printlogo


کد خبر: 207086تاریخ: 1397/12/11 00:00
اخبار

رد ادعای موافقت مقام معظم رهبری با الحاق به FATF
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با رد ادعای موافقت چندباره مقام معظم رهبری با پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی مانند FATF گفت: در نامه ۶ وزیر و ۲ معاون رئیس‌جمهور و نیز نامه اخیر جهانگیری به رهبر معظم انقلاب با محتوای لزوم پیوستن به برنامه اقدام مالی و این کنوانسیون‌ها، رهبر معظم انقلاب در این باره هیچگونه اظهارنظر صریحی انجام ندادند، بلکه پی‌نوشت کردند «برای تشخیص مصلحت به مجمع ارسال شود و مجمع با دقت و امعان نظر نسبت به این مساله تصمیم‌گیری کند». به گزارش فارس، پرویز داوودی گفت: برداشت ما از این پی‌نوشت رهبر معظم انقلاب این بود که دیدگاه‌شان این است که در این باره مسیر قانونی طی شود که ابتدا در مجلس بررسی و تصویب شد اما شورای نگهبان مخالفت کرد و بعد به عنوان لایحه اختلافی به مجمع ارجاع شد و ما اکنون باید برحسب مصلحت در این باره تصمیم‌گیری کنیم. داوودی افزود: حجم کار کارشناسی برای بررسی الحاق به کنوانسیون پالرمو و سی‌اف‌تی به عنوان بند‌هایی از اف‌ای‌تی‌اف بسیار بالا، چندین برابر معمول و در سطح بسیار وسیع بوده است، زیرا رهبر معظم انقلاب دستور فرمودند با دقت و امعان نظر انجام شود.

رئیس FATF: ایران حامی تروریسم است
رئیس گروه ویژه اقدام مالی FATF گفته بود: ایران بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان است؛ آنها به تأمین مالی گروه‌هایی مانند حزب‌الله، حماس و رژیم سوریه که مردم خود را می‌کشند ادامه می‌دهند و همزمان برنامه موشکی خود و بی‌ثبات‌سازی منطقه را پیش می‌برند. مارشال بیلینگزلی، رئیس گروه ویژه اقدام مالی (FATF) طی سخنانی درباره ایران در شهریورماه 97 گفته بود: «ایران بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان است. آنها به تأمین مالی گروه‌هایی مانند حزب‌الله، حماس و رژیم سوریه که مردم خود را می‌کشند ادامه می‌دهند و همزمان برنامه موشکی خود و بی‌ثبات‌سازی منطقه را پیش می‌برند». وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفته بود: «تلاش‌های ما همراه با سوءمدیریت و فساد در اقتصاد ایران، هم‌اکنون به نتایجی رسیده است و من امروز به کنگره یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی این روزهای ایران را نشان می‌دهم و این شاخص، ارزش ریال نسبت به دلار آمریکاست. در طول تاریخ تحریم‌های ایران ما چنین افتی را در ارزش ریال ندیده‌ایم. ریال ایران اکنون به اندازه یکصد و چهل هزارم دلار معامله می‌شود (یک دلار معادل ۱۴۰ هزار ریال است) و دوسوم ارزش خود را از دست داده است». به گزارش فارس، این اظهارات نشان می‌دهد برخلاف تصور عمومی، مشکل اصلی الزامات FATF نه در بخش حمایت از مقاومت، بلکه در دقیق‌تر کردن تحریم‌ها و افزایش فشار روی مردم ایران از این مسیر نهفته است.

مشکل گوشت با FATF حل نمی‌شود
قالیباف، ریشه مشکلات کشور را مسائل مدیریتی دانست و گفت: مشکلات کشور ریشه در ناتوانی مدیران کشور و باورهای غلط آنها دارد. به گزارش رسا، محمدباقر قالیباف ظهر دیروز در همایش جایگاه مدیریت جهادی در تحقق تمدن نوین اسلامی،  دولتی بودن اقتصاد را یکی از عوامل رشد فساد در کشور دانست و عنوان کرد: اگر اقتصاد در اختیار مردم قرار بگیرد شاهد کاهش فساد در کشور خواهیم بود؛ ذات اقتصاد دولتی فساد به دنبال دارد. در تقابل با تحریم‌های آمریکا مردم تحریم را دور می‌زنند اما دولت حل مشکل آب کشور را به برجام گره می‌زند و مشکل گوشت را هم به FATF پیوند می‌دهد. این در حالی است که چه در FATF عضو شویم و چه در لیست سیاه آن قرار بگیریم شرایط ما در حوزه تحریم و مسائل مربوط به آن تغییری نخواهد کرد. قالیباف FATF را نماد حکمرانی نظام سرمایه‌داری توصیف کرد و گفت: براساس مطالعات انجام‌شده 30 درصد مشکلاتی که شاهد هستیم به علت تحریم‌هاست و 70 درصد مشکلات کشور ریشه در مسائل درونی ما دارد؛ اگر ما خودمان مشکلات را برطرف کرده بودیم امروز شاهد این مشکلات نبودیم. مردم برای انقلاب اسلامی و کشورشان هزینه و فداکاری می‌کنند اما نباید توقع داشت مردم بی‌عرضگی‌ها و ناتوانی‌ها را هم به حساب آمریکا بگذارند و برای آن هزینه کنند.
 


Page Generated in 0/0055 sec