printlogo


کد خبر: 206720تاریخ: 1397/12/2 00:00
چهارگوشه

ادامه سلب تابعیت‌ها در بحرین
رژیم بدوی آل‌خلیفه همچنان به اقدامات ظالمانه خود و سلب تابعیت شهروندان بحرینی ادامه می‌دهد. در همین راستا دادگاه جنایی بحرین سه‌شنبه احکامی را علیه تعدادی از شهروندان شیعه این کشور به دلیل آنچه مسائل طایفه‌ای خوانده شده، صادر کرد. خبرگزاری دولتی بحرین گزارش داد 3 نفر از متهمان به ۲۵ سال حبس، 2 نفر به 5 سال و یک نفر به 7 سال محکوم شده و 5 نفر نیز سلب تابعیت شدند. مخالفان بحرینی در صفحات توئیتر خود ضمن ظالمانه خواندن این احکام اعلام کردند نمی‌توان به دستگاه قضایی آل‌خلیفه اعتماد کرد. آل‌خلیفه هر ماه، ده‌ها نفر از مخالفان خود را که عمدتا شیعه هستند، به بهانه‌ها و اتهامات واهی مانند جاسوسی و تلاش برای انجام اقدامات تروریستی دستگیر و اعدام یا سلب تابعیت می‌کند.

آمادگی سازمان ملل  برای میانجیگری میان هند و پاکستان
دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به درخواست اسلام‌آباد برای ورود به تحولات اخیر میان پاکستان و هند، از آمادگی خود برای کمک به رفع تنش‌ها میان 2 کشور خبر داد. آنتونیو گوترش با ابراز نگرانی نسبت به اختلافات پاکستان و هند، از هر دو کشور خواستار خویشتنداری شد. روز سه‌شنبه وزیر خارجه پاکستان با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل ضمن اعتراض به اتهامات اخیر دهلی‌نو علیه اسلام‌آباد، از این سازمان خواست برای تنش‌زدایی میان 2 کشور نقش‌آفرینی کند. در پی حادثه تروریستی هفته گذشته در کشمیر و کشته شدن 44 تن از نظامیان هندی، تنش‌ها میان دهلی‌نو و اسلام‌آباد بالا گرفت. دولت پاکستان در پاسخ متقابل به اقدام هند برای فراخوانی سفیرش از اسلام‌آباد، روز دوشنبه سفیر خود را از هند بازگرداند.

ارتش ونزوئلا  همچنان مصمم مقابل آمریکا
وزیر دفاع ونزوئلا تأکید کرد ارتش همچنان مصمم به جلوگیری از ورود کمک‌های آمریکایی به این کشور است. مخالفان دولت ونزوئلا اعلام کردند 700 هزار داوطلب به درخواست خوان گوایدو، رئیس‌جمهور خودخوانده این کشور قصد دارند 23 فوریه به گذرگاه‌های مرزی بروند تا کمک‌های به اصطلاح بشردوستانه ارسالی از سوی آمریکا و برزیل را تحویل بگیرند. در این میان وزیر دفاع ونزوئلا تاکید کرده آنها از سایر دولت‌ها دستور نمی‌گیرند.

جهانی شدن جلیقه‌زردها
گروهی از فعالان مدنی موسوم به جنبش جلیقه‌زردها روز گذشته در برابر مقر سازمان ملل در شهر ژنو تجمع کردند تا مخالفت خود را با اعمال خشونت توسط پلیس در جریان اعتراضات اخیر فرانسه نشان دهند. شنبه گذشته چهاردهمین هفته متوالی از اعتراضات جنبش جلیقه زردهای فرانسه در شهرهای مختلف این کشور برگزار شد. پلیس فرانسه برای مقابله با این اعتراضات و متفرق کردن معترضان، متوسل به اقدامات خشونت‌آمیزی شده است. در حقیقت، با تجمع جلیقه‌زردها در شهر ژنو، این جنبش به نوعی بین‌المللی شده است. اعتراضات سراسری در فرانسه از اواسط نوامبر 2018 آغاز شده و به‌رغم عقب‌نشینی دولت مکرون از اجرای برخی اصلاحات اقتصادی و مالی، این اعتراضات همچنان ادامه دارد. از آغاز این اعتراضات تاکنون حداقل 10 نفر کشته و حدود 6 هزار نفر بازداشت شده‌اند. بیش از 2 هزار نفر نیز در جریان این اعتراضات زخمی شده‌اند.

زخمی‌ شدن 2 سرباز انگلیسی در یمن
همز‌مان با تداوم حمایت‌های دیپلماتیک و تسلیحاتی دولت لندن از ریاض در جنگ علیه یمن، منابع رسانه‌ای غربی از مجروح شدن 2 نظامی انگلیسی خبر دادند. طبق نوشته پایگاه اینترنتی اکسپرس، 2 نیروی ویژه ارتش انگلیس که عضو «سرویس هوایی ویژه» ارتش این کشور هستند در یک عملیات فوق‌محرمانه در یمن زخمی شدند. طبق گزارش این رسانه، نیروهای انگلیسی که ۱۲ نفر بودند، 3 هفته قبل تحت فرماندهی آمریکا از پایگاه نظامی در جیبوتی با بالگرد «چیهوک» اماراتی به «عدن» منتقل شده بودند. نظامیان ویژه انگلیسی بعد از دیدار با نظامیان اماراتی مستقر در عدن یمن، به سمت شمال شرقی یمن اعزام شدند. بنا بر ادعای این رسانه انگلیسی، ماموریت ویژه این نظامیان، ماموریت انسان‌دوستانه محرمانه و تلاش برای شناسایی مناطق اطراف مأرب برای ارائه کمک‌های انسانی بوده است. طبق این گزارش، یکی از خودروهای زرهی نظامیان انگلیسی با بمب کنار جاده‌ای برخورد کرد و در نتیجه آن 2 نظامی زخمی شدند. این نظامیان زخمی با یک بالگرد اماراتی ابتدا به پایگاه نظامی آمریکا در جیبوتی و سپس به قبرس منتقل و از آنجا به انگلیس بازگردانده شدند.


Page Generated in 0/0140 sec