printlogo


کد خبر: 206799تاریخ: 1397/12/5 00:00
بازار کامنت‌ها و شعارهای ضدصهیونیستی در پانزدهمین هفته اعتراضات ضد دولتی داغ بود
قیام جلیقه‌زردها تحت‌الشعاع صهیونیست‌ستیزی فرانسویان

پانزدهمین هفته متوالی قیام ضد رژیم در فرانسه، دیروز تحت‌الشعاع جو اجتماعی ضدیهودی و ضدصهیونیستی برگزار شد. وزارت کشور فرانسه در حالی تعداد جلیقه‌زردها در تظاهرات سراسری دیروز در شهرهای مختلف کشور را حدود 41500 نفر- تقریبا به اندازه شنبه گذشته – برآورد کرده است که به رغم افت محسوس شرکت‌کنندگان نسبت به روزهای آغازین این جنبش، طرفداران آن معتقدند رژیم، آمارهایی دروغ منتشر می‌کند.
در تظاهرات پاریس بار دیگر خیابان شانزه‌‌لیزه و میدان طاق نصرت مرکز اصلی تجمعات چند هزار نفری بود که توسط نیروهای امنیتی به محاصره درآمد. شعار اصلی آنها این بار«پاریس برخیز» بود. این در حالی است که از هفته گذشته جلیقه‌زردها حرکت‌ها و شعارهای ضدیهودی و ضدصهیونیستی را نیز آغاز کردند؛ روندی که باعث شد امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری که بین عوام به عنوان مزدور یهودیان معروف است ماهیت واقعی خود را برملا کند.  او پس از تعرض هفته گذشته افراد ناشناس به قبرستان‌‌های یهودیان در نزدیکی شهرهای استراسبورگ و لیون که در آن روی تعدادی از قبرها صلیب شکسته نازی‌ها و شعارهای ضدیهودی رسم شده بود، رسما از مجلس فرانسه خواست حرکت‌‌های ضدصهیونیستی را هم معادل ضدیت با یهودیان جرم تلقی کند. این در حالی است که صهیونیسم یک جریان سیاسی است نه مذهبی و به عنوان اسپانسر اصلی رژیم غاصب اسرائیل شناخته می‌شود. اما پیام مکرون از قبرستان یهودی کواتسنهایم در استراسبورگ خیلی زود توسط مردم ناراضی پاسخ گفته شد و  خیلی زود مشخص شد جو ضدصهیونیستی در جامعه فرانسه فراتر از قیام جلیقه‌زردهاست.
دیروز وقتی که شبکه سوم تلویزیون فرانسه در حال پخش زنده فیسبوکی بی‌حرمتی به قبرستان یهودیان در لیون بود، هجوم انبوهی از کامنت‌‌های فوق‌العاده توهین‌آمیز حاوی تهدید به مرگ علیه یهودیان و رژیم فرانسه شامل رئیس‌جمهور مکرون باعث شد برنامه‌‌‌‌اش را متوقف کند.
اما رژیم فرانسه در حالی ملی‌گرایان تندرو را به سردادن شعارهایی مثل «یهودی کثیف» یا «های هیتلر» متهم می‌کند که خود از ماه گذشته دست به دامان گروه‌‌های فشار و لباس شخصی برای بر هم زدن تظاهرات جلیقه‌زردها شده است. از آن جمله هستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، موتورسوارانی که دیروز با جلیقه‌ زرد میان معترضان شهر «پو» در جنوب فرانسه مانور دادند. در بندر جنوبی مارسی هم تعداد قابل توجهی از معترضان به خیابان‌ها آمدند. تولوز و روان از جمله دیگر شهرهای کوچک‌‌‌‌‌‌تر فرانسه بودند که در آنها بازار اعتراضات داغ بود.


Page Generated in 0/0144 sec