printlogo


کد خبر: 206800تاریخ: 1397/12/5 00:00
گزارش «وطن امروز» از هفتمین روز بودجه‌ای بهارستان
مخالفت مجلس با سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین

گروه اقتصادی: روند بررسی جزئیات بودجه سال آینده به هفتمین روز خود رسید و نمایندگان ضمن ارائه پیشنهادهای خود درباره بندهای بودجه به بررسی لوایح تقدیمی هیات دولت پرداختند.
از اصلی‌ترین مصوبات دیروز می‌توان به لغو عوارض زائران اربعین، افزایش 10 درصدی حقوق گمرکی لوازم آرایشی، پایان خرید سربازی و لغو طرح «هر ایرانی یک لیتر بنزین در روز» اشاره کرد.
به گزارش «وطن امروز»، نمایندگان مجلس در بررسی پیشنهادات مطرح شده درباره یارانه به طرحی مبنی بر اعطای روزانه یک لیتر بنزین به هر ایرانی رای ندادند. نمایندگان همچنین با پیشنهادی در رابطه با تکلیف دولت برای ساماندهی قیمت حامل‌های انرژی از اردیبهشت‌ 98 و افزایش قیمت‌ها مخالفت کردند. نمایندگان بعد از مخالفت با طرح «هر ایرانی یک لیتر بنزین در روز» و «ساماندهی قیمت حامل‌های انرژی»‌ با چندنرخی شدن بنزین نیز مخالفت کردند.
علی مطهری پیشنهاد داده بود از اول خرداد 1398 بنزین با کارت سوخت برای خودروهای شخصی به این صورت عرضه شود که مصرف بنزین تا 80 لیتر به مبلغ هر لیتر هزار تومان و برای مصارف بالاتر از 80 لیتر با مبلغ هر لیتر 3 هزار تومان در نظر گرفته شود و درآمد آن به اقشار آسیب‌پذیر داده شود. کمیسیون تلفیق با این پیشنهاد مخالف بود و نمایندگان نیز این پیشنهاد را تصویب نکردند تا عملا تمام طرح‌های سهمیه‌بندی و ساماندهی قیمت حامل‌های انرژی در مجلس رای نیاورد. دیروز احمد امیرآبادی‌فراهانی، نماینده مجلس شورای اسلامی پیشنهاد سهمیه‌‌‌بندی بنزین به صورتی که روزانه به هر ایرانی یک لیتر بنزین تخصیص داده شود را داد که در نهایت این طرح با 147 رای مخالف در صحن علنی رای نیاورد. احمد امیرآبادی‌فراهانی در تشریح پیشنهاد خود مبنی بر سهمیه‌‌‌‌بندی بنزین گفت: در حال حاضر روزانه 90 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود که تا سال 1408 این میزان به 250 میلیون لیتر خواهد رسید. نماینده مردم قم افزود: تولید کشور 110 میلیون لیتر است، بنابراین در 10 سال آینده با ادامه این روند کشور ناچار به واردات 150 میلیون لیتر بنزین است. وی اظهار کرد: در صورتی که کارت سوخت احیا شود به هر ایرانی روزانه یک لیتر بنزین اختصاص داده می‌شود و فرد می‌تواند آن را مصرف یا به فروش رساند. اکثر مخالفان این طرح با استدلال التهاب‌آور بودن 2 قیمتی کردن بنزین درباره آن نطق کردند. در همین‌باره محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه گفت: در حال حاضر که سطح عمومی قیمت‌ها و تورم افزایش چشمگیری داشته نمی‌توان التهابی مانند سهمیه‌‌‌بندی بنزین را به جامعه وارد کرد. از دیگر مخالفان اصلی این طرح نماینده دولت بود، سیدمحمد پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه با اعلام مخالفت دولت با پیشنهاد هر ایرانی یک لیتر بنزین، گفت: دولت موافق افزایش قیمت بنزین در شرایط فعلی است ولی با این توجیه که به بخش تولید داده شود، نه اینکه پول آن را به مردم دهیم. در سازمان برنامه ۲۰ سناریو درباره قیمت بنزین وجود دارد که این یکی از آن سناریوها بود؛ سوال اینجاست که چرا سایر سناریوها مورد توجه قرار نگرفت؟ در سوی دیگر موافقان طرح مزبور با اعلام اینکه این طرح می‌تواند یک راه برای حل بی‌عدالتی یارانه‌های باشد، آن را ابزاری برای تحقق عدالت دانستند. در همین باره محمدعلی وکیلی گفت: در شرایط فعلی این پیشنهاد مطلوب است و منجر به گرانی و تورم هم نمی‌شود؛ باعث می‌شود اگر قیمت بنزین هم افزایش پیدا کرد فشاری بر طبقات جامعه وارد نشود. کسانی هستند که وسیله نقلیه ندارند و با این پیشنهاد قیمت ریالی بنزین در روز از طریق کارت‌های اعتباری به آنها داده می‌شود.
مخالفت با تعلق یارانه ‌تنها به طبقه ضعیف
دومین پیشنهاد درباره یارانه‌ توسط علی مطهری و مبنی بر تعلق گرفتن یارانه‌ تنها به افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست و فرزندان آنها بود که با 131 رای مخالف از دستور کار خارج شد. مطهری پیشنهاددهنده این طرح گفت: تفکیک برخوردار از غیر برخوردار در اعطای یارانه نقدی کار مشکلی است و عملاً اجرا نمی‌شود. در شرایط فعلی کشور به درآمدزایی نیاز دارد و باید یارانه بدرستی پرداخت شود. نماینده مردم تهران افزود: پیشنهاد بنده آن است که یارانه نقدی صرفاً به خانوار تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی و کسانی که در نوبت این نهاد قرار می‌گیرند داده شود. همچنین به زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست خانوار و متقاضی آنها و فرزندان آنها یارانه نقدی تعلق گیرد. همچنین کسانی که مشمول هستند می‌توانند درخواست خود را به سازمان هدفمندی اعلام کنند.  پورمحمدی، نماینده دولت هم با موافقت ضمنی از این پیشنهاد اعلام کرد: ما مخالف حذف دهک‌ها از یارانه نیستیم اما مجلس باید پشت ما بایستد تا این اقدام عملی شود. در ادامه احمد امیرآبادی، عضو هیات‌رئیسه مجلس در مخالفت با این طرح اظهار داشت: در حاشیه شهرهای بزرگ خانواده‌های آبرومندی هستند که حاضر به مراجعه به کمیته امداد نبوده و از طریق یارانه امرار معاش می‌کنند، این شامل برخی از خانواده‌های بدسرپرست و بی‌سرپرست هم می‌شود، کارمندان و بازنشستگان نیز بعضاً محتاج یارانه نقدی هستند که نباید آنها را از دریافت یارانه مستثنا کرد.
نمایندگان مردم در خانه ملت در ادامه رسیدگی به لایحه بودجه 98 دولت را موظف به شناسایی و حذف 3 دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران کردند. آنها پس از دقایقی بحث و تبادل‌نظر در انتها بندی را تصویب کردند که به موجب آن عوارض خروج از کشور برای زائران اربعین و مرزنشینان در سال آینده برای یک بار به قیمت سال ۹۶ محاسبه می‌شود و نیازی به پرداخت عوارض ندارند.
افزایش 10 درصدی حقوق گمرکی لوازم آرایشی
در ادامه نمایندگان مجلس مصوبه‌ای را تصویب کردند که بر اساس آن واردات لوازم آرایشی در سال آتی باید با 10 درصد حقوق گمرکی و سود بازرگانی بیشتر وارد کشور شود. از مصوبات مهم دیگر جلسه دیروز مجلس می‌توان به مکلف شدن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر واریز 10 درصد از بهای بلیت اجراهای کنسرت در تهران و کلانشهرها به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور اشاره کرد.  
خرید سربازی منتفی شد
همچنین نمایندگان در ادامه بررسی لایحه بودجه 98 دولت را مکلف کردند اقساط جریمه غیبت از خدمت وظیفه عمومی افرادی را که تا پایان سال ۱۳۹۷ متقاضی پرداخت اقساطی این جریمه‌ها بوده‌اند تا پایان سال ۱۳۹۸ وصول و به حساب خزانه واریز کند. افرادی که تا پایان سال ۱۳۹۸ نسبت به تسویه اقساط خود اقدام نکنند مشمول غایب محسوب و به خدمت وظیفه عمومی اعزام می‌شوند. در چند سال گذشته بندی در لایحه بودجه برای تعیین شرایط خرید خدمت سربازی برای مشمولان غایب تصویب می‌شد که امسال این بند از بودجه حذف شد، لذا پرونده خرید خدمت سربازی در سال ۹۸ بسته شد. آنطور که پیداست با تصویب این بند از لایحه بودجه عملاً سال آینده خرید خدمت سربازی منتفی است و باید مشمولان سال ۹۷ تا پایان سال ۹۸ تسویه حساب کنند.
سود سپرده‌های دولتی، درآمد آنهاست
در ادامه بررسی‌های جزئیات بودجه سال 98 نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقرر کردند سود دریافتی ناشی از سپرده‌های دارای مجوز دستگاه‌ها به عنوان درآمد اختصاصی آن دستگاه محسوب شود. مجلس جزء ۲ بند الحاقی ۳ تبصره ۱۲ لایحه بودجه را به تصویب رساند که بر اساس آن از ابتدای سال 98 سود دریافتی ناشی از سپرده‌های دارای مجوز دستگاه‌های مشمول به استثنای بانک‌ها، بیمه‌ها، سازمان بورس و اوراق‌بهادار، مؤسسات عمومی غیردولتی و صندوق‌ها- به استثنای اجازاتی که مربوط به مقام معظم رهبری است- به عنوان درآمد اختصاصی آن دستگاه محسوب و به حساب متمرکز خزانه وجوه درآمد اختصاصی واریز می‌شود. همچنین فروش اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول مازاد دولت که مغایر برنامه ششم توسعه بود و دوسوم رأی نمایندگان را نیاز داشت، با ۱۴۴ رأی موافق، ۳۷ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر به تصویب نرسید و نمایندگان با ۵۰ رأی موافق، ۱۲۱ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر با حذف آن هم مخالفت کردند.
 


Page Generated in 0/0065 sec