printlogo


کد خبر: 207122تاریخ: 1397/12/11 00:00
مهران شاهین‌طبع در مصاحبه با «وطن‌امروز» در مورد حامد و صمد:
دعوت کردم، خودشان نیامدند

زهره فلاح‌زاده: تیم ملی بسکتبال ایران توانست با برد مقابل استرالیا به جام‌جهانی صعود کند. این صعود در حالی به دست آمد که در پنجره ششم این رقابت‌ها تیم‌ملی ما در دیدار مقابل ژاپن شکست را پذیرا شده بود و همین باخت باعث شد راه صعود به جام‌جهانی برای تیم ما سخت و استرس‌زا دنبال شود اما تیم‌ملی بسکتبال ایران توانست در دیدار آخر مقابل تیم بزرگ استرالیا پیروز شود و جواز حضور در جام‌جهانی را کسب کند. تیم متحول شده مهران شاهین‌طبع که ستاره‌های چندین ساله خود را در این تورنمنت به همراه نداشت، حالا باید خود را آماده رقابت در جام‌جهانی کند. «وطن امروز» گفت‌وگویی با مهران شاهین‌طبع، سرمربی موفق تیم‌ملی بسکتبال ایران انجام داده که در ادامه می‌خوانید.
***
 چرا ایران به ژاپن باخت؟
پنجره ششم، پنجره خوبی برای ما بود. به‌رغم اینکه بازی با ژاپن را واگذار کردیم ولی به نظرم بازیکنان ما بازی باکیفیتی ارائه دادند. هرچند در کوارتر اول گل زیادی خوردیم اما 3 کوارتر بعد خوب بودیم. به هر حال ژاپن از بازیکنان خوب خارجی بهره می‌برد و تیم آماده‌ای بود و در نهایت هم پیروز شد.
 در دیدار آخر تیم ما توانست استرالیا را شکست دهد که برد خیلی خوبی بود.
در بازی با استرالیا هم در دفاع و هم در حمله‌ خوب کار کردیم و نظم خیلی خوبی در تیم ما حاکم بود. در کل بازیکنان ما بازی‌های خیلی خوب و باکیفیتی انجام دادند.
  می‌گویند ایران با ذخیره‌های استرالیا بازی کرده و توانسته پیروز شود؛ نظر خودتان چیست؟
شما خودتان بهتر می‌‌دانید استرالیا با ذخیره‌هایش هم باز تیم خوبی است. هر تیمی می‌تواند یک لیست بلند برای مسابقات داشته باشد که استرالیا هم از همین لیست بازیکنانش برای دیدار با ما استفاده کرد. تیم ما هم یکسری بازیکنان به همراه نداشت. فکر می‌کنم این کم‌لطفی است که بگوییم تیم ما توانسته مقابل ذخیره‌های استرالیا پیروز شود.
 بابت این صعود فدراسیون بسکتبال پاداشی در نظر گرفته؟
قول‌هایی داده‌اند که پاداشی به تیم بدهند. امیدوارم این اتفاق بیفتد.
  این روزها شما را به کارلوس کی‌روش، سرمربی اسبق تیم‌ملی فوتبال ایران تشبیه می کنند
که از بازیکنان دورگه در تیم‌تان استفاده می‌کنید.
به هر حال ما از این بازیکنان داریم استفاده می‌کنیم. هر دو بازیکن ما پدران‌شان ایرانی هستند.
 «مایک رستم‌پور» یکی از این دورگه‌هاست؛ از عملکرد او راضی هستید؟
بازیکن خوبی است و کاملاً با کارش آشناست. او نیاز دارد که با بازیکنان هماهنگ شود، چون زمان کمی با تیم کار کرده بود. مدت زمان بیشتری در تیم باشد مطمئنم خیلی می‌تواند در تیم مؤثر باشد.
 شما گفته بودید تیم‌ملی بسکتبال بهتر است از بازیکن خارجی استفاده کند، واقعاً به بازیکن خارجی نیاز است؟
من گفتم همه تیم‌های خارجی از یک بازیکن خارجی استفاده می‌کنند، چون فدراسیون جهانی بسکتبال این اجازه را داده است. به نظر من هیچ منعی ندارد اگر ما هم از یک بازیکن خارجی در تیم‌ملی‌مان استفاده کنیم. حالا باید ببینیم مقامات بالاتر چه نظری در این باره دارند.
 فکر می‌کنید این اتفاق بیفتد؟
من در جریان نیستم. تنها ایده را مطرح می‌کنم. به هر حال میدان جهانی هر چه تیم کیفیت بهتری داشته باشد، نتایج بهتری هم می‌گیرد. تیم‌ها می‌توانند نقاط ضعف‌شان را با وجود یک بازیکن خارجی پوشش دهند.
 علت دعوت نشدن حامد حدادی و صمد نیکخواه‌بهرامی، 2 ستاره چندین سا‌له تیم‌ملی بسکتبال ایران چه بود؟
این بازیکنان دعوت شده بودند اما نیکخواه بهرامی به دلیل سفری که به آمریکا داشت و همین‌طور با توجه به اینکه مدتی بازی نکرده بود، گفت در فرصتی دیگر به تیم اضافه می‌شوم که بتوانم برای تیمم تمرین و بازی کنم. حدادی هم چند باری گفته بودیم که به تیم اضافه شود اما خواسته او این بود که دیرتر به تیم‌ملی اضافه شود.
 پس از موفقیت‌های پی در پی در سطح قاره، زمانش نرسیده بسکتبال هم مثل والیبال در سطح جهان به موفقیت‌هایی دست پیدا کند؟
بسکتبال با والیبال خیلی متفاوت است و اصلاً نباید با هم مقایسه شوند. با احترامی که برای والیبالی‌ها قائلم اما مهارت‌های بسکتبال و شرایط اقتصادی آن با این ورزش متفاوت است. لیگ‌های بسکتبالی در دنیا وجود دارد که حتی از بسیاری از لیگ‌های فوتبال هم ثروتمندترند. جریان اقتصادی در رشته بسکتبال خیلی قوی‌تر است و در خیلی از کشورها بسکتبال ورزش اول است. در بسکتبال جاذبه، تماشاگر و... کاملاً با سایر ورزش‌ها متفاوت است. اگر می‌خواهیم بسکتبال‌مان رشد همه‌جانبه کند، نه اینکه با دو، سه بازیکن ستاره بخواهیم مقطعی موفق باشیم، باید در رده‌های پایه و لیگ‌مان کار کنیم که بتوانیم تیم موفقی داشته باشیم. با 3-2 هفته تمرین کردن تیم‌ملی، موفقیتی که مدنظر کارشناسان بسکتبال است، به دست نمی‌آید.
 هدف‌تان برای موفقیت تیم بسکتبال در جام‌جهانی چیست؟
در جام جهانی باید تلاش کنیم و تلاش. همان‌طور که تا الان هم تلاش کردیم و بازیکنان راضی هستند و با جان و دل کار کردند. نمونه‌اش را هم در تهران دیدیم. بازیکنان در زمین کم نمی‌گذارند و باید به آنها کمک شود.
 دستمزد شما نسبت به مربیان خارجی‌ای که به تیم آمدند و رفتند پایین‌تر است؛ مشکلی از این بابت نیست؟
من مشکلی ندارم و فعلاً کارم را انجام می‌دهم. برای من الان کارم مهم‌تر است.


Page Generated in 0/0057 sec