اسرائیل فرصتی بود تا با موضع فراگیر اروپا علیه وی و انتخاب‌هایش مقابله کند، به طور مثال باید به مخالفت اتحادیه اروپایی با شهرک‌سازی و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشاره کرد.
 نتانیاهو می‌خواست با این 4 کشور شرق اروپا نوعی اتحاد راهبردی برقرار کند. برای 4 کشور یادشده نیز این نشست فرصتی برای دیده شدن در خارج از مرزهای‌شان بود. گروه ویشه‌گراد بعد از فروپاشی دیوار برلین برای تسریع الحاق به اتحادیه اروپایی تشکیل شد.
 این کشور‌ها تا قبل از آن اعضای اصلی بلوک شرق و نزدیک به شوروی (سابق) شناخته می‌شدند. این کشور‌ها از جمله اعضای اتحادیه اروپایی هستند که در بستر برنامه‌های اتحادیه خیلی اعتراض می‌کنند و اغلب دولت‌های راست‌گرا و پوپولیست دارند و در مجموع می‌خواهند جایگاه خودشان را در اتحادیه متمایز کنند.


Page Generated in 0/0061 sec