printlogo


کد خبر: 206667تاریخ: 1397/12/1 00:00
چهارگوشه

هشدار عمران‌خان به هند
نخست‌وزیر پاکستان در واکنش به اتهامات اخیر دهلی‌نو علیه اسلام‌آباد درباره حمله مرگبار به نظامیان هندی در منطقه کشمیر، گفت: ما حاضریم با هند برای شناسایی عوامل حمله هفته گذشته در کشمیر همکاری کنیم اما اگر هند قصد حمله به ما را داشته باشد، قطعاً آن را تلافی خواهیم کرد. عمران‌خان گفت: من همچنین می‌خواهم از دولت هند سوال کنم اگر شما به دنبال این هستید که پاکستان را به خاطر هر اتفاقی در کشمیر مقصر بدانید، شما ما را سپر بلا قرار می‌دهید. پنجشنبه گذشته در جریان حمله یک عامل انتحاری با یک خودروی بمب‌گذاری شده به یک اتوبوس حامل نیروهای ارتش هند در منطقه کشمیر بالغ بر 40 تن از این نیروهای نظامی کشته شدند و پس از آن گروه شبه‌نظامی خودخوانده موسوم به «جیش محمد» مسؤولیت این حمله را به عهده گرفت.


تظاهرات علیه سفر ولیعهد سعودی به هند
پایتخت هند از روز دوشنبه شاهد برگزاری تظاهرات گسترده در اعتراض به سفر ولیعهد عربستان سعودی به آن کشور بوده است. معترضان خشمگین در دهلی‌نو با در دست داشتن تصاویر جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مقتول عربستانی، ضد ولیعهد سعودی شعار سر دادند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات همچنین نقش بن‌سلمان در جنگ خونین یمن و حمایت ریاض از تروریست‌ها را محکوم کردند. در روزهای اخیر شمار زیادی از رسانه‌ها و تحلیلگران هندی هم سفر ولیعهد عربستان را به هند، محکوم کرده‌اند. ولیعهد عربستان روز گذشته پس از سفر 2 روزه به پاکستان، وارد پایتخت هند شد. سفر این شاهزاده سعودی به پاکستان نیز با تظاهرات مردم در شهرهای مختلف این کشور مواجه شد.

انفجار انتحاری  در نزدیکی مسجد الازهر قاهره
سه‌شنبه‌شب وقوع یک انفجار انتحاری در نزدیکی مسجد جامع الازهر در قاهره، پایتخت مصر به کشته‌شدن 2 افسر پلیس و زخمی شدن 3 نظامی دیگر منجر شد. وزارت کشور مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد هنگامی که نیروهای امنیتی یک شخص تروریست ۳۷ ساله را نزدیک این مسجد تعقیب می‌کردند، وی بمبی را که به خود بسته بود منفجر کرد که بر اثر آن 2 نیروی پلیس کشته شدند. انفجارها و حملات مسلحانه همچنان در مناطق مختلف مصر در سایه وضعیت امنیتی آشفته آن بویژه در شبه‌جزیره سینا رخ می‌دهد، این منطقه روز شنبه شاهد حمله به ایست بازرسی بود که بر اثر آن یک تن کشته شد و ۱۵ تن دیگر زخمی شدند.

استعفای ییلدریم از ریاست پارلمان ترکیه
رئیس پارلمان ترکیه در پی نامزدی برای پست شهرداری استانبول، از سمت خود کناره‌گیری کرد. بن‌علی ییلدریم از سوی حزب عدالت و توسعه نامزد پست شهرداری استانبول شده است. ییلدریم که سال گذشته میلادی به عنوان نماینده شهر ازمیر از حزب حاکم عدالت و توسعه انتخاب شد، از یاران نزدیک رجب طیب اردوغان به شمار می‌رود.  طبق این گزارش، جلال آدان پس از استعفای ییلدریم به عنوان رئیس موقت پارلمان ترکیه فعالیت می‌کند. انتظار می‌رود پارلمان ترکیه، رئیس جدید خود را روز یکشنبه‌ برابر ۲۴ فوریه انتخاب کند. انتخابات محلی در ترکیه در ۳۱ ماه مارس برگزار می‌شود. حزب عدالت و توسعه امیدوار است بتواند در انتخابات محلی اکثر شهرهای ترکیه پیروز شود.

افشاگری عمان  از اختلافش با امارات
وزیر خارجه عمان با انتقاد از تجاوزهای ائتلاف تحت رهبری سعودی به یمن و تلاش‌های امارات برای افزایش نفوذ خود در این کشور جنگ‌زده، اعلام کرد  ادامه جنگ یمن دلیل اصلی اختلاف کشورش با امارات است. یوسف بن‌علوی روز گذشته در مصاحبه با روسیاالیوم گفت: موضع ما درباره جنگ یمن واضح و آشکار است. ما از جنگ حمایت نمی‌کنیم و باعث جنگ و اختلاف هم نمی‌شویم. آنها دیدگاه‌ها و چشم‌انداز‌هایی دارند و هر کشوری حق دارد آرزوهایی داشته باشد اما اینها باید مدیریت شده باشد. بن‌علوی در ادامه با تاکید بر عدم عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تصریح کرد: ما به بنیامین نتانیاهو با قدرت و صراحت گفتیم که تنها با تشکیل کشور فلسطین، منطقه در امنیت خواهد بود.
 


Page Generated in 0/0294 sec