printlogo


کد خبر: 206932تاریخ: 1397/12/7 00:00
وزارت خارجه در مقابل اقدام خصمانه پارلمان فرانسه در دعوت از سرکرده گروهک جنایتکار منافقین نه‌تنها اقدامی نکرد، بلکه از آزادی یک تبعه فرانسوی بازداشتی در ایران خبر داد
چشم‌روشنی به حامیان تروریست‌ها

گروه سیاسی: 5 روز از اقدام پارلمان فرانسه در دعوت از سرکرده گروهک تروریستی منافقین برای سخنرانی در جمع نمایندگان این کشور می‌گذرد، با این حال وزارت امور خارجه نه‌تنها هنوز نسبت به این رفتار خصمانه پاریس واکنش نشان نداده، بلکه دیروز سخنگوی وزارت امور خارجه در اقدامی عجیب خبر آزادی یک تبعه بازداشتی فرانسه از ایران را اعلام کرد تا انفعال دستگاه محمدجواد ظریف در مقابل اروپایی‌ها بار دیگر به چشم بیاید. به گزارش «وطن امروز»، مریم رجوی، سرکرده تروریست‌‌های منافق روز پنجشنبه گذشته به پارلمان فرانسه رفت تا در جمع رئیس پارلمان و مقامات فرانسوی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کند. او در سخنرانی خود بارها از مقامات فرانسوی به ‌خاطر حمایت‌‌های گسترده از منافقین قدردانی کرد. سرکرده منافقین در مجلس ملی فرانسه بر نابودی برنامه موشکی ایران تاکید کرد. او همچنین گفت جمهوری اسلامی ایران نسبت به مواضع اروپایی‌ها مبنی بر تعطیلی برنامه موشکی تهران بی‌اعتناست. نکته جالب اینکه سرکرده گروهک تروریستی منافقین در سخنرانی خود به مقامات فرانسوی گفت هسته‌‌های «شورشی» را در ایران علیه جمهوری اسلامی ایران تشکیل داده است. او در این‌باره گفت: «یک تحول مهم در ایران رخ داده است. این نیرو کانون‌های شورشی است. واحدهایی که از اعضا و هواداران مقاومت ایران تشکیل شده است. آنها از میان نسل جوان و آزادی‌خواه ایران برخاسته‌اند. در یک سال اخیر، کانون‌های شورشی فعالیت‌های ضد رژیم را در ده‌ها شهر ایران گسترش داده‌اند». او سپس از فرانسوی‌ها خواست به سیاست خود در حمایت از منافقین ادامه دهند و منافقین را به عنوان رژیم جایگزین جمهوری اسلامی به رسمیت بشناسند! سخنرانی سرکرده یک گروهک تروریستی درباره «هسته‌های شورشی» در ایران یک معنای روشن دارد و آن اقدام به خرابکاری و ایجاد ناامنی در ایران است. از سوی دیگر زمانی که این سخنان در پارلمان فرانسه بیان می‌شود، پیام آن تصریح فرانسه بر دشمنی با ایران و به نوعی اعلان جنگ فرانسه به ایران است.
در این راستا در شرایطی که حداقل انتظار از وزارت امور خارجه احضار دیپلمات‌های فرانسوی در تهران و اعتراض به این اقدام خصمانه پارلمان فرانسه بود، دیروز سخنگوی وزارت امور خارجه از آزادی یک تبعه فرانسوی بازداشتی در تهران خبر داد تا به این ترتیب اعلان جنگ پاریس علیه تهران را با اقدامی دوستانه و مودت‌آمیز پاسخ دهد!
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز خبر داد: یک تبعه فرانسه که به دلیل ورود غیرمجاز به ایران بازداشت شده بود، آزاد شد. بهرام قاسمی در پاسخ به پرسش ایرنا افزود: «یک تبعه فرانسه که به دلیل ورود غیرمجاز به ایران بازداشت شده بود پس از طی مراحل قانونی و رفع سایر اتهامات در روزهای اخیر آزاد شد».
نلی ارین کامبروول، زنی ۵۹ ساله اهل مارتینیک، جزیره‌ای در دریای کارائیب در آمریکای مرکزی که به فرانسه تعلق دارد، چند ماه پیش به خاطر سفر بدون مجوز به ایران و همچنین امضای یک قرارداد غیرقانونی در حوزه معدن در جزیره کیش بازداشت شد. ژان لوک لودریان، وزیر خارجه فرانسه اخیرا در حضور جمعی از وکلای فرانسوی تصریح کرد فرد یادشده 21 اکتبر در کیش دستگیر شده و در زندان به سر می‌برد. لودریان همچنین تاکید کرده بود سرویس‌های کنسولی فرانسه به دفعات با ارین کامبروول دیدار کرده‌اند.
برخی رسانه‌های خارجی نیز مدعی شدند خبر دستگیری این زن فرانسوی برای نخستین بار هفته گذشته توسط یکی از رسانه‌های محلی مارتینیک منتشر شد. در گزارش این رسانه به نقل از یکی از دوستان و همکاران ارین کامبروول اعلام شده بود که وی پس از عزیمت به کیش برای مذاکره جهت عقد یک قرارداد معدن به جرم خرید غیرقانونی طلا دستگیر شده است.
چرا الان آزاد شد؟!
فارغ از اینکه تبعه بازداشتی فرانسوی در ایران که بوده یا اتهامش چه بود، درباره زمان آزادی وی ابهاماتی وجود دارد. از جمله اینکه این تبعه فرانسوی  29 مهر (21 اکتبر) یعنی حدود 5 ماه پیش بازداشت شده بود اما زمانی آزاد می‌شود که همه از دستگاه سیاست خارجی ایران انتظار داشتند نسبت به حضور و سخنرانی هفته قبل سرکرده منافقین در پارلمان فرانسه واکنش نشان دهد.
این اقدام وزارت امور خارجه نشان داد تحلیل‌های منتقدان درباره شرطی شدن این وزارتخانه و عدم توانایی آن برای اتخاذ واکنش‌های درخور و متقابل درست بوده است. از زمان برجام و پس از آن یعنی خروج آمریکا از این معاهده و شروع مذاکرات برجامی با اروپا، عموم موضع‌گیری‌های وزارت امور خارجه «شرطی» شده است. از جمله در دوران مذاکرات 8‌ ماهه با اروپا یعنی از اردیبهشت تا بهمن‌ماه، وزارت امور خارجه در مقابل رفتارهای خصمانه اروپا همواره یا سکوت کرد یا واکنش متقابلی نشان نداد تا به مذاکرات لطمه‌ای نخورد.
از سوی دیگر آزادی تبعه فرانسوی که در مناسبات دیپلماتیک به عنوان پیامی دوستانه از جانب کشور مقابل فهم می‌شود گزاره انتخاب قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه به عنوان سفیر ایران در پاریس طی روزهای آینده را نیز تقویت کرده است تا به این ترتیب زمینه برای معرفی و پذیرش سفیر جدید ایران در فرانسه فراهم شود. 2 هفته قبل و پس از سفر عراقچی، معاون ظریف به فرانسه، نشریه فرانسوی لوفیگارو از بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه به عنوان سفیر جدید ایران در فرانسه نام برده بود. معاون ظریف به این نشریه فرانسوی گفت: برای تبادل سفرا در موعدی خیلی نزدیک (طی روزهای آینده) توافق کردیم.
مهم‌تر از همه اینها پیامی است که در پی اقدام دیروز وزارت امور خارجه به طرف فرانسوی مخابره شده است. با این حساب این کشور غربی نه‌تنها هیچگونه اعتراضی از سوی ایران به خاطر حضور سرکرده یک گروهک تروریستی در پارلمان این کشور دریافت نکرده، بلکه پیامی دوستانه نیز دریافت می‌کند به این ترتیب پیش‌بینی اقدامات بعدی فرانسه در حمایت از تروریست‌ها خیلی سخت نخواهد بود، چرا که مطمئن است همکاری «سطح بالا» با گروهک‌های تروریستی نیز هیچگونه مواخذه‌ای از سوی ایران را به دنبال نخواهد داشت.
 


Page Generated in 0/0050 sec