printlogo


کد خبر: 207167تاریخ: 1397/12/12 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از تشییع پیکر مرحوم خشایار الوند و حواشی آن
روزعزای طنز

گروه فرهنگ و هنر: آیین تشییع پیکر زنده‌یاد خشایار الوند، نویسنده سریال‌های طنز تلویزیون صبح روز گذشته با حضور علاقه‌مندان وی و جمعی از هنرمندان در ساختمان شماره ۲ خانه سینما برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، در این مراسم هنرمندان پرشماری از جمله  سیروس الوند، همایون اسعدیان، سروش صحت، بهروز شعیبی، برزو ارجمند، نسرین نصرتی، مهدی فرجی، مجید مظفری، احمد مهران‌فر، مسعود ده‌نمکی، مسعود رایگان، علی مسعودی، بهروز رضوی، امیرمهدی ژوله، سعید پیردوست، عزیزالله حمیدنژاد، حسین پاکدل، سیروس مقدم، ابوالفضل پورعرب و همچنین مدیران فرهنگی چون عزت‌الله ضرغامی و مجید زین‌العابدین (مدیر شبکه یک) حضور داشتند.
مردم منتظر آخرین یادگاری الوند هستند
در این مراسم، بهروز رضوی، دوبلور و گوینده برجسته رادیو اظهار داشت: «خیلی تلخ است در این شرایط حرف‌زدن، چون داغ کسی بر دل‌مان مانده که به تعبیر من «سلطان خنده» است. آناتومی چهره‌اش همواره با خنده عجین بود و حالا چه کنیم او نیست و در نبود او جز غمخواری کار دیگری نمی‌توانیم انجام دهیم. هیچ‌کس خاطرات قشنگ با او را نمی‌تواند فراموش کند. او از فشار کار و تدارک برای خنداندن مردم در شب عید، سکته کرد و از فشار کار درگذشت. اگرنه هیچ درماندگی و غصه خاص اجتماعی و اقتصادی نداشت. اعتقاد دارم خشایار هنرمندی بود که با تلاش برای شادی مردم، دارفانی را وداع گفت. البته نباید یادمان برود وقتی اجل از راه می‌رسد ناگهان بهترین‌ها را با خودش می‌برد. بهروز رضوی تاکید کرد: مردم منتظر آخرین یادگاری‌اش در شب عید نوروز بودند که ان‌شاءالله دیر یا زود این اتفاق می‌افتد. خشایار از میان ما رفت ولی پسرش در غیاب پدرش چاره‌ای جز بزرگ شدن ندارد.
کاری پرثواب‌تر از شاد کردن دل مردم نیست
در ادامه مراسم عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق صداوسیما با بیان ویژگی‌‌های مرحوم الوند، اظهار داشت: هرچه سعی کردم کلمه مرحوم را بگویم نمی‌توانم. او فردی است که همیشه لبخند بر لب داشت و تا آخرین ساعات به فکر شاد کردن دل مردم بود. هیچ‌کدام فکر نمی‌کردیم امروز بخواهیم او را تشییع کنیم. وی افزود: همه وجود او برای شاد کردن دل مردم بود، شاید به این دلیل که مردم بیشتر به شادمانی نیاز داشتند؛ الوند به این فکر بود و بدون ادعا این کار را می‌کرد. ضرغامی در ادامه بیان داشت: هیچ کاری پرثواب‌‌‌‌‌‌تر از شاد کردن دل مردم نیست. الوند یک هنرمند تمام‌عیار باسواد، باسلیقه، با ذوق و آشنا به کار تیمی بود. میلیون‌ها نفر از مردم سال‌ها پای کارهای او نشستند. او خودش هم فردی اهل حال بود و خنده زیبای او همیشه بر لبانش بود. برخی را با یک من عسل هم نمی‌توان خورد اما برخی هم مثل خشایار هستند و پر از انرژی و همیشه متبسم‌اند.
دوست دارم بخوابم و ببینم همه چیز خواب بوده
در ادامه این مراسم سیروس مقدم، کارگردان مجموعه سریال‌های «پایتخت» که خشایار الوند نویسندگی آنها را بر عهده داشت، خاطرنشان کرد: نمی‌دانم چه بگویم. من ۱۰ سال با خشایار و تیم «پایتخت» فعالیت داشتیم و این ۱۰ سال فراتر از همکاری بود. ما هنوز نبودش را باور نمی‌کردیم و صبح فکر می‌کردیم در دفتر او باز می‌شود و او به مراسم خواهد آمد و هنوز شوکه هستیم. مقدم افزود: همه تلاش خشایار این بود که خوب زندگی کند و عاشق همسر و فرزندانش بود. روز آخر خیلی سرحال، شاداب و خندان بود. او ۶۰ صفحه اول فیلمنامه را به محسن تنابنده تحویل داد و قرار بود روز بعد کار را ادامه دهیم. ما نمی‌توانیم این اتفاق را هضم کنیم و تنها چیزی که می‌توانم بگویم روحیه و پشتکار خوب او بود و اینکه نسبت به مسؤولیتی که قبول می‌کرد تعهد داشت. کسی از میان ما رفت که جانشین ندارد. یک رکن اساسی از فیلمنامه‌نویسان کشور رفت که به اوج پختگی رسیده بود. من خیلی دوست دارم امشب بخوابم و صبح بلند شوم ببینم اتفاقی نیفتاده است.
مردم، هنرمندان‌شان را خوب می‌شناسند
سیروس الوند نیز در بخش‌‌های پایانی مراسم گفت: خاطرم می‌آید او در زمانی که متولد شد بسیار زیبا بود. او خیلی عاشق همسرش بود. من در زمان عروسی او به اندازه عروسی خودم لذت بردم. تصویر بعدی که در ذهنم است در اتاق احیاست که چند دقیقه شوک دادن به او طول کشید. عکس بعدی تصویری است که پارچه را از روی او کنار زدند تا من شناسایی کنم. بعد از پزشکی قانونی یک نفر از مردم پرسید این مرد کیست؟ و وقتی متوجه شد نویسنده پایتخت است به من گفت: من سنگ قبرش را به خرج خودم می‌سازم. این گفته این مرد برای ما خیلی ارزشمند است. مردم هنرمندان‌شان را خوب می‌شناسند و همین برای ما کافی است، سیمرغ کیلویی چند؟
 

تکذیب ادعای کیومرث پوراحمد توسط روابط عمومی سازمان اورژانس
کیومرث پوراحمد، کارگردان فیلم سینمایی «تیغ و ترمه» در این برنامه صحبت‌هایی را به زبان آورد که تشییع جنازه مرحوم الوند را به حاشیه برد. وی با طرح این ادعا که پس از تماس تلفنی خانواده الوند در ساعت 6 صبح با اورژانس، 45 دقیقه طول کشیده تا آمبولانس به خانه آن مرحوم برسد، با کنایه بیان داشت افرادی چون الوند در اینجا تلف می‌شوند. ادعای پوراحمد مستقیما متوجه اورژانس تهران بود. محمدکرم‌ درآبادی، مدیر روابط عمومی اورژانس تهران در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، با ارائه گزارش کامل اورژانس مربوط، بیان داشت: «ساعت 6:02 دقیقه با اورژانس تهران تماس گرفته شد که آدرسی نامفهومی هم برای ارسال آمبولانس داده شد. آمبولانس راس ساعت 6:20 در محل حاضر بود». وی با بیان اینکه از همان ابتدا مرحوم الوند تمام علائم حیاتی خود را از دست داده بود، اعلام داشت: «بعد از رسیدن به محل، بیمار را با  CPR مستقیما به نزدیک‌ترین بیمارستان انتقال می‌دهند». به نظر می‌رسد کیومرث پوراحمد متاثر از فضای غم‌اندود و تنها با استناد به شنیده‌های خود، صحبتی را در مراسم تشییع مرحوم الوند انجام داده که خالی از صداقت و اعتبار است و نتیجه آن ایجاد فضای بی‌اعتمادی نسبت به نیروهای زحمتکش اورژانس کشور آن هم بدون دلیل منطقی است.


Page Generated in 0/0214 sec