printlogo


کد خبر: 206677تاریخ: 1397/12/2 00:00
کاردار سفارت آمریکا در بغداد با عقب‌نشینی از تهدید اخیر رئیس‌جمهور کشورش: ترامپ به هیچ‌وجه دنبال جنگ با ایران و اقدام خصمانه از خاک عراق نیست
فقط هارت و پورت

گروه سیاسی: لاف ترامپ در جمع نظامیان آمریکایی حاضر در عراق علیه جمهوری اسلامی ایران بیشتر از 2 هفته اعتبار نداشت و کاردار سفارت آمریکا در عراق به رسانه‌های این کشور رسما گفت رئیس‌جمهور کشورش به هیچ‌وجه دنبال جنگ با ایران و همین‌طور اقدام علیه ایران از طریق خاک عراق نیست.
بر اساس این گزارش «جوی هود»، کاردار سفارت آمریکا در بغداد روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با تعدادی از رسانه‌های عراقی اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر زیر نظر داشتن ایران از طریق خاک عراق را اصلاح کرد و گفت کشورش به هیچ عنوان دنبال درگیری نظامی با ایران نیست.
به گزارش «وطن امروز»، دونالد ترامپ 14 بهمن‌ماه امسال در یک نطق تلویزیونی تصریح کرد نظامیان آمریکایی در عراق خواهند بود و کاخ سفید می‌خواهد از حضور نظامی خود در عراق استفاده کرده تا ایران را زیر نظر بگیرد. اظهارات ترامپ به معنای یک تهدید جدی علیه ایران بود و برخی منابع آمریکایی این اظهارات را تهدید ایران به حمله نظامی ارزیابی کردند. در واکنش به اظهارات ترامپ، مقامات عراقی در یک اقدام منسجم از رئیس جمهور و نخست‌وزیر تا مجلس و جریان‌های سیاسی این کشور علیه اظهارات ترامپ موضع گرفتند. برخی جریان‌های شیعی که در نبرد علیه تروریست‌های داعش نقش‌آفرینی کردند نیز به آمریکایی‌ها هشدار دادند هرگونه اقدام علیه ایران منجر به قطع شدن دست متجاوز از خاک عراق خواهد شد. اما این واکنش‌های اعتراضی عراقی‌ها در ادامه با واکنش قاطع آیت‌الله العظمی سیدعلی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان در عراق همراه شد. آیت‌الله سیستانی 3 روز پس از اظهارات ترامپ و تهدید تلویحی ایران تاکید کرد: «عراق با تبدیل شدن به ایستگاهی برای آزار رساندن به هر کشوری مخالف است».
این مواضع هماهنگ و منسجم عراقی‌ها حالا با اذعان مقامات دیپلماتیک آمریکایی در بغداد مواجه شده و آمریکایی‌ها می‌گویند اظهارات ترامپ به معنای تمایل او برای جنگ نظامی با ایران نبوده است. جوی هود، کاردار سفارت آمریکا در بغداد روز سه‌شنبه گفت حضور نظامیان آمریکا در عراق به خواست بغداد است و هر زمان که دولت عراق بخواهد خاک این کشور را ترک می‌کنند.
«جوی هود» همچنین درباره سخنان نقل‌شده از رئیس جمهوری آمریکا مبنی اینکه درصدد تبدیل کردن عراق به صحنه درگیری با ایران است، تاکید کرد: «دونالد ترامپ» به هیچ‌وجه درصدد جنگ با جمهوری اسلامی ایران نیست.
وی خاطرنشان کرد: هرگز نیروهای آمریکایی نمی‌خواهند از آسمان و خاک عراق برای حمله به هیچ کشور یا هر مکان دیگر بهره ببرند.
کاردار سفارت آمریکا در بغداد در تفسیر سخنان نقل شده از ترامپ گفت: قصد ترامپ این بود که آمریکا نمی‌خواهد در جنگ‌هایی که هیچ سودی برای واشنگتن ندارد، درگیر شود و به هیچ‌وجه نمی‌خواهد با ایران بجنگد.
وی اضافه کرده است که ترامپ بارها بر این ایده خود تاکید کرده و گفته است فقط از ابزارهای دیپلماتیک و تحریم‌های اقتصادی بهره می‌برد.
هود با اشاره به اینکه نیروهای مسلح عراق هنوز نیازمند کمک نیروهای خارجی هستند، اضافه کرده که نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی و همچنین نیروهای ناتو در صورتی که بغداد از آنها بخواهد، خاک عراق را ترک خواهند کرد.
کاردار سفارت آمریکا در بغداد درباره تعداد واقعی نیروهای آمریکایی در خاک عراق نیز گفته است میانگین هفتگی تعداد نظامیان آمریکا در خاک عراق حدود 5 هزار و 200 نفر است اما این رقم ثابت نیست و تعداد نیروها به خاطر ورود و خروج نیروها از عراق، مرتب در حال تغییر است.
به گزارش ایرنا، اظهارات کاردار سفارت آمریکا در بغداد در حالی است که اخیرا نیز سرپرست وزارت دفاع آمریکا در جریان سفر به بغداد در 23 بهمن‌ماه گذشته با نقض سخنان رئیس‌جمهوری کشورش که مدعی شده بود وظیفه نیروهای آمریکایی در عراق زیر نظرگرفتن ایران و تجسس علیه این کشور است، غیرمستقیم این ادعاهای ترامپ را رد کرد.
«پاتریک شانهان» در دیدار با عادل عبدالمهدی تاکید کرد «ماموریت نیروهای آمریکایی در عراق منحصر به مبارزه با داعش، آموزش نظامی نیروهای عراق و حمایت از بغداد برای نابودی بقایای داعش است». برخی کارشناسان می‌گویند این تقلای آمریکایی‌ها در حالی است که موضوع تصویب لایحه خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق در پارلمان این کشور بسیار جدی است.
البته برخی نمایندگان پارلمان عراق نیز گفته‌اند پارلمان برای اخراج نظامیان آمریکا و تهدیدی که این نیروهای بیگانه بر امنیت و حاکمیت عراق- بعد از اظهارات ترامپ- دارند، حتی نیازی به تصویب لایحه جدید ندارد و بر اساس قانون اساسی عراق و توافقنامه راهبردی همکاری‌های دفاعی بین بغداد و واشنگتن می‌توان نیروهای آمریکایی را از خاک عراق اخراج کرد.
طبق این نظر، در قانون اساسی عراق بر نبود نیروهای نظامی بیگانه در خاک عراق و عدم استفاده از خاک آن برای تعرض به کشورهای دیگر تصریح شده و در توافقنامه راهبردی امضا شده بین بغداد و واشنگتن در سال 2008 نیز به صراحت ذکر شده است و بر مبنای آن می‌توان نظامیان آمریکا را از خاک عراق اخراج کرد.
 

فقط یک روز پس از توصیه آقا
اظهارات کاردار سفارت آمریکا در بغداد و عقب‌نشینی آنها از اظهارات ترامپ مبنی بر زیر نظر داشتن ایران از خاک عراق وضعیت قدرت و اقتدار نازل آمریکا در منطقه غرب آسیا را نشان می‌دهد. اما این اظهارات جوی هود، کاردار سفارت آمریکا در عراق و تاکید او مبنی بر اینکه ترامپ به هیچ‌وجه دنبال درگیری نظامی با ایران نیست در حالی مطرح شد که یک روز قبل از آن آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی صراحتا از ضعف آمریکایی‌ها سخن گفتند و تصریح کردند آمریکایی‌ها هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر حکیم انقلاب اسلامی روز دوشنبه 29 بهمن‌ماه در دیدار مردم آذربایجان شرقی به مناسبت سالروز قیام 29 بهمن ۱۳۵۶ مردم تبریز فرمودند: «شما در سوریه وضع‌شان را ملاحظه کنید، در افغانستان وضع‌شان را ملاحظه کنید، در عراق وضع‌شان را ملاحظه کنید؛ همین گرفتاری‌ها اینها را عصبانی می‌کند و آن‌وقت شما می‌بینید آن دولتمردان ضعیف‌العقل یا واقعاً- همان‌طور که گفتیم- احمق درجه یک، عصبانی می‌شوند و علیه ملت ایران بنا می‌کنند به فحاشی کردن، بدگویی کردن، خودشان را به در و دیوار می‌زنند، کنفرانس ورشو را تشکیل می‌دهند، به جایی نمی‌رسد؛ کشورهای همکار خودشان را، مزدورهای خودشان را، دولت‌های مرعوب و ضعیف را دعوت می‌کنند به ورشو برای اینکه علیه جمهوری اسلامی ایران تصمیم‌گیری کنند، به نتیجه هم نمی‌رسد. اینها همه نشانه ضعف دشمن است. پس دشمن ضعیف است. وقتی دشمن ضعیف است، هارت و پورت زیاد می‌کند، جنجال زیاد می‌کند. این جنجال نبایستی توی دل فلان مسؤول را خالی کند یا فلان جوان را دچار اشتباه و خطا بکند و خیال کند که حالا چه خبر است، نه! آن روزی که این انقلاب یک نهال ضعیفی بود، همه اینها دست به یکی کردند تا این نهال ضعیف را از زمین بکَنند، نتوانستند. امروز آن نهال ضعیف به این درخت تناور، این شجره طیبه عظیم تبدیل شده، هیچ غلطی نمی‌کنند؛ همان جمله‌ای که حضرت زینب به یزید فرمود: کِد کَیدَکَ وَ اسعَ‌ سَعیَکَ ...‌ فَوَاللهِ لا تَمحو ذِکرَنا؛ هر غلطی می‌توانی بکنی بکن، [اما] بدان که هیچ غلطی نمی‌توانی بکنی.


Page Generated in 0/0067 sec