printlogo


کد خبر: 206771تاریخ: 1397/12/4 00:00
چرا خبر شکار پهپاد آمریکایی سانسور شد؟

گروه بین‌الملل: در حالی که شبکه‌‌های خبری غربی همچنان به سانسور خبر شکار یک فروند پهپاد راهبردی آمریکا توسط ایران ادامه می‌دهند، شبکه آرتی این بایکوت را شکست. این شبکه بین‌المللی روسی پنجشنبه بخش‌‌‌هایی از فیلم مستند منتشرشده توسط سپاه پاسداران را در کانال انگلیسی خود پخش کرد که به شکار یا انهدام مدل‌‌های مختلفی از پهپادهای مهاجم و جاسوسی بیگانه در آسمان ایران اختصاص دارد. تقریبا نیمی از این فیلم نحوه زمین‌گیر کردن یک فروند پهپاد راهبردی MQ9 متعلق به نیروی هوایی ایالات متحده را نشان می‌دهد. این پرنده بدون‌سرنشین که به نظر می‌رسد کنترلش از دست واحد ناوبری مرکزی نیروی هوایی آمریکا خارج شده  بود پس از اصابت به زمین با یک موشک- که احتمالا از سوی خود آمریکایی‌ها برای امحای آن شلیک شده بود- هدف قرار می‌گیرد.  این تصاویر در حالی منتشر می‌شود که رسانه‌‌های شرکتی جهان از آبان امسال که سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در برنامه ثریا خبر شکار‌ ام‌کیو9 را در کنار سایر پهپادهای پیشرفته آمریکایی و اسرائیلی اعلام کرد بدان واکنشی نشان نداده بودند که این موضع هماهنگ حتی در رسانه‌‌های فارسی‌زبان نظام سلطه نظیر بی‌بی‌سی فارسی، ایران اینترنشنال، صدای آمریکا و رادیو آزادی و همچنین  شبکه‌ها و تارنماهای کشورهای منطقه مثل العربیه و الجزیره نیز دیده شد.
اظهار نظر سانسورشده فرمانده نیروی هوافضای سپاه این بود: «ما بزرگ‌ترین کلکسیون غنائم پهپادی را داریم. انواع پهپادهای آرکیو170،‌ ام‌کیو 9،‌ ام‌کیو یک، اسکن‌ایگل آمریکایی و هرمس اسرائیلی را در اختیار داریم. این تعداد غنائم را هیچ‌ کشوری جز ‌ما ندارد. امروز ما در سطح منطقه قدرت اول و در سطح جهان جزو 5-4  کشور اول جهان در حوزه پهپادی هستیم».
او همچنین درباره توان پهپادی ایران گفته بود: «فرمانده نیروی هوایی یکی از کشورها میهمان ما بود و وقتی توان ما را دید شگفت‌زده شد و به ما تبریک‌ گفت. ما در سوریه و‌ عراق از پهپاد استفاده کردیم. شاهد129، 24 ساعته  پرواز می‌کرد و روس‌ها و سوری‌ها از تصاویر آن استفاده می‌کردند و بیش از 800 عملیات در عراق و سوریه انجام داد. الان هم در حوزه امنیت نوار مرزی موثر است».
با توجه به اینکه نخستین‌بار بود که یک مقام نظامی ارشد ایران خبر دستیابی به این مدل پهپاد راهبردی را به طور رسمی اعلام می‌کرد و این موضوع کاملا برخلاف منافع آمریکا بود، سانسور طویل‌المدت اظهارات سردار حاجی‌زاده شاهدی حقیقی بر این مدعاست که هیچ یک از رسانه‌‌های تحت کنترل آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها و اقمار آنها در گوشه و کنار جهان بر خلاف ادعای‌شان آزاد نبوده و محتوای آنها توسط اتاق کنترل واشنگتن تعیین می‌شود. پهپاد جنرال اتمیک‌ ام‌کیو 9 موسوم به «شخم‌زن» یا «شکارچی ب» نخستین و پرکاربردترین پهپاد جنگی پنتاگون است که برای عملیات‌‌های جاسوسی و بمباران در فواصل و زمان‌‌های بلند از حدود 18 سال پیش به کار گرفته شد و بویژه در جریان عملیات ترورگونه در مناطق قبایلی پاکستان، افغانستان، یمن و سومالی که عمدتا به قتل‌عام غیرنظامیان انجامیده است کاربرد زیادی داشته است. همچنین طبق اظهارات حاجی‌زاده که توسط خبرگزاری فارس منتشر شده، 7 فروند از 8 پهپادی که به طور مداوم بر فراز سوریه و عراق پرواز می‌کردند توسط سپاه پاسداران شکار شده و رایانه مرکز‌ی‌شان به همراه اطلاعات دست اول آنها به دست نیروهای خودی افتاده است.
شبکه آرتی در این‌باره از سخنگوی نظامی پنتاگون توضیح خواسته که پاسخ خانم «ربکا ریباریچ» در خور توجه بوده است: «ما از این گزارش‌ها آگاهیم و چیزی نداریم که به آنها بیفزاییم!»
 


Page Generated in 0/0292 sec