printlogo


کد خبر: 206927تاریخ: 1397/12/7 00:00
رئیس سازمان غذا و دارو مطرح کرد
ممنوعیت ورود داروهای بی‌کیفیت به بازار

گروه اجتماعی:‌ رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ۷۰درصد ارزش ریالی بازار دارویی کشور در اختیار صنعت تولید داخلی دارو است، گفت: ما قصد حذف داروهای وارداتی را نداریم اما در زمان تحریم، صنعت داروسازی کشور می‌تواند به ما کمک کند.
به گزارش ایسنا، مهدی پیرصالحی، معاون وزیر بهداشت  گفت: آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد ۹۵ تا ۹۷ درصد نیاز کشور را داروهای تولید داخلی تأمین می‌کند. از نظر ارزش ریالی نیز تولید داخلی دارو ۷۰ درصد نیاز دارویی کشور را تأمین می‌کند و 3 درصد داروهای وارداتی هم ۳۰ درصد ارزش بازار را در اختیار دارند. وی با بیان اینکه ما قصد حذف داروهای وارداتی را نداریم، تاکید کرد: قطع واردات اصلاً شدنی نیست، زیرا با توجه به نیاز بیماران باید واردات دارو وجود داشته باشد. از این به بعد هم واردات داروهای مورد نیاز کشور ادامه می‌یابد اما در زمان تحریم، صنعت داروسازی کشور می‌تواند به ما کمک کند.
وی ادامه داد: طبق آخرین لیست، در حال حاضر در کشور ۲۱ قلم کمبود دارویی داریم. در حوزه دارو همکاری خوبی با بانک مرکزی در راستای تخصیص ارز داریم اما کمبودهای‌مان به دلیل اختلاف زمانی در تخصیص ارز است. در عین حال باید بدانیم اگر نتوانیم از صنعت دارویی کشور حمایت کنیم، نمی‌توانیم از طریق واردات، بازار دارویی را کنترل کنیم. بالاخره زمانی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو را تامین می‌کنیم، مخاطراتی مانند قاچاق معکوس نیز وجود دارد. در این زمینه سازمان غذا و دارو برای مدیریت توزیع دارو برنامه‌هایی دارد.
پیرصالحی با بیان اینکه خوشبختانه صنعت داروسازی ما پیشرفت‌های خوبی داشته است و در زمینه تولید داروهای بیوتکنولوژی هم جزو کشورهای خوب دنیا هستیم، اظهار کرد: باید توجه کرد سازمان غذا و دارو به عنوان متولی سلامت نخستین نگرانی‌اش بحث کیفیت و سلامت داروهاست. بر این اساس به دارویی که از نظر کیفی مناسب نباشد اجازه ورود به بازار را نمی‌دهیم و اگر هم در بازار متوجه مشکلی در دارو شویم، به سرعت داروها را ریکال می‌کنیم.
 


Page Generated in 0/0052 sec