printlogo


کد خبر: 207180تاریخ: 1397/12/12 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از تازه‌ترین مصوبات بودجه‌ای بهارستان
کوپن الکترونیکی به مردم داده می‌شود

گروه اقتصادی: نمایندگان مجلس دیروز درباره موضوعات مهمی اعم از راه‌حل تامین کالاهای اساسی، نحوه افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولتی و محل دریافت سود حساب‌های حاکمیتی تصمیم گرفتند.
به گزارش «وطن‌امروز»، در ادامه جلسات بررسی جزئیات بودجه سال 98، نمایندگان مجلس با اختصاص ۱۴‌میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی و دارویی با نرخ ارز ترجیحی موافقت کرده و مصوب کردند دولت از کوپن الکترونیکی برای تامین کالاهای اساسی استفاده کند. طبق این مصوبه، دولت مکلف است در سال ۱۳۹۸ از محل مابه‌التفاوت ریالی ۱۴ میلیارد دلار از منابع حاصل از صادرات نفت، سهم خود را به شیوه زیر صرف حمایت از معیشت مردم و حمایت از تولید کند:
1- واردات یا خرید و حمایت از تولید داخل و توزیع کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات پزشکی و نهاده‌های کشاورزی و دامی با نرخ ارز ترجیحی.
2- واردات یا خرید تولیدات داخل و توزیع کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی و نهاده‌های کشاورزی و دامی با نرخ ارز نیمایی و اختصاص مابه‌التفاوت آن با نرخ نیمایی برای معیشت مردم و حمایت از تولید.
۳- دولت از کالابرگ الکترونیکی برای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با نرخ ارز ترجیحی یا پرداخت نقدی استفاده می‌کند.
۴- دولت موظف به حسن نظارت بر اجرای این برنامه است و گزارش عملکرد خود را هر 3 ماه یک بار به کمیسیون‌های برنامه و بودجه، اقتصاد، کشاورزی و صنایع مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کند.
افزایش 400 هزار تومانی حقوق دولتی‌ها
حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مردم همدان پیشنهادی مبنی بر افزایش 400 هزار تومانی حقوق بازنشستگان و کارمندان دولت مطرح کرد. این نماینده مجلس درباره پیشنهاد خود گفت: متناسب با شرایط کنونی کشور حقوق‌های زیر 3‌میلیون تومانی باید افزایش پیدا کند و حقوق‌های بالاتر از 6 میلیون تومان نیز متعاقباً بر اساس پیشنهاد افزایش خواهد داشت که سبب رعایت عدالت می‌شود. وی تصریح کرد: تلاش شده با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مرکز پژوهش‌ها، جدول افزایش حقوق‌ها به طور شفاف مشخص شود تا در این راستا دست دولت نیز برای پرداختی‌ها باز گذاشته شود. در ادامه علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران ضمن مخالفت با پیشنهاد یادشده گفت: طرح چنین موضوعی برای افرادی که حقوق‌های کم دریافت نمی‌کنند، تبعیض‌آمیز خواهد بود، زیرا صرفاً به افراد با حقوق‌های کم توجه شده است. باید یادآور شد در این‌باره مسأله پرداختی کارگران، بازنشستگان و... نیز وجود دارد و این روش از مسیر عدالت‌جویی به دور است. نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: افزایش نرخ مالیاتی نیز وجود دارد که با این روش مسأله تبعیض را مضاعف می‌کند. در ادامه محمد دهقانی ضمن موافقت با پیشنهاد حاجی‌بابایی درباره افزایش حقوق‌ها گفت: موجی از نگرانی‌ها در بین مردم ایجاد شده است که باید برای برطرف کردن آن اقدام شود. این نماینده مجلس با اشاره به اینکه حدود 70‌درصد بازنشستگان و کارکنان زیر 3‌میلیون تومان دریافت می‌کنند، گفت: بنابراین اگر قرار باشد طبق روش قبلی 20 درصد به افراد اضافه شود، ظلم تلقی می‌شود، زیرا عدالت رعایت نشده و شکاف در پرداختی‌ها ایجاد می‌شود. وی با اشاره به اینکه دولت باید به صورت پلکانی به حقوق افراد اضافه کند نه اینکه این موضوع یکجا صورت گیرد، افزود: بنابراین روش یادشده شکاف بین حقوق‌های زیاد و کم را از بین می‌برد.
هیچ حساب حاکمیتی حق دریافت سود ندارد
افزایش حقوق و کوپن موضوعات مهم مصوبات دیروز مجلس نبود، سومین بحث پرحاشیه، دریافت نکردن سود توسط حساب‌های حاکمیتی قوای سه‌گانه بود. بر این اساس قوای سه‌گانه مجاز به دریافت سود از حساب‌های بانکی (حساب جاری، پشتیبان، سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت، بلندمدت) مفتوح در بانک‌های دولتی و غیردولتی نیستند. به موجب این مصوبه، در اجرای این حکم بانک‌های دولتی و غیردولتی نیز مجاز به پرداخت سود به حساب دستگاه‌های اجرایی که فاقد قوانین و مقررات برای دریافت سود هستند، نیستند. بانک‌ها، شرکت‌های بیمه دولتی، سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق‌ها، دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و دستگاه‌های مأذون از مقام معظم رهبری و هر یک از دستگاه‌های اجرایی که در قوانین و مقررات یا اساسنامه مجاز به دریافت سود هستند، از شمول این حکم مستثنا هستند. بر این اساس سود دریافتی ناشی از سپرده‌های دارای مجوز دستگاه‌های‌ مشمول به‌استثنای بانک‌ها، بیمه‌ها، سازمان بورس و اوراق ‌بهادار و صندوق‌ها به عنوان درآمد اختصاصی آن دستگاه محسوب و به حساب متمرکز خزانه، وجوه درآمد اختصاصی واریز می‌شود.


Page Generated in 0/0102 sec