printlogo


کد خبر: 206845تاریخ: 1397/12/5 00:00
چهارگوشه

امیر قطر  نشست شرم‌الشیخ را تحریم کرد
اولین نشست سران 2 اتحادیه عرب و اروپایی، امروز در شرم‌الشیخ مصر برگزار می‌شود. یک منبع در وزارت خارجه قطر می‌گوید قاهره عرف دیپلماتیک درباره دعوت از امیر قطر برای حضور در اجلاس عربی- اروپایی را زیرپا گذاشته، لذا امیر قطر در این اجلاس شرکت نمی‌کند. وی تصریح کرد که برخلاف عرف که دعوتنامه‌ها به روسای کشورها ارسال می‌شود، این دعوتنامه به جای آنکه به هیأت دائم قطر در اتحادیه عرب ارائه شود به سفارت یونان در دوحه ارسال شده است. این منبع قطری تصریح کرد که این نامه منطبق با دعوتنامه رسمی نیست بلکه تنها یادآوری درباره برگزاری اجلاس 2 روزه شرم‌الشیخ است. مصر از جمله کشورهایی است که از بیش از یک سال و نیم قبل روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرده است.

پاتک ارتش سوریه به النصره در حماه و ادلب
ارتش سوریه با حملات موشکی به عمق پایگاه‌های جبهه ‌النصره در حومه ادلب و حماه به این گروه تروریستی پاسخ داد. به گزارش سانا، یگان‌های ارتش در حومه حماه با حملات فشرده به نقض‌های توافقنامه منطقه کاهش تنش توسط النصره واکنش نشان داده و برخی پایگاه‌ها و لانه‌های آن را هدف قرار دادند و خسارت‌هایی بر تجهیزات و نیروهایش در حومه جنوب شرقی ادلب و شمال غربی حماه وارد کردند. ارتش با موشک مقرها و مراکز فرماندهی تروریست‌ها را در حومه جنوبی ادلب و اطراف شرق شهر سراقب هدف قرار داد که شامل تعدادی مقر، تجهیزات نظامی و مراکز فرماندهی است. شهر سراقب از بزرگ‌ترین شهرهای ادلب بوده که به دلیل تقاطع با راه‌های اصلی به سمت حلب، حماه، حمص، دمشق و لاذقیه اهمیت استراتژیکی دارد و گروه‌های تروریستی از آن به عنوان پایگاه اصلی برای حمله به مناطق نظامی و ایمن در حومه شمالی حماه استفاده کرده‌اند.

تظاهرات الجزایری‌‌ها علیه نامزدی بوتفلیقه در انتخابات
ده‌ها هزار شهروند الجزایری به منظور اعتراض به کاندیدا شدن دوباره عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهوری کنونی این کشور برای دور پنجم انتخابات، عصر جمعه در پایتخت تظاهرات کردند. معترضان قصد رفتن به سمت دفتر ریاست‌جمهوری الجزایر را داشتند که نیروهای پلیس این کشور مانع آنها شده و در نتیجه درگیری‌هایی میان معترضان و نیروهای پلیس شکل گرفت. نیروهای پلیس الجزایر پس از تلاش معترضان برای عبور از موانع امنیتی در خیابان منتهی به دفتر ریاست‌جمهوری این کشور، با شلیک گاز اشک‌آور این افراد را متفرق کرده و معترضان نیز به سمت این نیروها سنگ پرتاب کردند. طبق اعلام منابع رسمی، پلیس الجزایر 41 معترض را بازداشت کرده است. بوتفلیقه از سال ۱۹۹۹ قدرت را در دست دارد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل معرفی شد
رئیس‌جمهور آمریکا از سفیر کنونی این کشور در کانادا به عنوان گزینه مورد نظر خود برای نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل نام برد. دونالد ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت «کلی نایت کرافت» سفیر کنونی این کشور در کانادا، گزینه نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل خواهد بود. هفته گذشته هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که از سوی ترامپ به عنوان سفیر این کشور در سازمان ملل معرفی شده بود، از پذیرش این سمت سر باز زد. قرار است نایت کرافت که به گفته ترامپ دیپلماتی ممتاز است، جانشین نیکی هیلی شود که طی 2 سال نمایندگی آمریکا در سازمان ملل از طرفداران سرسخت سیاست‌های دولت ترامپ به شمار
 می‌رفت.

کیم به ویتنام می‌رود
وزارت خارجه ویتنام از سفر قریب‌‌الوقوع و رسمی رهبر جوان کره‌شمالی به این کشور خبر داده است. کیم جونگ ‌اون در حالی عازم ویتنام خواهد شد که این کشور بزودی از دومین دیدار دوجانبه رهبران کره‌شمالی و آمریکا میزبانی می‌کند. کیم و دونالد ترامپ که قرار است چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری در هانوی نشست دوجانبه داشته‌ باشند، ژوئن سال گذشته برای نخستین‌بار در سنگاپور دیدار کردند. گزارش‌ها حاکی‌ است احتمالا سفر کیم جونگ اون با قطار از پیونگ‌یانگ، پایتخت کره‌شمالی و از طریق چین به ویتنام دست‌کم 2 روز و نیم طول خواهد کشید.


Page Generated in 0/0072 sec