printlogo


کد خبر: 206808تاریخ: 1397/12/5 00:00
با حضور پرشور مردم، مراجع و شخصیت‌‌های برجسته حوزوی، کشوری و لشکری در قم برگزار شد
تشییع باشکوه آیت‌الله مؤمن
پیکر آیت‌الله مؤمن در جوار بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شد

گروه سیاسی: مردم قم دیروز با پیکر آیت‌الله مومن‌قمی وداع کردند. مراسم باشکوه تشییع و تدفین آیت‌الله محمد مومن‌قمی دیروز با حضور گسترده مردم، علما و شخصیت‌‌های برجسته حوزوی، کشوری و لشکری در قم برگزار شد.
بر اساس این گزارش، حضرات آیات‌ شبیری‌زنجانی و سبحانی، آیات احمد جنتی، سیداحمد خاتمی، عباس کعبی، محمود رجبی، سیدمحسن خرازی، جواد فاضل‌لنکرانی، سیدمحمدرضا مدرسی‌یزدی، محمدمهدی شب‌زنده‌دار،  سیدهاشم حسینی‌بوشهری و صادق آملی‌لاریجانی در این مراسم حضور داشتند. همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی، آیت‌الله ری‌شهری، آیت‌الله مقتدایی، آیت‌الله سعیدی، حجت‌الاسلام والمسلمین شبستری و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از دیگر حاضران در این مراسم تشییع بودند. حجت‌الاسلام سیدمصطفی خامنه‌‌‌ای، فرزند ارشد رهبر معظم انقلاب نیز از چهره‌‌های حاضر در مراسم تشییع آیت‌الله مومن بودند. به گزارش رسا، مردم شریف قم به همراه طلاب و حوزویان در این مراسم شرکت کرده و با قرائت فاتحه و آیاتی چند از کلام وحی برای شادی روح این عالم فقیه دعا کردند. حضرت آیت‌الله سبحانی از مراجع تقلید بر پیکر مطهر مرحوم آیت‌الله مؤمن اقامه نماز کرد سپس پیکر پاک این عالم مجاهد در جوار بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) آرام ‌گرفت. دیروز همچنین به پاس احترام ارتحال این فقیه پارسا، دروس حوزه علمیه قم تعطیل و در شهر مقدس قم عزای عمومی اعلام شد. بر اساس برنامه اعلامی، دیشب نیز از سوی رهبر معظم انقلاب مجلس بزرگداشتی برای گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله مؤمن، عضو فقید شورای نگهبان با حضور مراجع تقلید، علما و شخصیت‌‌های حوزوی، کشوری و لشکری در شهر مقدس قم برگزار شد.
آیت‌الله محمد مومن روز پنجشنبه پس از تحمل یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت. وی یکی از علمای سرشناس حوزه علمیه قم بوده و منشأ خدمات انقلابی فراوانی در 40 سال گذشته بوده است.  سوابق انقلابی آیت‌الله مومن در پیام تسلیت رهبر انقلاب نیز مورد اشاره قرار گرفت. در بخشی از پیام تسلیت آیت‌الله خامنه‌ای برای ارتحال آیت‌الله مومن آمده است:  سابقه‌ مبارزاتی ایشان به پیش از انقلاب برمی‌گردد و خدمات انقلابی ایشان در تمام دوران 40 ساله مستمراً ادامه داشته است و در دوره‌های متعدد و متوالی یکی از ارکان مهم شورای محترم نگهبان بوده‌اند. آیت‌الله عباس کعبی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری که دیروز در مراسم تشییع آیت‌الله مومن شرکت کرده بود، درباره این عالم سرشناس گفت: بنده در طول دوران تحصیل، حضور در جامعه مدرسین، شورای نگهبان و مراودات علمی بهره‌‌های فراوان علمی از محضر ایشان بردم، آیت‌الله مؤمن فقیهی ساده‌زیست، با تقوا و مؤمن حقیقی بود که در شناخت و اجرای حکم‌الله و دفاع از نظام، انقلاب و ولایت‌فقیه و مقابله با جریان‌‌های انحرافی و اشخاصی که می‌خواستند نفوذ کنند مانند سدی محکم بودند. آیت‌الله کعبی با بیان اینکه آیت‌الله مؤمن شخصیتی نفوذناپذیر بودند، ابراز داشت: ذره‌ای هوای نفس در ایشان احساس نمی‌شد، تمام فعالیت‌‌های آیت‌الله مؤمن برای اسلام، مکتب اهل‌بیت(ع)، شناخت فقه، عمل به دین، دفاع از شریعت و دفاع از ولایت‌فقیه، نهضت امام خمینی(ره) و انقلاب بود. وی عنوان کرد: آیت‌الله مؤمن از نظر نظم، تلاش بی‌وقفه، دقت و رعایت همه جوانب امر و حقوق افراد بسیار دقیق بودند، ایشان توجه ویژه‌ای به حقوق نظام اسلامی داشتند و در بحث تأیید صلاحیت‌ها دقت‌‌های فوق‌العاده‌ای می‌کردند تا کارها به صورت دقیق انجام شود. آیت‌الله سیداحمد خاتمی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری نیز در حاشیه مراسم تشییع آیت‌الله مومن با اشاره به آثار و خدمات علمی مرحوم آیت‌الله مؤمن اظهار داشت: ایشان کتابی 2 جلدی به نام تسدیدالاصول دارند که یک دوره اصول را عالمانه به نگارش درآورده‌‌‌اند. وی ادامه داد: شرح حدود و قضا از تحریرالوسیله از دیگر آثار آیت‌الله مؤمن است و ایشان و آیت‌الله جوادی صلاه مرحوم آیت‌الله داماد را تقریر کردند که کتاب برجسته آیت‌الله مؤمن در عرصه ولایت‌فقیه است که در 3 جلد نگارش شده و در لبنان کتاب درسی حزب‌الله است؛ بنابراین آیت‌الله مؤمن از نظر علمی جایگاه ارزشمندی داشتند. آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه انقلابی و مجاهد بودن آیت‌الله مؤمن ایشان را برازنده عنوان فقیه مجاهد می‌سازد، ابراز داشت: آیت‌الله مؤمن قبل از انقلاب در مبارزات الهی همراه امام بودند و در این مسیر به شهداد کرمان تبعید شدند و طاغوت بغض خود را نسبت به فقیه وارسته نشان داد. وی عنوان کرد: مسأله مهم این است که آیت‌الله مؤمن تا پایان عمر انقلابی و همراه با ولی‌فقیه ماند و حامی سرسخت ولایت‌فقیه و مصداق ولی‌فقیه یعنی رهبر معظم انقلاب بود، سلام و درود خداوند بر ایشان که زندگی سعادتمندانه داشت و در صراط مستقیم به دیدار خدا رفت.
 


Page Generated in 0/0484 sec