printlogo


کد خبر: 206669تاریخ: 1397/12/1 00:00
«وطن امروز» از طرح‌های کاهش التهاب قیمت ارز گزارش می‌دهد
دستگیری ۲۰ دلال بازار ارز

گروه اقتصادی: بعد از چند هفته ثبات در بازار ارز، موج جدید افزایش قیمت‌ها آغاز شد و نقش سودجویان و دلال‌ها در التهابات اخیر پررنگ شد؛ به همین علت برخورد با دلالان ارز بار دیگر در دستور کار قرار گرفت. به گزارش «وطن‌امروز»، رئیس پلیس پایتخت دیروز اعلام کرد در طرح جدید برخورد با سودجویان ارزی، 20 دلال بازداشت شده و برنامه‌هایی برای مقابله با التهاب‌آفرینان در فضای مجازی اجرا خواهد شد. سردار حسین رحیمی در حاشیه اجرای طرح رعد که دیروز توسط پلیس پیشگیری پایتخت اجرا شد، درباره اقدامات انجام شده از سوی پلیس در بازار طلا و ارز اظهار کرد:‌ در حال حاضر بیش از ۱۹۰ دلال ارزی در زندان هستند و همانطور که می‌دانید از ماه‌ها پیش طرح ویژه برخورد با دلالان در پایتخت اجرا شد. رحیمی در ادامه افزود: اما اخیرا نیز گزارش‌هایی از فعالیت تعدادی از دلالان در نقاط مختلف دریافت کردیم که صبح امروز (دیروز) در عملیاتی ۲۰ نفر از این افراد دستگیر شدند و در صورتی که فعالیت دلالان ادامه داشته باشد قطعا پلیس اقدام به برخورد با آنان خواهد کرد. رحیمی با بیان اینکه پلیس با فعالیت صرافی‌های غیرمجاز نیز در هماهنگی با بانک مرکزی و دستگاه قضایی مقابله کرده است، گفت: امروز دیگر می‌توان گفت هیچ صرافی غیرمجازی فعال نیست و تمام غیرمجازها پلمب شده‌اند اما اگر باز هم بانک مرکزی درخواستی برای برخورد با صرافی‌های غیرمجاز داشته باشد با آن برخورد خواهیم کرد. رحیمی با بیان اینکه با اقدامات دلالان و مخلان بازار ارز در فضای مجازی نیز برخورد می‌شود، گفت: تعدادی سایت و کانال که اقدام به نرخ‌گذاری کاذب ارز یا تشویش در بازار ارز کرده بودند شناسایی و مسدود شده و گردانندگان آنها نیز احضار شدند. رئیس پلیس پایتخت تاکید کرد اعلام قیمت کاذب و دروغین برای ارز ممنوع است و پلیس در فضای مجازی نیز با آن برخورد می‌کند.
بازار ارز، ارزباران می‌شود
یکی از علل افزایش قیمت ارز در مقاطع مختلف عرضه کم ارز بوده اما بانک مرکزی در هفته‌های اخیر عرضه مناسبی در بازار داشته و تقریبا هیچ تقاضایی بی‌پاسخ نمانده است. رئیس کل بانک مرکزی هم چند روز پیش اعلام کرد: عرضه ارز افزایش می‌یابد.
همتی گفت: «عواملی که علاقه‌مند برهم زدن بازار ارز و ایجاد نوسان در آن هستند، تلاش کرده‌اند بر موج افزایشی سوار شده و نوساناتی هر چند اندک در بازار ایجاد کنند. این عوامل اطمینان دارند که با صدور مجوز اخیر بانک مرکزی به برخی صادرکنندگان برای عرضه ارز خود در صرافی‌ها در یک‌ماهه باقی‌مانده سال، تعادل بازار به نفع عرضه به هم خواهد خورد و لذا اقدام به پیشگیری کرده و جو تبلیغاتی لازم را برای خنثی کردن آن به‌وجود آوردند. بانک مرکزی برای جلوگیری از بی‌ثباتی در بازار حضور دارد و در صورت ضرورت اقدامات لازم را انجام خواهد داد.» در هفته‌های اخیر هر بار قیمت ارز افزایشی شده، بانک مرکزی با انجام اقداماتی از افزایش بیشتر آن جلوگیری کرده است اما این بار عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی بر این باور است که افزایش اخیر قیمت ارز تحت تاثیر برخی اظهارنظرهای سیاسی و اقدامات سودجویان و علاقه‌مندان به افزایش قیمت ارز است. بنا بر گفته وی، بخشنامه تشویقی بانک مرکزی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان در ماه پایانی سال جاری سبب افزایش عرضه ارز در بازار و تغییر کفه ترازو به سمت عرضه خواهد شد که این امر می‌تواند باعث کاهش قیمت ارز شود.
افرادی که همتی آنها را علاقه‌مندان به افزایش نرخ ارز خوانده، این روزها تلاش می‌کنند با ایجاد جو روانی و تبلیغاتی پایان سال، قیمت ارز را با افزایش روبه‌رو کنند تا در صورت افزایش عرضه، کاهش قیمت ارز چندان چشمگیر نباشد.
به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، در این شرایط این بانک با حضور در بازار ارز، این‌گونه تحرکات را مدیریت خواهد کرد.
نظارت بانک مرکزی بر بازار
بنابراین هرچند قیمت ارز در روزهای پایانی سال به دلیل افزایش تقاضا برای سفرهای خارجی اندکی افزایش می‌یابد اما بانک مرکزی معتقد است با ورود ارز به بازار، این افزایش قیمت مدیریت می‌شود.
در این میان شورای عالی هماهنگی اقتصادی مصوب کرده با رعایت قوانین بانک مرکزی هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند بدون محدودیت اسکناس ارز وارد کند و این مصوبه به گمرکات کشور ابلاغ شده است.
بر این اساس، واردات به صورت اسکناس توسط هر مسافر ورودی از خارج به کشور تا سقف ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها، نیاز به اظهار گمرک ندارد اما جهت مبلغ بیش از سقف تعیین شده، مسافر باید به گمرک مراجعه و ارز همراه خود را اظهار کند. همچنین ورود و خروج ارز یا اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام از طریق مرسولات پستی و حمل بار بیش از ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها ممنوع است. همچنین گمرک با ابلاغ بخشنامه‌ای جدید تصمیمات ارزی اخیر را یادآور شد.
مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران در بخشنامه‌ای مجدداً بر بلامانع بودن ورود اسکناس ارز به کشور به هر میزان برای اشخاص حقیقی و حقوقی تأکید کرد.
در این بخشنامه آمده است، هیچ‌یک از دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و گمرک حق ممانعت از آن را ندارند.
در این شرایط، آگاهی مردم از شرایط بازار ارز از اهمیت بسیاری برخوردار است و نباید با تبلیغات منفی، تحریک شوند و همان‌طور که بارها از سوی کارشناسان اقتصادی عنوان شده، سرمایه‌گذاری در بازار ارز نه‌تنها از ریسک بالایی برخوردار است، بلکه در نهایت به مشکلات اقتصادی بیشتر برای کشور و مردم منجر خواهد شد.


Page Generated in 0/0157 sec