printlogo


کد خبر: 206678تاریخ: 1397/12/2 00:00
براساس مصوبه مجلس در بودجه 98 صورت گرفت
مکلف شدن پزشکان به استفاده از «کارتخوان»

گروه اجتماعی: سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان و اظهار نظر‌های گوناگون درباره نصب دستگاه کارتخوان در مطب‌های پزشکان، نمایندگان مجلس روز گذشته در ادامه بررسی لایحه بودجه 98 مصوب کردند که از سال آینده همه پزشکان مکلف به نصب دستگاه کارتخوان در مطب‌های خود  هستند.
 موضوع حاشیه‌سازی که در ماه‌های گذشته موافقان و مخالفان خاص خودش را داشت و به نظر می‌رسد با قانونی شدن این موضوع دیگر جای هیچ بحث و حرف و حدیثی در این باره نباشد.
کارتخوان‌های پرحاشیه
ماجرای نصب کارتخوان در مطب‌های پزشکان برای دیروز و امروز نیست و چند سالی است این بحث در میان جامعه پزشکی، رسانه‌ها و حتی افکار عمومی جامعه مطرح است. چندی پیش بود که ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در اظهار نظری از همه پزشکان درخواست کرد در مطب‌های خود دستگاه‌های کارتخوان  داشته باشند.
وی گفته بود: «به عنوان یک پزشک خجالت می‌کشم وقتی امکان تهیه ‏کارتخوان بسیار ساده است اما در برخی مطب‌ها این امکان فراهم نشده است.‏ درخواست اخلاقی و توصیه‌ای ما این است پزشکان در مطب‌های خود کارتخوان داشته باشند، زیرا مورد ‏تقاضای مردم است». اما با وجود تاکید این مدیر ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، باز هم در تعداد زیادی از مراکز درمانی و بویژه مطب‌های پزشکان دستگاهی به نام کارتخوان مشاهده نشد!
این‌بار تکلیف قانونی
این در حالی است که تا به امروز هم هر زمان که صحبت از نصب کارتخوان در مطب‌های پزشکان برای رفاه حال بیماران و همچنین شفافیت مالیاتی در محافل و رسانه‌ها مطرح بوده، برخی مدیران حوزه سلامت و همچنین کارشناسان بر این موضوع که الزام قانونی برای نصب کارتخوان در مطب‌ها برای پزشکان وجود ندارد، تاکید داشته و نبود حکم یا مصوبه‌ای را دلیل اصلی استفاده نکردن پزشکان از دستگاه کارتخوان دانسته‌اند.  اما روز گذشته با تصویب یک بند مهم از لایحه بودجه 98 توسط نمایندگان مجلس به همه حاشیه‌ها و مخالف‌ها پایان داده شد. حاشیه‌هایی که از زمان ارائه لایحه بودجه به مجلس و مشخص شدن وجود چنین ‌بندی در لایحه وارد فاز تازه‌ای شد و حتی تعدادی از نمایندگان مجلس از فشار و لابی‌هایی از سوی برخی پزشکان برای حذف این بند از لایحه خبر دادند؛ خبرهایی که هر چند با تاییدها و تکذیب‌هایی همراه شد اما نشان از حساسیت و حاشیه‌هایی بود که پیرامون این بند مهم وجود داشت.
این موضوع تا جایی ادامه پیدا کرد که احمد توکلی، رئیس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به نمایندگان مجلس، با تشکر از الزام پزشکان به نصب کارتخوان و تصویب دریافت 10‌درصد مالیات از کارانه پزشکان، از آنها خواست برابر آنچه «فشار لابی‌های پزشکان» خوانده، عقب‌نشینی  نکنند.
مکلف شدن به استفاده از «کارتخوان»
نمایندگان مجلس تمام صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی را مکلف کردند از ابتدای سال 1398 از «کارتخوان» استفاده کنند.
نمایندگان مجلس در نشست علنی روز چهارشنبه پارلمان رسیدگی به لایحه بودجه 98 را ادامه دادند و بند الحاقی یک تبصره 6 ماده واحده این لایحه را به تصویب رساندند. به موجب مصوبه مجلس، تمام صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران یا سازمان نظام دامپزشکی ایران صادر می‌شود، مکلفند در چارچوب آیین‌نامه تبصره 2 ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 4/12/1366 و اصلاحات و الحاقات بعدی آن از ابتدای سال 1398 از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.
 


Page Generated in 0/0065 sec