موج افزایش قیمتها بین خودروهای تولید داخل در حالی شدت گرفته که یک استاد دانشگاه معتقد است این افزایش قیمتها هیچ توجیه اقتصادی ندارد و برخی سیاستگذاران این بخش، صرفا با حرفها و ادعاهای خود بازار خودرو را آشفته میکنند و یک عطش غیرواقعی را بین مصرفکنندگان به وجود میآورند. علی خاکساریرفسنجانی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، با بیان اینکه قیمت خودرو به هیچ وجه واقعی و حتی نزدیک به واقعیت هم نیست، گفت: قیمت خودرو اساساً با درآمد مردم و حتی با هزینه تولید هم متناسب نیست و عوامل
غیراقتصادی است که در تعیین قیمتها نقش بازی میکند. این استاد دانشگاه با بیان اینکه حمایت گروههای سیاسی از ایرانخودرو و سایپا باعث میشود خودروسازان خود را ملزم به قیمتگذاری شفاف ندانند، ادامه داد: قیمت خودرو حتی قبل از این گرانیها هم واقعی نبود، چرا که هیچوقت سیاستگذاران این حوزه که مدیران سابق و فعلی خودروسازیها هستند نگذاشتهاند قیمتگذاریها به یک مساله اقتصادی تبدیل شود. او با تاکید بر اینکه افزایش قیمتها در بازار خودرو هیچ توجیه اقتصادی ندارد، گفت: حمایت یکسری از افراد در بخشهای سیاستگذاری مانند وزارت صنعت باعث میشود کسی خود را موظف به ارائه توضیحات دقیق درباره علت افزایش قیمت خودرو نداند. خاکساری با بیان اینکه افراد و گروههایی هستند که هر از گاهی سیاست آشفتگی بازار خودرو را در پیش میگیرند، ادامه داد: شکاف زیادی بین عرضه و تقاضا در این حوزه وجود دارد. سیاستهای خودروسازی باعث شده است شکاف زیادی بین عرضه و تقاضا ایجاد شود. واقعیت این است که در ایران ۲۰ میلیون خودرو کم داریم و همین باعث میشود نتوانیم به یک نرخ معتدل در این حوزه دست پیدا کنیم. وی سیاستگذاران حوزه خودروسازی را علاوه بر مدیران قبلی و فعلی خودروسازی، قطعهسازان دانست و در این باره به ایسنا گفت: این گروهها با منافع خود وارد بازار میشوند و با حرفها و ادعاهای خود بازار خودرو را آشفته میکنند و عطش غیرواقعی بین مصرفکنندگان به وجود میآورند و چون عرضه خودرو بسیار کم است سیاست آنها جواب میدهد و قیمتها بالا میرود. این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه کسانی که به سایتهای خرید خودرو هجوم میآورند مصرفکننده واقعی نیستند، افزود: نگاه اینها بیشتر این است که در این آشفتهبازار روی خودرو سرمایهگذاری کنند و خودروسازان هم این را میدانند و برای آنها هم مهم آشفتهسازی است.