printlogo


کد خبر: 207129تاریخ: 1397/12/11 00:00
چهارگوشه

 پاکستان خلبان هندی را آزاد کرد
پاکستان می‌گوید  خلبان هندی را که پس از سقوط جنگنده در خاک این کشور دستگیر کرده است در یک تبادل مرزی به هند تحویل داد. هند و پاکستان در مناقشه کشمیر بار دیگر با تحریک اسلام‌آباد وارد یک رویارویی نظامی چندساعته شدند. این در حالی است شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان می‌گوید این کشور خلبان هندی را جمعه آزاد کرد. وزیر خارجه پاکستان اعلام کرد خلبان هواپیمای سرنگون‌شده هندی  برای کاهش تنش‌ها و نشانه‌ای از حسن نیت اسلام‌آباد آزاد شد. در همین حال، درگیری‌ها در شبه‌قاره منجر به لغو پرواز‌ها و واکنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شد. پاکستان از زمان روی کار آمدن عمران خان تاکنون با همسایگان خود مناسبات پرتنشی را داشته است.

سازمان ملل:
جولان خاک سوریه است
فرستاده سازمان ملل به سوریه در اولین گزارش خود به شورای امنیت گفت: جولان به موجب قطعنامه‌های شورای امنیت از جمله قطعنامه ۲۲۵۴ بخشی از خاک سوریه است. گیر پدرسون پیشنهاد داد همایش بین‌المللی مشترکی برای کمک به تحقق صلح در سوریه برگزار شود که از طریق آن کشورهای اصلی تأثیرگذار بر سوریه بتوانند به حل بحران در این کشور کمک کنند. پدرسون چهارمین فرستاده سازمان ملل به سوریه از آغاز بحران در این کشور محسوب می‌شود. این در حالی‌ است که نمایندگان کنگره آمریکا سه‌شنبه قطعنامه‌هایی در 2 مجلس کنگره ارائه کرده‌اند که خواستار به رسمیت شناختن حاکمیت صهیونیست‌ها بر جولان اشغالی است.

اذعان آمریکا به کشتن 1257 غیرنظامی سوری و عراقی
ائتلاف آمریکایی مدعی مبارزه با داعش در گزارشی اعلام کرد در حملات این ائتلاف در عراق و سوریه تاکنون ۱۲۵۷ غیرنظامی کشته شده‌اند. طبق این گزارش، ائتلاف بین‌المللی از آگوست ۲۰۱۴ تا پایان ژانویه ۲۰۱۹، ۳۳۹۲۱ حمله در عراق و سوریه انجام داده است. منابع سوری و نهادهای حقوق بشری می‌گویند تعداد قربانیان حملات ائتلاف آمریکا بسیار بیشتر از تعدادی است که این ائتلاف اعلام می‌کند. ائتلاف بین‌المللی آگوست ۲۰۱۴ به رهبری آمریکا به ادعای سرکوب تروریسم داعشی در سوریه و عراق تشکیل شد و این ائتلاف هر از گاهی به بهانه مقابله با داعش شهروندان بی‌گناه سوری را هدف حملات خود قرار می‌دهد.

بیانیه حزب‌الله درباره اقدام خصمانه دولت انگلیس
حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای اقدام انگلیس در گنجاندن نام این حزب در فهرست گروه‌های تروریستی را محکوم کرد. حزب‌‌الله تأکید کرد: ما جنبش مقاومتی هستیم که علیه اشغالگری اسرائیل مقاومت می‌کنیم و هیچ کشوری در جهان حق ندارد در حالی که خود میزبان تروریسم است و از آن حمایت مالی می‌کند، حزب‌الله یا گروه آزادی‌خواه دیگری را به تروریستی بودن متهم کند. در پایان بیانیه آمده است: اقدام انگلیس علیه حزب‌الله لبنان سرسپردگی حقیرانه در برابر خواست واشنگتن است. وزارت کشور انگلیس روز دوشنبه کلیت حزب‌الله لبنان (شاخه سیاسی علاوه بر شاخه نظامی) را تروریستی خواند. پیش‌تر در سال ۲۰۰۸ دولت انگلیس که در آن زمان در اختیار حزب کارگر بود، در اقدام خصمانه مشابهی شاخه نظامی حزب‌الله لبنان را «تروریستی» اعلام کرده بود اما در آن زمان این دولت به دلیل نگرانی از آسیب دیدن روابطش با دولت لبنان این اقدام را در قبال شاخه سیاسی حزب‌الله انجام نداد.

سفر رئیس حشدالشعبی به مسکو
مشاور امنیت ملی عراق روز چهارشنبه در جریان سفر به روسیه با مقام‌های این کشور درباره حوادث سوریه، پیامدهای آن بر امنیت در عراق و همکاری در مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کرد. فالح الفیاض که ریاست سازمان الحشد الشعبی را بر عهده دارد، در جریان این سفر با نیکولای پاتروشیف، دبیرکل شورای امنیت روسیه، میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و الکساندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه دیدار کرد. در دیدار الفیاض با مقامات روسیه روابط دوجانبه بین 2 کشور و افق‌های همکاری مشترک و همچنین تلاش‌های بین‌المللی در زمینه مبارزه با تروریسم و پیامدهای حوادث در سوریه و تاثیر آن بر امنیت و ثبات در عراق و منطقه مورد بررسی قرار گرفت.
 


Page Generated in 0/0049 sec