printlogo


کد خبر: 206687تاریخ: 1397/12/2 00:00
اخبار

مشکلات اقتصادی با INSTEX حل نمی‌شود
سفیر اسبق ایران در آلمان با بیان اینکه INSTEX ناجی اقتصاد ما نیست، گفت: اگر گمان کنیم با این سازوکار مشکلات ما حل می‌شود، اشتباه است زیرا عمده مسائل اقتصادی ما ناشی از سوءمدیریت داخلی است. علیرضا شیخ‌عطار در گفت‌وگو با مهر، درباره سازوکار مالی ارائه‌شده از سوی اروپا موسوم به «INSTEX» و اینکه آیا این سازوکار می‌تواند تامین‌کننده منافع ایران باشد یا خیر؟ اظهار داشت: ممکن است ما این موضوع را تبلیغاتی بدانیم و بگوییم میان اروپا و آمریکا اختلاف وجود دارد که ما هم از آن استقبال می‌کنیم و می‌تواند خوب یا بد تلقی شود و نظریات مختلفی در این‌باره وجود داشته باشد اما باید بدانیم در این موضوع اختلاف نظر جدی میان اروپا و آمریکا وجود نخواهد داشت. وی ادامه داد: وابستگی‌‌های عمیق اقتصادی و نظامی میان اروپا و آمریکا منجر به این می‌شود که اروپا نه‌تنها در قبال ایران بلکه حاضر است روابط اقتصادی خود را با همه کشورهای خاورمیانه تعطیل کند تا مبادا در بازارها و بورس نیویورک مورد تحریم اقتصادی آمریکا قرار بگیرد. شیخ‌عطار با بیان اینکه اگر گمان کنیم با INSTEX  مشکلات مالی ما حل می‌شود، اشتباه است، چرا که عمده مشکلات اقتصادی ما ناشی از سوءمدیریت داخلی است و بخش کمی از آن به تحریم‌های خارجی بازمی‌گردد، بیان کرد: کم‌اعتقادی، عدم اجرای مدیریت جهادی در میان مدیران و شاید نفوذهایی که از خارج از کشور اتفاق افتاده بیشترین سهم را در مشکلات اقتصادی ما دارند. سفیر اسبق ایران در آلمان گفت: در سازوکار مالی ارائه‌شده از سوی اروپا تقابل چندانی با تحریم‌ها شاهد نیستیم، اروپایی‌ها خود می‌گویند این سازوکار برای معاملات غیرتحریمی آمریکا بنا شده است و موارد دارویی و غذایی و امثال این اقلام را شامل می‌شود.

پیوستن به پالرمو و «CFT» خسارت محض است
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: پیوستن به کنوانسیون‌ پالرمو و CFT باعث خودتحریمی می‌شود. اکبر ترکی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به بررسی پالرمو (کنوانسیون مقابله با جرائم سازمان‌یافته فراملی) و «CFT» (کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم) در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: این کنوانسیون‌ها به طور حساب‌شده ابزارهای نظام سلطه را به ایران تحمیل می‌کند. وی افزود: نظام سلطه از راه‌های مختلف برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی وارد شده است، یکی از این راه‌ها برجام بود و راه‌های بعدی کنوانسیون‌هایی است که به ایران تحمیل می‌شود. ترکی با تاکید بر اینکه مشخص است بسیاری از کنوانسیون‌های بین‌المللی که از سوی کشورهای غربی تدوین شده در راستای ایجاد محدودیت برای سایر کشورهاست، گفت: در واقع اصلی‌ترین دلیلی که غرب تلاش می‌کند ایران را به کنوانسیون پالرمو ملحق کند، ایجاد محدودیت‌های جدیدی در قالب عضویت در یک تعهد بین‌المللی است. عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: پیوستن به این کنوانسیون‌ها مشکلات امنیتی برای کشور به وجود می‌آورد و منجر به خودتحریمی می‌شود. پیوستن به این کنوانسیون‌ها خسارت محض برای کشور است.

افشای دورویی آمریکا با فروش قاچاقی فناوری هسته‌ای به عربستان
وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه توئیتر خود نوشت: فروش قاچاقی فناوری هسته‌ای به عربستان سعودی به‌طور کامل ریاکاری آمریکا را افشا می‌کند. به گزارش تسنیم،‌ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه توئیتر خود نوشت: هر روز آنچه برای ما همیشه روشن بود، برای جهان روشن‌تر می‌شود، نه حقوق بشر و نه برنامه هسته‌ای نگرانی واقعی ایالات‌متحده نیستند، اول یک روزنامه‌نگار قطعه‌قطعه‌شده و اکنون فروش قاچاقی فناوری هسته‌ای به عربستان سعودی به ‌طور کامل ریاکاری آمریکا را افشا می‌کند.


Page Generated in 0/0061 sec