printlogo


کد خبر: 206784تاریخ: 1397/12/4 00:00
شبکه MBC چه هدفی را دنبال می‌کند؟
جنگ نرم سعودی علیه عراق

گروه بین‌‌الملل: مجموعه MBC عربستان سعودی در ادامه فعالیت سال‌های اخیر خود در مصر و تاثیرگذاری بر بخشی از افکار عمومی این کشور، اکنون برنامه MBC عراق را در دستور کار قرار داده است. بخش اعظمی از عراقی‌ها به اقدام سعودی‌ها در راه‌اندازی این شبکه تلویزیونی به دیده شک و تردید نگاه می‌کنند و آن را بخشی از جنگ نرم سعودی‌ها در مرحله جدید می‌دانند.
آنها معتقدند سعودی‌‌ها که طی سال‌های گذشته نتوانسته‌اند با ورود به فاز امنیتی و حمایت از تروریست‌ها، نظام جدید در عراق را سرنگون کنند اکنون با استفاده از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌خواهند در جامعه عراق نفوذ کرده و افکار و اذهان عراقی‌ها را متناسب با سیاست‌های خود همراه کنند.
 در همین راستا، روزنامه الاخبار لبنان با استناد به برخی اطلاعات، گزارش داده است که مسؤولان شبکه MBC چندی پیش با روسای چند صفحه مهم در شبکه‌های اجتماعی در بیروت، پایتخت لبنان دیدار کرده و مسؤولان شبکه MBC قول داده‌اند که هزینه‌های این صفحات را تأمین کنند و رؤسای صفحات هم متقابلاً اهداف و منافع شبکه را پیگیری، تبلیغ و اجرا کنند. گفته می‌شود که رؤسای صفحات با پیشنهاد سعودی‌ها موافقت کرده‌اند که این امر شاید زمینه را برای وقوع اتفاقات ناگواری شبیه تظاهرات بصره فراهم کند. در تابستان گذشته برخی سایت‌های «ناشناس» در شبکه‌های اجتماعی مردم بصره را به آتش زدن دفاتر احزاب اسلامی تحریک می‌کردند و نزدیک بود ناآرامی‌های بصره به یک بحران ملی تبدیل شود. برخی از این صفحات «ناشناس» در داخل عراق فعال هستند و برخی دیگر در کشورهای بیگانه بویژه عربستان، ترکیه و اردن فعالیت می‌کنند. برخی از این صفحات اخبار روزانه عراق را پوشش می‌دهند ولی برخی دیگر در زمان‌های خاص و با اهداف خاصی راه‌اندازی می‌شود تا منافع گروه سیاسی خاصی را تأمین کند.
 


Page Generated in 0/0067 sec