printlogo


کد خبر: 206787تاریخ: 1397/12/4 00:00
چهارگوشه

رژیم صهیونیستی از لهستان عذرخواهی نمی‌کند
وزیر خارجه رژیم صهیونیستی عذرخواهی از لهستان بابت اظهاراتش درباره همکاری لهستانی‌ها با نازی‌ها را رد کرد. اسرائیل کاتز روز پنجشنبه گفت: «از آنچه درباره دست داشتن لهستانی‌ها در هلوکاست گفتم، متاسف نیستم، چرا که بسیاری از لهستانی‌ها با نازی‌ها همکاری کردند». لهستان اظهارات کاتز را «نژادپرستانه» خوانده و از اسرائیل خواسته است بابت چنین اظهاراتی عذرخواهی کند. پیش از اظهارات کاتز، بنیامین نتانیاهو، در حالی‌که در خاک لهستان به منظور مشارکت در نشست ضدایرانی ورشو حضور داشت، درباره همکاری لهستانی‌ها با نازی‌ها در جریان جنگ جهانی سخن گفته بود که همین موضوع خشم ورشو را برانگیخت. این اختلافات به لغو نشست گروه ویشه‌گراد که قرار بود در قدس برگزار شود، منجر شد.

مشارکت دمشق در کنفرانس پارلمان‌های عربی
کاردار سفارت سوریه در امان از موافقت دمشق برای حضور در کنفرانس اتحادیه پارلمانی‌های عربی خبر داد که ماه آگوست آتی (مرداد 1398) در اردن برگزار می‌شود. رئیس پارلمان اردن اخیرا خبر داد که کشورش از حموده صباغ، رئیس پارلمان سوریه دعوت کرده است در کنفرانس اتحادیه پارلمان‌های عربی که در امان با شعار «قدس، پایتخت ابدی کشور فلسطین» برگزار می‌شود، حضور یابد. عضویت سوریه در اتحادیه عرب از آغاز بحران این کشور در سال 2011 به حال تعلیق درآمد و کشورهای عربی هنوز بر سر بازگشت سوریه به این سازمان منطقه‌ای اختلاف نظر دارند.

بیانیه شدیداللحن حزب‌الله لبنان علیه آمریکا
فراکسیون وفاداری به مقاومت (وابسته به حزب‌الله) در پارلمان لبنان، اظهارات الیزابت ریچارد، سفیر آمریکا در بیروت درباره نگرانی واشنگتن از نقش حزب‌الله را محکوم کرد. در بیانیه این فراکسیون آمده است: موضع منفی مقامات آمریکا درباره حزب‌الله لبنان که از زبان آنها پس از هر دیدار با مقامات لبنانی تکرار می‌شود، مردود و محکوم است و به حاکمیت ملی لبنان خدشه وارد می‌کند و منکر حق مشروع در قانون بین‌المللی مبنی بر حق دفاع از خویشتن و مقاومت در برابر هر تهدید یا دشمن است و نوعی جانبداری به ناحق از رژیم صهیونیستی است که به اشغال اراضی لبنان ادامه می‌دهد و همه روزه حاکمیت لبنان را نقض می‌کند». فراکسیون حزب‌الله در پارلمان لبنان تأکید کرد، ظلم و زورگویی آمریکا عامل همه بحران‌ها و منشأ همه مشکلات ملت‌ها و کشورهای دنیاست.

سعودی و امارات مشتری سلاح اسرائیل
منابع بلندپایه عرب از وجود تماس‌هایی بین‌ برخی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی جهت انعقاد قرارداد نظامی به ارزش 200 میلیون دلار طی هفته‌های آینده خبر دادند. این منابع به وب‌سایت خبری و تحلیلی «نون‌بوست» گفتند آمریکا واسطه اصلی بین کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی جهت اتمام این قرارداد است و در همین راستا، گفت‌وگوها و دیدارهای سری به منظور انعقاد این قرارداد نظامی از ابتدای ماه ژانویه شروع شده است. تسلیحاتی که قرار است تل‌آویو به کشورهای عربی بفروشد، شامل دستگاه‌های جاسوسی و تسلیحات سنگین دیگری مانند خودروهای زرهی و تانک‌های خیلی سریع خواهد بود. منابع اختصاصی نون‌بوست این قرارداد را «بزرگ‌ترین قرارداد نظامی طی سال‌های گذشته» خواندند و اعلام کردند عربستان و امارات طرف قرارداد خرید سلاح از تل‌آویو هستند.

آماده‌باش ارتش پاکستان در بحبوحه تنش با هند
دولت پاکستان تنها چند ساعت پس از اقدام هند در بستن حقابه خود، به ارتش پاکستان دستور داد در وضعیت آماده‌باش قرار گرفته و آماده متقابل در برابر هر گونه اقدام از سوی هند باشد. شورای امنیت ملی پاکستان شامگاه پنجشنبه در واکنش به این اقدام دهلی‌نو، به ریاست نخست‌وزیر این کشور تشکیل جلسه داد.  نخست‌وزیر پاکستان طی این جلسه ارتش این کشور را ملزم به واکنش احتمالی در صورت وقوع هرگونه حمله از سوی هند کرد. دولت هند، پنجشنبه بعد از کشته شدن ۴۴ تن از نظامیان خود طی حمله‌ای در منطقه کشمیر، پاکستان را به دست داشتن در این حمله متهم کرد و در واکنش به آن، حقابه پاکستان از رودهایی را که از هند به این کشور سرازیر می‌شوند، قطع کرد. اخیرا دولت هند کار ساخت 2 سد روی رودخانه چناب را شروع کرده است. اسلام‌آباد درباره این اقدام دهلی‌نو ابراز نگرانی کرده است.
 


Page Generated in 0/0063 sec