printlogo


کد خبر: 206858تاریخ: 1397/12/6 00:00
در سومین روز رزمایش دریایی «ولایت 97» ارتش، موشک کروز زیرسطح به سطح از زیردریایی کلاس غدیر شلیک شد
آتش از زیر دریا

گروه سیاسی: آتش از زیر دریا! این خلاصه لذت و هیجان دیدن فیلم شلیک موشک زیر سطح به سطح کروز از زیردریایی غدیر نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. موشکی که در درون محفظه پیشرفته از زیر سطح شلیک می‌شود؛ مسیر خود را در درون محفظه تا سطح آب می‌پیماید و با انتخاب زاویه شلیک، ناگهان از دل دریا آتش گرفته و به سمت هدف شلیک می‌شود. این لحظه هیجان‌انگیز از رزمایش ولایت 97 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دیروز ثبت و فیلم آن به صورت گسترده در فضای عمومی کشور منتشر شد.  
به گزارش «وطن‌امروز»، ایرانی‌ها در سال‌‌های اخیر کم موشک ندیده‌‌‌اند. لذت شلیک موشک به اهداف دشمن واقعی را هم در چند نوبت و در قالب عملیات‌‌های تلافی‌جویانه سپاه به مقر تروریست‌ها در سوریه و شمال عراق چشیده‌‌‌اند. اما حالا یک دستاورد جدید در حوزه صنعت موشکی را می‌بینند. تلفیقی از نقیضه‌‌های آب و آتش! دود در بستر آب و شلیک آتش از درون آب! موشک کروز با تکنولوژی شلیک از زیر سطح به روی سطح از طریق زیردریایی کلاس غدیر توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران. این بار نظامیان ایران در موضوع آزمایشات موشکی خود یک توانمندی جدید را به رخ کشیدند؛ شلیک کروز از زیر دریا به سوی اهداف روی سطح دریا که همراه با اصل «غافلگیری» انجام می‌شود. شلیک از اعماق آب غیر قابل رهگیری است و تا رادارهای دشمن به خود بیایند، کروز شتابان به سمت آن یورش برده است.  
حالا این توانمندی بدیع و هیجان‌انگیز موشکی در اختیار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. دیروز صبح در جریان سومین روز رزمایش دریایی «ولایت۹۷» این آزمایش بزرگ برای نخستین‌بار به نمایش گذاشته شد و یک فروند زیردریایی کلاس غدیر نیروی دریایی ارتش اقدام به شلیک موشک کروز زیرسطح به سطح کرد.
زیردریایی‌ها در شرایط معمول از پرتابه‌ای به نام اژدر برای انهدام کشتی‌ها استفاده می‌کنند که اژدرهای موجود در جهان به‌دلیل مشکلات حرکت و هدف‌یابی پرتابه‌ها در زیر آب و سرعت کم آنها دارای دقت کم و برد بسیار کوتاه هستند که برای جبران این نقص، شناور زیرسطحی باید تا حد امکان به هدف خود نزدیک شود و همین موضوع احتمال هدف قرار گرفتن آن را بیشتر می‌کند.
موشک‌های کروز با توجه به سرعت، دقت و برد چندصدکیلومتری به‌عنوان یکی از موثرترین سلاح‌ها برای انهدام اهداف سطحی مانند کشتی در جهان کاربرد دارند.
به طور قطع قابلیت انهدام شناورهای سطحی مهاجم از فاصله دور و بدون دیده شدن یکی از ویژگی‌های متمایز‌کننده یگان‌های زیرسطحی نسبت به سایر یگان‌هاست.
به گزارش فارس، برای این کار باید از برتری سلاح‌های مختلف در این مجموعه بدون تاثیرپذیری معایب و محدودیت‌های آنها استفاده کرد اما قطعا استفاده از توانایی زیردریایی، اژدر و موشک به صورت یکجا با فشار دادن یک کلید بزرگ و قرمز از روی یک زیردریایی که در اعماق اقیانوس‌هاست امکان‌پذیر نیست.
متخصصان سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نداجا با تعریف پروژه‌ای گسترده و حساس با نام «جاسک۲» با استفاده از توانمندی دانشگاه‌ها و صنایع دفاعی، توانستند موشک کروز ضدکشتی را درون محفظه اژدر از داخل زیردریایی پرتاب کرده و موشک تعبیه شده در داخل اژدر با ذخیره اطلاعات مربوط به محل کشتی دشمن از سطح آب شلیک شود.
مکانیزم کارکرد این پروژه به گونه‌ای است که ابتدا هواپیماها و پهپادهای گشت و شناسایی که در فاصله ایمن در حال رصد اطلاعات از منطقه نبرد هستند ناوگان دشمن را کشف، شناسایی، طبقه‌‌‌بندی و رهگیری می‌کنند و اطلاعات دریافت‌شده از طریق لینک‌های ارتباطی رمزگذاری شده و مطمئن در اختیار زیردریایی‌‌های خودی که در اعماق دریا مخفی شده‌‌اند ارسال می‌شود. در مرحله بعدی زیردریایی حاضر در منطقه نبرد، اطلاعات دریافت‌شده را پردازش کرده و پس از انتخاب هدف مورد نظر خود متناسب با بزرگی کشتی دشمن می‌تواند یک یا چند موشک کروز را شلیک کند.
در این مرحله زیردریایی اطلاعات هدف شامل موقعیت، سرعت، جهت حرکت و شرایط محیطی را جهت پردازش داده‌ها به سامانه کنترل «جاسک۲» ارسال می‌کند که این اطلاعات در سامانه پرتاب با سرعت و دقت بالا پردازش شده و در کامپیوتر موشک که در داخل کپسولی است که مناسب حرکت در زیر آب است بارگذاری می‌شود. پس از پرتاب اژدر حامل موشک کروز از زیردریایی، این کپسول مسیر خود را طی می‌کند تا به مکان و زاویه مناسب جهت خروج از آب برسد و پس از خروج از سطح آب موشک از داخل کپسول شلیک شده و بر اساس اطلاعات ذخیره‌شده در رایانه به سمت هدف خود پرواز می‌کند.
از جمله ویژگی‌های این پروژه اصل غافلگیری دشمن است، چرا که پرتاب موشک کروز ضدکشتی از اعماق دریا و به دور از تجهیزات شناسایی دشمن صورت می‌گیرد.
هم‌اکنون علاوه بر زیردریایی‌های کلاس غدیر، زیردریایی تمام ایرانی فاتح نیز قابلیت شلیک موشک کروز ضدکشتی را دارد و به گفته دریادار خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش، موشک نصب‌شده روی زیردریایی فاتح، نسل جدیدی از موشک نصر است که در پروژه «جاسک۲» به نتیجه رسیده و با نمونه‌‌های گذشته موشک کروز نصر از لحاظ برد نیز تفاوت‌هایی دارد.


Page Generated in 0/0249 sec