printlogo


کد خبر: 206778تاریخ: 1397/12/4 00:00
شبی که استقلال با درخشش پاتوسی کامل شد
به جنجالش می‌ارزید

زهره فلاح‌زاده: از همان روزی که پایش را به ایران گذاشت، حواشی امانش نداد؛ روزی نبود که در سرخط اخبار ورزشی نباشد.
چه کسی فکرش را می‌کرد هافبک کیپ‌تاون سیتی که با قراردادی قرضی به استقلال آمده، آنقدر حواشی با خود به همراه داشته باشد.
چه کسی فکرش را می‌کرد بازیکن آفریقای جنوبی که حتی‌ آیین‌نامه سازمان لیگ، فوتبالش را قبول ندارد، آمدنش به استقلال مثل بمبی در حال انفجار باشد.
 آمدن پاتوسی به استقلال را باید پردردسرترین انتقال تاریخ فوتبال ایران دانست، چرا که علاوه بر مشکلاتی که سد راه صدور کارت بازی او بود، برخی ها شایعات و حواشی عجیبی را برای او ساخته و پرداخته ‌کردند.
پاتوسی به دلیل‌ آیین‌نامه ناقص سازمان لیگ درباره جذب بازیکن خارجی، 2 دیدار حساس تیمش بویژه بازی با تراکتورسازی را از دست داد تا تنها در این مدت طولانی استعلامی از فدراسیون آفریقای جنوبی برای قانونی بودن حضور او در استقلال ارسال شود. این استعلام پس از کش و قوس‌ و پیگیری‌های فراوان به دست فدراسیون فوتبال ایران رسید. با استناد به استعلام به دست آمده از آفریقای جنوبی، هافبک آبی‌ها می‌توانست بالاخره پس از رسیدن آی‌تی‌سی و صدور کارت بازی، برای استقلال به میدان رود اما درست 2 روز مانده به بازی سوم استقلال و احتمال بازی پاتوسی، دوشنبه شب در برنامه 90، سناریوی غیرقانونی بودن این بازیکن بار دیگر تکرار شد و این بار عادل فردوسی‌پور اصرار بر آن داشت قرارداد پاتوسی با استقلال به علت نرسیدن آی‌تی‌سی او در مدت نقل و انتقالات، غیرقانونی است. در واقع عادل سوژه خوبی برای برنامه‌اش انتخاب کرده بود و تا حدی هم توانست هواداران را تا پاسی از شب همراه برنامه‌اش کند.
اما چند ساعتی از این ماجرا و جنجال به راه افتاده علیه باشگاه استقلال نگذشته بود که فیفا تأییدیه خود را درباره انتقال پاتوسی به استقلال برای فدراسیون فوتبال ایران ارسال کرد. این تأییدیه دهان خیلی از منتقدان را درباره حضور هافبک آفریقایی تبار آبی‌ها بست و در واقع آنهارا وادار به سکوت کرد.
اما حواشی قرار نبود دست از سر پاتوسی بردارد و خیلی‌ها در روز بازی استقلال با پارس جنوبی مسؤولان این تیم را متهم به پرداخت رشوه به باشگاه کیپ‌تاون سیتی جهت به خدمت گرفتن بازیکن جدیدشان کردند. در واقع قصد حاشیه‌سازان این بود آرامش آبی‌ها را پیش از بازی با پارس جنوبی برهم بزنند، چرا که این شایعه هم خیلی زود رد و مشخص شد خبری کذب بوده است.
شفر با فیکس گذاشتن پاتوسی در این دیدار نشان داد چقدر تیمش به حضور یک پلی‌میکر محتاج است و چه زود باید از خرید جنجالی‌اش رونمایی کند. البته از آنجا که هزینه بالایی برای پاتوسی شده و زمان زیادی هم تا پایان فصل نمانده، بنابراین استقلال به‌خاطر همین دلارهایی که خرج هافبک تازه واردش کرده، باید نهایت استفاده را از حضور او در ترکیب تیم ببرد.
پاتوسی با اعتماد وینفرد شفر در نخستین ‌دیدار در ترکیب اصلی قرار گرفت و هواداران تیم هم منتظر درخشش و تمام شدن حواشی اطراف او بودند. حتی رقبا هم منتظر بودند ببینند این بازیکن پس از آن همه دردسر و حواشی چه گلی به سر تیمش می‌زند.
هافبک آبی‌ها با وجود تنها 2 هفته تمرین کردن با استقلال اما در زمین با بازیکنان تیمش هماهنگ بود و در هر نقطه‌ای از میدان حضور مؤثری داشت. این بازیکن برای درخشش در زمین تنها ۱۱ دقیقه زمان لازم داشت و خیلی زود با پاس گلی که داد بر تمام حواشی‌ای که در این مدت علیه‌اش راه افتاده بود، خاتمه داد. اما این پایان کار پاتوسی در دیدار با پارس جنوبی نبود؛ او در دقیقه ۳۸ نخستین‌گل خودش را با پیراهن آبی به ثمر رساند و اینچنین شد که شب خاطره‌انگیز او در نخستین ‌دیدار کامل شد.
نکته جالب از حضور پاتوسی در این دیدار این بود که دیگر مهاجمان استقلال با وجود موقعیت‌های متعدد گلزنی و تک به تک‌هایی که می‌توانست تعداد گل‌های بازی را بیشتر کند، با درخشش رحمان احمدی، دروازه‌بان پارس جنوبی به در بسته خوردند و در نهایت هم استقلال با 2 گلی که هافبک تازه‌وارد خود ساخته و پرداخته کرد، پیروز میدان شد.
البته با یک بازی نمی‌توان روی آیاندا پاتوسی ارزش‌گذاری کرد و قطعاً برای قضاوت کردن درست مستلزم تماشای بازی‌های بیشتری از او هستیم اما هر چه بود پاتوسی در نخستین‌ دیدار همچون الماس برای استقلال درخشید و در ادامه بازی‌ها هواداران را به داشتن یک پلی‌میکر باکلاس امیدوار کرد.


Page Generated in 0/0066 sec