printlogo


کد خبر: 206703تاریخ: 1397/12/2 00:00
جوانان جهادی در مشهد دست به کار شده‌اند
حضور جهادگران پیرایشگر در مناطق محروم

گروهی آرایشگر جوان مشهدی در اقدامی جهادی و خودجوش به روستاها و مناطق محروم می‌روند و سر و صورت شهروندان را رایگان اصلاح می‌کنند. به گزارش تسنیم، این روزها با توجه به شرایط نه‌چندان مناسب اقتصادی، مشارکت‌ اعضای مختلف جامعه در حوزه کمک‌های اقتصادی و معیشتی تا ابعاد انسانی مانند سطوح مختلف فکری، عاطفی و رفتاری، یکی از اثرگذارترین و موثرترین راهکارهای گذر از وضعیت موجود و امکان‌یابی تمام سطوح جامعه در گذران زندگی است. بسیار شنیده‌ایم افراد متمولی که در کارها و فعالیت‌های خیرخواهانه از ساخت مسجد و مدرسه تا بیمارستان هزینه‌های زیادی صرف کرده‌اند یا خیرینی که در ارائه کمک‌های مستقیم مالی و معیشتی از قبیل تهیه مایحتاج اولیه تا هزینه‌های خدمات درمانی فعال هستند. امروز مقوله مشارکت در امور اجتماعی یا به عبارتی حرکت‌های جهادی، عامل مهمی در توفیق هر برنامه کلان اقتصادی، اجتماعی و توسعه به شمار می‌رود. گروه‌ها و انجمن‌های کنشگر در حوزه‌ها و سطوح مختلف در حال فعالیت هستند که در نهایت تنوع در میزان و نوع مشارکت به نظام‌مند شدن کنش‌های اجتماعی و افزایش احتمال موفقیت آن کمک شایانی خواهد کرد. با توجه به گستردگی و تنوع زمینه‌های مشارکت نمی‌توان به برداشتی محدود از مفهوم فراگیر مشارکت رسید، به همین دلیل مشارکت در جامعه مدرن امروز کنش هدفدار، ارادی و اختیاری و البته ارزشی است که بین کنشگر و زمینه اجتماعی و محیطی او در جهت رسیدن به یک هدف معین و مشترک انجام می‌شود که ارادی بودن این تلاش موفقیت بیشتر فعالیت را به همراه خواهد داشت. اردوهای جهادی را باید نمونه‌ای موفق از این مدل کنش اجتماعی گروه‌های مردمی و حرکت‌های داوطلبانه و خودجوش برشمرد. در همین راستا این روزها جمعی از آرایشگران جوان مشهدی دور هم جمع شده‌اند تا با همیاری یکدیگر و استفاده از هنر خود در رفع بخشی از مشکلات و کمبودهای جامعه اطراف خود سهیم باشند.
این آرایشگران جوان در تعریف اقدام خود می‌گویند: «ما گروهی از آرایشگران مشهدی با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر کشور، خود را همراه مردم دانسته و به صورت داوطلبانه و خودجوش سعی خواهیم کرد با سفر به مناطق محروم و کم‌برخوردار حاشیه شهر و اصلاح رایگان سر و صورت همه افراد منطقه به کمک هنر خود، لبخند را روی لبان هموطنان نازنین‌مان بیاوریم». این آرایشگران با عزیمت به روستاها و مناطق محروم اطراف شهر اقدام به اصلاح سر و صورت شهروندان و ساکنان منطقه می‌کنند. این جوانان در دومین حرکت جهادی خود به روستای «چایدره» از توابع شهرستان کلات رفته و در مسجد روستا اقدام به خدمت‌رسانی به مردم روستا کرده‌اند. حسین فروتن، آرایشگر و یکی از اعضای این گروه درباره این اقدام می‌گوید: ما ابتدا تعداد اندکی آرایشگر بودیم اما کم‌کم همکاران دیگر به ما پیوستند و در حال حاضر 10 تا 12 نفری دور هم جمع شده‌ایم و به قول بچه‌ها دنبال کار ثواب در حوزه اجتماعی با کمک هنر خود هستیم. فروتن ادامه می‌دهد: هدف ما خدمت به همشهریانی از جنس خودمان است و کار خاصی انجام نمی‌دهیم. چند مرتبه‌ای هم که به روستاها رفته‌ایم، اتفاقا مورد استقبال اهالی روستا قرار گرفته‌‌ایم. ابتدا که تصمیم به انجام این کار گرفتیم، تصور این استقبال را نمی‌کردیم اما همین مورد استقبال مردم روستا قرار گرفتن باعث شد همکاران و دوست و آشنا هم با اطلاع از حرکت ما خواستار همکاری و کمک در این حرکت خداپسندانه شوند. وی در ادامه ‌می‌گوید: در آخرین تجربه طی چند ساعت، اصلاح حدود 100 نفر را انجام دادیم که حس خوب انجام این کار و عکس‌العمل شهروندان و اهالی روستا، عزم من و دیگر اعضای گروه را برای ادامه این کار جدی‌تر و مصمم‌تر کرد.
این آرایشگر مردانه در پایان اظهار داشت: حرکت ما حرکت جهادی و کاملا خودجوش بوده و صنف آرایشگران یا مجموعه‌ای دیگر در این زمینه همکاری نکرده است. به نظرم اگر هر فردی بتواند در زمینه شغل و هنر خود، اقدامی خیرخواهانه در جهت رفع مشکل و همیاری با افراد کم‌برخوردار یا محروم انجام دهد، بسیاری از مشکلات و کمبودها حل خواهد شد که در نتیجه این کار به ارتقای سطح فرهنگی و اقتصادی جامعه منتهی خواهد شد.
حسین کوکبی، یکی دیگر از اعضای این گروه آرایشگری درباره این حرکت می‌گوید: انصافا تا به امروز در این چند نوبت اصلاحی که داشتیم برخورد مردم و استقبال آنها بسیار خوب و دلگرم‌کننده بوده است. در روستای «چایدره» هیات امنای روستا حتی به مسجد آمدند. افراد مختلف از پیر و جوان برای اصلاح سر و صورت آمدند و خوشحال و خندان از نتیجه کار رفتند. وی ادامه می‌دهد: معتقدم صرفا بحث مالی و رایگان بودن این اقدام نیست. این حرکت نوعی تبلیغ و مشارکت در حوزه اجتماعی است که احساس همدلی و نزدیکی را میان شهروندان ایجاد خواهد کرد. شاید باور نکنید از روزی که این اتفاق افتاده صنوف مرتبط زیادی به ما پیشنهاد همکاری داده‌اند؛ از عکاسی و فیلمبرداری تا تهیه صبحانه و... که امیدواریم در ادامه راه با پیوستن اصناف دیگر بتوانیم اقدامات جدی‌تر و گسترده‌تری انجام دهیم. فواد کنعان، دیگر آرایشگر حاضر در این گروه نیز اظهار داشت: واقعیت این است که ما چیزی فراتر و متفاوت از همین مردم نیستیم. بحث مالی بخشی از موضوع است اما بخش دیگر و مهم‌تر این موضوع، همدلی و همیاری با مردم است. ما جدا از این مردم نیستیم و شرایط و وضعیت اقتصادی و مشکلات را درک می‌کنیم، زیرا خود ما هم به نوعی با آن درگیر هستیم. اگر بتوانیم با هنر خود قسمتی هر چند اندک از مشکلات همنوعان‌ خود را حل کنیم، این زنجیره ادامه یافته و منجر به باز شدن گره‌ها از زندگی افراد زیادی خواهد شد. این آرایشگر در خاتمه می‌افزاید: هدف ما رفتن به روستاهای دورتر و محروم‌تر و خدمت به افراد بیشتری است که امیدواریم بتوانیم با کمک یکدیگر به این مهم دست یابیم.


Page Generated in 0/0174 sec