printlogo


کد خبر: 206872تاریخ: 1397/12/6 00:00
هشتمین روز بودجه‌ای بهارستان؛ بخشودگی جریمه وام‌های معوق زیر 100 میلیون تومان
گرانی سیگار در سال 98 رسماً منتفی شد

دیروز مجلس پس از 8 روز و 15 جلسه در نهایت بررسی جزئیات بودجه در بخش درآمدها را به اتمام رساند و وارد بخش هزینه‌ای بودجه شد. نمایندگان مجلس سقف درآمدی بودجه ۹۸ را بالغ بر 5 میلیون و ۲۰۰ هزار و ۸۳ میلیارد و ۶۵۲ میلیون ریال تعیین کردند.
به گزارش «وطن‌امروز»، نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند ۱,۵۰۰ میلیارد تومان برای گازرسانی روستاها در سال ۹۸ اختصاص یابد.
بر اساس این مصوبه وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط مکلف است از محل سهم 5/14 درصد شرکت مذکور تا میزان 15 هزار میلیارد ریال نسبت به گازرسانی به روستاها و اتمام طرح‌‎های نیمه‌تمام گازرسانی به روستاها، تداوم گازرسانی به شهرها و روستاهای استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، شهرستان‌های خور و بیابانک و خراسان‌جنوبی، اقدامات لازم را به‌عمل آورد. به موجب این مصوبه، هزینه‌های مربوط به گازرسانی به مدارس و مساجد روستاهای گازرسانی‌شده از محل این منابع قابل تأمین است.
سیگار باز هم گران نشد
یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات دیروز مجلس در رابطه با قیمت سیگار بود. نمایندگان مجلس در بحث درآمدی بند الحاقی ۳ به تبصره ۶ را با ۱۵۰ رأی موافق، ۴۶ رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر در مجلس حذف کردند. پیش از این، موضوع افزایش 50 ریالی هر نخ سیگار توسط نمایندگان رد شده بود که بار دیگر پیشنهادی مبنی بر گرانی 10 ریالی هر نخ مطرح شد که دوباره رد شد. علی لاریجانی، رئیس مجلس بعد از حذف این بند توضیح داد که با حذف بند الحاقی ۳ به تبصره ۶ عملاً فقط احکام برنامه در موضوع سیگار در سال آینده اجرا می‌شود. مجلس می‌خواست با این بند دولت را مکلف کند علاوه بر احکام برنامه به ازای هر نخ سیگار مبلغ ۵۰ ریال اضافه دریافت شود و منابع آن به درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز شود.
فروش۹۵۰ میلیارد تومان از اموال مازاد دولت
نمایندگان مجلس همچنین در مصوبه‌ای مقرر کردند ۹۵۰ میلیارد تومان از اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول مازاد دولت بدون رعایت تشریفات به فروش برسد. مجلسی‌ها جزء ۱ و ۲ بند «و» تبصره ۱۲ لایحه بودجه را به تصویب رساندند که بر اساس آن در اجرای بند «پ» ماده ۱۰ قانون برنامه 5 ساله ششم توسعه، به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می‌شود با هماهنگی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، نسبت به مکان‌محور کردن اطلاعات اموال غیرمنقول دولتی اقدام کند. به موجب این مصوبه به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می‌شود تا سقف ۹ هزار و 500 میلیارد ریال از اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول مازاد دولت به استثنای انفال و موارد مندرج در اصل ۸۳ قانون اساسی را بدون رعایت تشریفات مربوط به تصویب هیأت وزیران مندرج در ماده ۱۱۵ قانون محاسبات عمومی کشور از طریق مزایده عمومی به فروش رسانده و وجوه حاصل را به ردیف درآمدی ۲۱۰۲۲۱ واریز کند.
بخشش سود وام‌های معوق زیر ۱۰۰ میلیون تومان
نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای بانک مرکزی را موظف کردند نسبت به اجرای طرح بخشودگی هرگونه سود تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان اقدام کند. این پیشنهاد توسط محمدحسین فرهنگی مطرح شد و با اکثریت آرا توسط نمایندگان به تصویب رسید. بر این اساس هرگونه سود تسهیلات زیر یک میلیارد ریال مشروط به بازپرداخت اصل تسهیلات و بخشش جریمه‌های متعلقه ۷۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تعیین می‌شود. همچنین هر یک از مشمولان بخشودگی هرگونه سود تسهیلات زیر یک میلیارد ریال می‌توانند از زمان تصویب این قانون از بخشودگی هرگونه سود تسهیلات موضوع این بند استفاده کنند. بانک مرکزی جمهوری اسلامی موظف است بدون رعایت مبلغ حداکثر، به تفکیک هر بانک مندرج در جدول ضمیمه تبصره ۳۵ قانون اصلاح بودجه سال ۹۵ کل کشور به اجرای طرح بخشودگی هرگونه سود تسهیلات زیر یک میلیارد ریال اقدام کند. طبق این مصوبه، تسهیلات اتحادیه مرکزی تعاونی‌های عشایری ایران در صورت بازپرداخت اصل آن مشمول بخشودگی سود و جریمه و استفاده از مفاد آن می‌شود.
 


Page Generated in 0/0079 sec