printlogo


کد خبر: 206747تاریخ: 1397/12/4 00:00
دبیر انجمن تولیدکنندگان پودر شوینده خبر داد
گرانی 20 درصدی شوینده‌ها

عضو هیأت‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی با تشریح دلیل افزایش 20 درصدی قیمت محصولات شوینده گفت: قیمت مواد اولیه مصرفی در این صنعت بین 98 تا 180‌درصد افزایش داشته است.
 جمشید فروزش در گفت‌‌وگو با فارس اظهار داشت: بر اساس مصوبه‌ای که آذر امسال صادر شد، قیمت محصولات شوینده حدود 20 درصد افزایش یافت که برخی کارخانه‌ها نسبت به اعمال این افزایش قیمت اقدام کرده و برخی نیز با تأخیر این کار را انجام داده‌اند. دبیر انجمن تولیدکنندگان پودر شوینده با بیان اینکه دلیل اصلی این اتفاق، رشد قیمت دلار و بالا رفتن نرخ مواد اولیه وارداتی بوده است، افزود: تولیدکنندگان محصولات شوینده و بهداشتی قبلاً  از دلار 3750 تومانی استفاده می‌کردند که این قیمت به 4200 تومان افزایش یافت و در حال حاضر نیز از ارز نیمایی 8400 تومان استفاده می‌کنند. وی توضیح داد: رشد قیمت دلار باعث افزایش قیمت تمام‌شده محصولات شوینده و بهداشتی شد، به طوری که قیمت مواد اولیه مورد نیاز در این صنعت از 98 تا 180‌درصد افزایش پیدا کرد. فروزش توضیح داد: در تولید پودر شوینده به واردات 45 درصدی مواد اولیه نیازمندیم و سهم مواد اولیه وارداتی در تولید مایع ظرفشویی 15 تا 20 درصد، خمیردندان و شامپو 90 درصد است. به گفته وی، در تولید برخی محصولات مانند شامپو، مایع‌ دستشویی و مایع ظرفشویی به یک نوع ماده اولیه نیاز است که توسط کشورهای تولیدکننده روغن‌های گیاهی تولید می‌شود و صنایع شوینده مجبور به واردات آن هستند، تا پس از انجام 2 مرحله فرآوری در داخل، به عنوان یک محصول واسطه‌ای در صنعت شوینده قابل استفاده باشد.
وی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم گفت: در حال حاضر واردات محصولات مشابه تولید داخل ممنوع است که شامپوها از این دسته محصولات هستند و در حال حاضر محصولات خارجی موجود در بازار مربوط به موجودی انبار شرکت‌های وارداتی است.


Page Generated in 0/1366 sec