printlogo


کد خبر: 206716تاریخ: 1397/12/2 00:00
رهبر کرملین بار دیگر در نطق سالانه‌اش واشنگتن را تهدید به برخورد مستقیم نظامی کرد
پوتین: خاک آمریکا را می‌زنیم!

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور روسیه برای دومین سال پیاپی نطق سالانه‌اش در برابر نمایندگان را به موضوع حمله مستقیم به خاک آمریکا اختصاص داد. ولادیمیر پوتین مانند پارسال سخنرانی «وضعیت ملت» را که در حضور تمام نمایندگان «گاس دوما» (دومای دولتی)  و مجلس بالادستی آن یعنی شورای فدرال (مشابه مجلس سنا) ایراد می‌شد تبدیل به یک رویداد بین‌المللی کرد که یک پیام جهانی مهم نیز در برداشت؛ آمریکا دیگر یکه ابرقدرت نظامی جهان نیست و نخواهد بود. او همانند نطق فوریه 2018 که در آن برای نخستین بار پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، یک رهبر کرملین، واشنگتن را تهدید به حمله هسته‌ای آن هم با رونمایی از جدیدترین نسل موشک‌های  غیرقابل ردیابی سوپرسونیک (سرعت 5 برابر صوت) می‌کرد، در پاسخ به خروج ترامپ از پیمان «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» اعلام کرد کشورش در صورت لزوم از هدف قرار دادن خاک ایالات متحده هیچ ابایی ندارد.
به گزارش روزنامه مسکو تایمز، ولادیمیر پوتین امسال هم مانند پارسال یک محل جدید، ویژه و تاریخی در خارج از مجموعه کاخ کرملین و در اطراف میدان سرخ مسکو را برای گرد هم آوردن نمایندگان مردم روسیه انتخاب کرد، در حالی که پیش از این رسم بود روسای جمهور فدراسیون نطق سالانه را در محل دوما یا کرملین انجام دهند. سال گذشته سخنرانی «وضعیت ملت» در سالن مانژنایا برگزار شد و امسال این مراسم در «گوستینی دوور» (سرای میهمانی) برگزار شد که در حقیقت نخستین مرکز تجاری مسکو به شکل مدرن مربوط به قرن هفدهم میلادی بوده است.
این در حالی است که در فاصله نطق تاریخی سال پیش تا امروز، بر اثر تورم و گرانی و کاهش درآمد حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیران، میزان مقبولیت رئیس‌جمهور روسیه به بی‌سابقه‌ترین سطح ممکن سقوط کرده است، بنابراین پوتین نطق امسال را علاوه بر موضوع موازنه نظامی با آمریکا، به موضوعات اقتصادی نیز اختصاص داد و با اعلام خبر «سرمایه‌گذاری عظیم» برای توسعه داخلی به مردم کشورش وعده داد که سال 2019 از وضعیت معیشتی بهتری بهره‌مند خواهند شد.
او  از ایجاد تسهیلات دولتی برای فرزندآوری بیشتر سخن گفت و وعده داد رشد اقتصادی کشورش در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۳ درصد رسیده و تمام بدهی‌های خارجی فدراسیون پرداخت شود. اتصال کریمه به سرزمین مادری روسیه با خط آهن، برقراری زیرساخت شبکه اینترنتی ملی 5 جی، سرمایه‌گذاری چند ده میلیارد دلاری روی آموزش نسل جدید و ایجاد شغل‌های جدید از دیگر وعده‌های پوتین بود.
با این حال کماکان وجه غالب سخنان او به انتقاد شدید از آمریکا به‌خاطر خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (آی‌ان‌اف) و نحوه مواجهه روسیه با تهدیدات جدید بین‌المللی مربوط می‌شد. پوتین یادآور شد سیاست آمریکا در برخورد با روسیه را نمی‌توان دوستانه نامید و توضیح داد: «طی سال‌های اخیر آمریکا سیاستی را در جهت‌گیری به ‌سمت روسیه در پیش گرفته که اصلاً نمی‌توان آن را دوستانه نامید. منافع روسیه آشکارا نادیده گرفته می‌شود، اقدامات محدودکننده مختلفی علیه این کشور در نظر گرفته می‌شود و باز هم تحریم‌های جدید و جدیدتری اعمال می‌شود که در همین‌جا تأکید می‌کنم که هم از دیدگاه ما و هم از لحاظ حقوق بین‌الملل عادلانه نیستند».
او اگرچه تاکید کرد به‌رغم تهدیدهای ضمنی آمریکا، روسیه هرگز آغازگر مناقشه نبوده و در پی روابط دوستانه با واشنگتن است اما لحظاتی بعد با جدیت با انگشت خطابه‌اش 2 هزار سناتور، وزیر و وکیل و دیگر مقامات عالی‌رتبه زیر سقف «گوستینی دوور» را خطاب قرار داد و گفت: «موشک‌های ما نه‌تنها کشورهای محل استقرار موشک‌های آمریکایی، بلکه خود آمریکا را هم می‌توانند هدف قرار دهند».
رهبر کرملین بار دیگر تهدید کرد چنانچه آمریکا از موشک‌های میان‌برد در اروپا استفاده کند، روسیه نیز دست به اقدام متقابل خواهد زد. همچنین همانند سال گذشته، نطق سالانه او با معرفی یک دستاورد نظامی جدید همراه شد که این بار او آغاز ساخت نخستین زیردریایی مجهز به سامانه پهپادی در روسیه از ابتدای بهار آینده را نوید داد.


Page Generated in 0/0138 sec