printlogo


کد خبر: 206801تاریخ: 1397/12/5 00:00
اشکالات اعضای مجمع به لایحه پالرمو بیشتر شده است
روزهای بد لوایح استعماری
میرسلیم: تصویب لوایح FATF دست کشور برای دور زدن تحریم‌ها را می‌بندد

ایرادات اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به لوایح مربوط به FATF کماکان پابرجاست و ناتوانی دولت در رفع اشکالات باعث شده در شرایط فعلی، مصلحت ایجاب کند ایران این لوایح یعنیCFT و پالرمو را تصویب نکند. دست‌کم درباره لایحه پالرمو، این ایرادات بیشتر هم شده است.
به گزارش «وطن‌‌امروز»، دیروز سردار احمد وحیدی، وزیر اسبق دفاع این خبر را مطرح کرد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به روند بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی موسوم به پالرمو در مجمع تشخیص گفت: قطعاً این کنوانسیون دارای ابهامات و اشکالات زیادی است ولی از آنجا که برخی اعضای مجمع فرصت اظهارنظر درباره آن را به‌دست نیاوردند، قرار شد پس از شنیده شدن نظرات این دوستان، تصمیم نهایی درباره تصویب یا عدم تصویب پالرمو در مجمع تشخیص اتخاذ شود. وی به تسنیم گفت: از همان ابتدای بررسی پالرمو در صحن مجمع، ابهامات زیادی به این لایحه وارد می‌شد و به همین ترتیب هرچه روند بررسی آن در مجمع  پیش رفت اما اشکالاتی که به مفاد این لایحه  گرفته می‌شد، افزایش پیدا کرد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سؤال که «با توجه به افزایش ابهامات درباره این لایحه، احتمال رد آن در جلسه آتی مجمع را تا چه‌حد ارزیابی می‌کنید؟» گفت: تا مشخص شدن نتیجه آرای اعضا، نمی‌توان درباره این موضوع اظهارنظر کرد.  مصطفی میرسلیم دیگر عضو باسابقه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز درباره این لوایح به گونه‌ای اظهارنظر کرده که نشان می‌دهد فضای مخالف مجمع در قبال تصویب این لوایح همچنان پابرجاست. میرسلیم درباره ادامه بررسی لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) در نشست هفته آینده مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هم‌اکنون نحوه بررسى دقیق و عاقبت‌اندیشانه و بدون شتابزدگى این لایحه مربوط به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در مجمع تشخیص مصلحت نظام، براى اعضای این گروه این پیام مهم را دارد که جمهورى اسلامى ایران نسبت به سرنوشت خود و ارزش‌هاى انقلاب و تسلیم نشدن در مقابل استکبار و فشارهاى ظالمانه‌اى که با تحریم‌هاى آمریکا بر او تحمیل مى‌شود با ساده‌لوحى برخورد نمى‌کند. وی ادامه داد: اعضای FATF متوجه شده‌اند که ایران در مقابل تهدید و تطمیع تسلیم نمى‌شود و ترفندهایى که در قالب معاهدات بین‌المللى مى‌خواهند بر ایران تحمیل کنند، کشور را به سمت تسلیم شدن نمى‌کشاند، بنابراین باید راهى را انتخاب کنند که استقلال سیاسى ایران را مخدوش نکند و عزتش را زیر سؤال نبرد. میرسلیم گفت: به نظر من آنها این پیام را بخوبى دریافته‌اند و خود را آماده مى‌کنند که حقوق مردم ایران و اقتدار معنوى آنان را بویژه در ظلم‌ستیزى و الهام‌بخشى به مستضعفان و محرومان و ستمدیدگان، محترم شمارند. راهپیمایى ٢٢ بهمن امسال بطلان بسیارى از تصورات و خیالات خام طراحان FATF را که فکر مى‌کردند بتوانند ما را به زانو درآورند اثبات کرد و آنها باید از قلدرمآبى و دخالت بویژه در امورى که به قدرت دفاعى ما بر‌مى‌گردد و اصلاً قابل چانه‌زنى نیست، دست بردارند.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه تحریم‌هاى آمریکا علیه ایران، به صورت یک‌جانبه و بدون مشورت با دیگران، وضع و بر ما تحمیل شده است، خاطرنشان کرد: پیشنهاددهندگان چنان میثاق‌هایى باید بدانند که توقع داشتن از جمهورى اسلامى برای تن دادن به این معاهدات در شرایط قهرآمیز تحریم‌ها، مورد تأیید مردم ما نیست، زیرا دربرگیرنده نوعى ذلت است. وی با تأکید بر اینکه الحاق به کنوانسیون‌های مرتبط با FATF خطر بستن دست دولت را در مقابله و دور زدن تحریم‌های آمریکا در پی دارد، خاطرنشان کرد: این خطر قطعى است زیرا ما ننشسته‌ایم تا آمریکا به خیال باطل خودش بیاید با اعمال تحریم‌هاى مستقیم یا ثانوى، یا با فتنه‌گرى در جهان براى منزوى نشان دادن ما به بهانه نپیوستن به معاهداتى که نتیجه پذیرش آنها قطعا افزایش محدودیت عمل براى ما محسوب مى‌شود، گام‌هاى موفقى بردارد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در صورت پذیرش کنوانسیون‌های FATF اگر بخواهیم صادقانه آنها را اجرا کنیم و اطلاعات راجع به نحوه دور زدن تحریم‌ها را، که براحتى مى‌توانند با ظاهرسازى جرم سازمان‌یافته فراملى تلقى کنند، در اختیارشان بگذاریم، مى‌توانند ما را محدودتر کنند و اگر برخلاف مفاد میثاق عمل کنیم ما را به خیانت و سستى و بدعهدى متهم و محکوم مى‌کنند.
کنایه محسن رضایی به تمدید تعلیق ایران
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سوالات و ابهامات زیادی درباره توصیه‌های‌FATF وجود دارد، از دولت انتظار می‌رود با دیپلماسی قوی، کشور را از فرو غلتیدن در باتلاقی جدید باز دارد.  محسن رضایی در واکنش به تمدید مهلت FATF به ایران نوشت: مجمع عمومی FATF 4 ماه دیگر به ایران برای تکمیل توصیه‌های چهل‌گانه‌اش فرصت داد. 2 سال است این سیاست‌ها را در پیش گرفته‌اند. وی افزود: در 2 ماه گذشته به جای بحث فنی و استدلال، فشار‌های سیاسی و رسانه‌ای زیادی به مجمع تشخیص مصلحت وارد کردند تا تصمیم عجولانه‌ای گرفته شود. مرتب گفته می‌شد آخر بهمن ما را در لیست سیاه قرار می‌دهند. رضایی همچنین تاکید کرد: در حالی که سوالات و ابهامات زیادی درباره توصیه‌های‌FATF وجود دارد، از دولت انتظار می‌رود با دیپلماسی قوی، کشور را از فرو غلتیدن در باتلاقی جدید باز دارد. وقتی می‌توان با کوشش برای رفع ابهام و ایجاد شفافیت پیش رفت، این حجم از فشار، تهدید و اولتیماتوم چه هدفی را دنبال می‌کند؟
 


Page Generated in 0/0072 sec