printlogo


کد خبر: 207161تاریخ: 1397/12/12 00:00
چهارگوشه

ساقط شدن پهپاد سعودی در جیزان
ارتش و کمیته‌های مردمی یمن (وابسته به انصارالله) جمعه موفق شدند یک پهپاد جاسوسی ائتلاف متجاوز را ساقط کنند. به گزارش المسیره، نیروهای ائتلاف با حملات گسترده از سمت کوه «قیس» در جیزان (در مرز عربستان سعودی و یمن) قصد پیشروی داشتند اما ارتش یمن جلوی آنها ایستاد و متجاوزان را ناچار به عقب‌نشینی کرد. طی این عملیات، ارتش یمن بر تعدادی از تپه‌های تحت کنترل ائتلاف سعودی نیز مسلط شد. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن علاوه بر ساقط کردن این پهپاد، موفق شدند 2 خودروی زرهی ائتلاف سعودی را نیز منهدم کنند و تعدادی از نیروهای متجاوز کشته و زخمی شدند.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ونزوئلا
دولت آمریکا دامنه تلاش‌های خود برای برکناری نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا را افزایش داده و ضمن اعمال تحریم‌های جدید، ویزاها را نیز باطل کرده است. طبق بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، 6 مقام ارشد نظامی ونزوئلا به فهرست تحریم‌های کاخ سفید اضافه شده است. وزارت دارایی آمریکا دلیل این اقدام را عملکرد این افراد در جلوگیری از ورود اقلام امدادی به ونزوئلا عنوان کرد. اسامی فرمانده گارد ملی، فرمانده گارد ریاست‌جمهوری و فرماندهان نظامی استان‌های بولیوار و تاچیرا که هم‌مرز با برزیل و کلمبیا هستند، در این فهرست به چشم می‌خورد. همه اموال و دارایی مالی این نظامیان ارشد در آمریکا مسدود شده است.

عربستان تابعیت پسر بن‌لادن را سلب کرد
عربستان سعودی تصمیم به سلب تابعیت عربستانی حمزه پسر اسامه بن لادن، رهبر سابق تشکیلات تروریستی القاعده گرفت. حمزه بن لادن در سال ۲۰۱۷ از سوی آمریکا به عنوان یک تروریست جهانی معرفی شد. وزارت خارجه آمریکا حمزه پسر اسامه بن‌لادن را یکی از رهبران برجسته القاعده و رهبر احتمالی آن دانست و اعلام کرد: در راستای کسب هرگونه اطلاعاتی درباره او و محل اختفایش تلاش می‌کند و مبلغ یک میلیون دلار را برای کسی که به بازداشت او کمک کند اختصاص داده است. حمزه در سال ۱۹۸۹ متولد شد. او در ژانویه ۲۰۱۷ در لیست تروریست‌های جهانی معرفی شد. فایل‌های صوتی و تصویری مختلفی از او وجود دارد که در آنها به آغاز حملاتی علیه آمریکا و هم‌پیمانان آن دعوت می‌کند.

لوپن تحت پیگرد قانونی قرار گرفت
دادگاهی در پاریس اعلام کرد رهبر حزب دست راست جبهه ملی فرانسه به سبب انتشار تصاویر حملات گروه تروریستی داعش در سال 2015 در صفحه شخصی‌اش در توئیتر مورد پیگرد قانونی قرار داد. بنا بر گزارش‌ها، احتمال می‌رود که لوپن به اتهام انتشار این تصاویر به گذراندن 3 سال زندان و جریمه‌ای 75 هزار دلاری محکوم شود. لوپن 16 دسامبر سال 2015 تقریبا چند هفته بعد از حملات داعش در 13 و 14 نوامبر در فرانسه که صدها کشته و زخمی بر جای گذاشت، عکس‌هایی را از حملات این گروه تروریستی در توئیتر خود منتشر کرد. قرار بود پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۷ فرانسه به این پرونده رسیدگی شود اما این مساله به بعد از انتخابات موکول شد. گفتنی است، پارلمان فرانسه نوامبر ۲۰۱۷ مصونیت قضایی لوپن را به دلیل انتشار این تصاویر لغو کرد.

درخواست تعرفه‌ای ترامپ از چین
رئیس‌جمهوری آمریکا از چین خواسته است همه تعرفه‌های وضع شده علیه محصولات کشاورزی آمریکا را فورا لغو کند. دونالد ترامپ در توئیتی گفته است این تقاضا را به این خاطر مطرح کرده که مذاکرات تجاری با چین «بخوبی» در حال انجام است. قرار بود اول مارس ترامپ تعرفه‌های بیشتری را روی محصولات چینی وضع کند اما او با اشاره به پیشرفت در مذاکرات 2 کشور از وضع این تعرفه‌ها خودداری کرد. چین از این اقدام استقبال و آن را مثبت ارزیابی کرده است. پس از ماه‌ها تنش تجاری میان 2 کشور، چین و آمریکا آتش‌بس 90 روزه‌ای برای پایان دادن به اختلافات خود اعلام کردند. این مهلت روز جمعه به پایان رسید اما چنانکه به نظر می‌رسد پیشرفت مذاکرات به حدی بوده که مانع وضع تعرفه‌های جدید شود. مشخص نیست درخواست جدید ترامپ چه تاثیری روی مذاکرات چین و آمریکا برای پایان دادن به جنگ تجاری خواهد گذاشت.


Page Generated in 0/0056 sec