printlogo


کد خبر: 206958تاریخ: 1397/12/7 00:00
چهارگوشه

تداوم تظاهرات در سودان  با وجود وضعیت فوق‌العاده
تظاهرات مردم سودان با وجود اعلام حالت فوق‌العاده و انحلال دولت به دستور رئیس‌جمهور این کشور، همچنان ادامه دارد و معترضان طی آن خواستار برکناری عمر البشیر شدند. گزارش رسانه‌ها حاکی ا‌ست که سودانی‌ها در شهر ام‌درمان در استان خارطوم روز گذشته تظاهرات گسترده ضددولتی برگزار کردند. این تظاهرات به دعوت اتحادیه مشاغل سودان برگزار شد و معترضان با سر دادن شعارهایی آزادی، دموکراسی، عدالت و برابری را خواستار شده و تصمیمات عمر البشیر را برای حل بحران جدی ندانستند. آنها تاکید کردند، تظاهرات تا سرنگونی دولت عمر البشیر ادامه می‌یابد. البشیر شنبه‌شب در تلاش برای آرام کردن معترضان خشمگین، دولت مرکزی و مسؤولان محلی در 18 ایالت سودان را منحل و به مدت یک سال وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد.

المهندس:  آمریکا ماهیت خود را افشا کرد
نایب‌رئیس سازمان حشدالشعبی عراق درباره اقدام آمریکا در انتقال تروریست‌های داعش از سوریه به عراق هشدار داد. ابومهدی المهندس گفت: آمریکا با داعش مذاکره کرد و جنگجویان این گروه را به خاک عراق منتقل کرد و این گروه را از بین نبرد. المهندس افزود: آمریکا با عناصر داعش که تعداد آنها حدود 3 هزار نفر بود، مذاکره کرد و پیش از این، آنها را از عراق به سوریه منتقل کرد و سپس آنها را به داخل خاک عراق بازگرداند. آمریکایی‌ها با این اقدام، ماهیت خود را آشکار کردند. ما اسناد، عکس‌ها و نوارهای ویدئویی در این‌باره در اختیار داریم. وی خاطرنشان کرد: عملیات اخیر در شرق سوریه هم ثابت کرد آمریکایی‌ها با داعشی‌ها مذاکره کردند و بخشی از آنها را به همراه خانواده‌های‌شان به دیگر بخش‌های سوریه منتقل و به بخشی از آنها هم کمک کردند به داخل عراق نفوذ کنند.

رئیس پارلمان ترکیه معرفی شد
مصطفی شنتوپ از حزب عدالت و توسعه بعد از استعفای بن‌علی ییلدریم از ریاست مجلس ملی ترکیه، با اخذ رأی نمایندگان پارلمان به این سمت برگزیده شد. ییلدریم به دنبال نامزد شدن از سوی حزب حاکم عدالت و ترکیه برای تصدی شهرداری استانبول، از ریاست پارلمان استعفا کرد. موفقیت در انتخابات شهرداری‌ها بویژه تصدی شهرداری استانبول در طول تاریخ معاصر ترکیه بسیار حائز اهمیت بوده و حتی رجب طیب‌اردوغان نیز نخست با رسیدن به شهرداری استانبول در سال 1994 در عرصه سیاسی ترکیه مطرح شد. تحلیلگران سیاسی در ترکیه بر این باورند که حزب پیروز در انتخابات شهرداری استانبول، معمولاً در انتخابات پارلمانی بعدی پیروز شده و به قدرت می‌رسد.

انتقاد روسیه  از طرح تشکیل ناتوی عربی
وزیر خارجه روسیه روز گذشته طی سخنرانی در کنفرانسی به نام «همکاری بین‌المللی در جهانی بحران‌زده» گفت: اقداماتی که با هدف تغییر شکل چشم‌انداز ژئوپلیتیک صورت می‌گیرند، در روند طبیعی تحولات مانع ایجاد می‌کنند و تلاشی برای تشکیل مرکزهای رشد جدید هستند. سرگئی لاوروف افزود: یکی از این مثال‌ها ائتلاف استراتژیک خاورمیانه است که این روزها دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش است بر کشورهای حوزه خلیج‌فارس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، مصر و اردن تحمیل کند، آن هم در شرایطی که تردیدهای جدی نسبت به اعضای بالقوه آن وجود دارد و در این میان اسرائیل نیز به دنبال منافع خود در این طرح است. آمریکا در تلاش است با جمع کردن اعضای شورای از هم‌ پاشیده همکاری خلیج‌فارس، ائتلافی موسوم به ناتوی عربی را با هدف مقابله با ایران تشکیل دهد.

اقدام انگلیس علیه حزب‌الله لبنان
همزمان با ادامه تلاش‌‌های آمریکا به منظور تشدید فشار بر حزب‌الله لبنان، وزیر کشور انگلیس اعلام کرد لندن کلیت حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌‌های تروریستی قرار داده است. ساجد جاوید مدعی شد: حزب‌الله به تلاش برای بی‌ثبات کردن وضعیت شکننده خاورمیانه ادامه می‌دهد و ما دیگر نمی‌توانیم میان شاخه نظامی آن که پیش از این غیرقانونی شده و حزب سیاسی آن، تمایز قائل شویم. بر اساس متن ابلاغیه صادر شده توسط جاوید، از این پس فعالیت حزب‌الله لبنان اعم از شاخه سیاسی و نظامی آن، در انگلیس ممنوع می‌شود. این در حالی است که اتحادیه اروپایی حزب‌الله لبنان را به صورت 2 بخش سیاسی و نظامی به رسمیت شناخته و بخش نظامی آن را در فهرست تحریم قرار داده است.


Page Generated in 0/0097 sec