printlogo


کد خبر: 207184تاریخ: 1397/12/12 00:00
معاون وزیر بهداشت با اشاره به ضرورت نظارت بیشتر بر مراکز درمانی عنوان کرد
کاهش برخی اعمال جراحی در مراکز دولتی

گروه اجتماعی: معاون وزیر بهداشت با اشاره به ضرورت نظارت‌های مستمر بر مراکز درمانی توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی، ‌گفت: کاهش برخی اعمال جراحی باید در مراکز درمانی دولتی ریشه‌یابی شود.
به گزارش فارس،  قاسم جان‌بابایی در اجلاس مدیران و روسای اداره‌های نظارت بر درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، اظهار کرد: یکی از وجوه نظارت، حول محور تعرفه‌ها و پیگیری مسائل و تخلفات مالی می‌چرخد، در حالی که مبحث نظارت، موضوعی چندبعدی بوده و وجوه دیگری نیز دارد که توجه و اجرایی‌سازی آنها نیز ضرورت دارد. وی افزود: طبق آماری که از خدمات درمانی ارائه‌شده در مراکز درمانی در 9 ماه ابتدایی سال جاری اخذ شده، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تعداد برخی خدمات درمانی کاهش پیدا کرده است، جز خدماتی مانند اعمال جراحی پلاستیک در برخی مراکز، غالب اعمال جراحی مانند جراحی چشم، ارتوپدی و مغز و اعصاب در مراکز درمانی دولتی کاهش پیدا کرده است، این موضوع نیازمند پیگیری و نظارت است تا علت کاهش برخی اعمال جراحی در مراکز درمانی دولتی ریشه‌یابی شود.  جان‌بابایی با بیان اینکه سامانه 190 فعال است و یکی از منابع مهم برای انجام امور نظارتی محسوب می‌شود، تصریح کرد: فعال‌سازی سامانه پیامکی نظرسنجی از مراجعان و بیماران در همه مراکز درمانی کشور در دستور کار معاونت درمان قرار دارد و بر مبنای این برنامه، از طریق شماره همراه ثبت شده از بیماران، در زمان ترخیص، پیامکی به آنها ارسال می‌شود و سوالاتی نظیر کیفیت خدمات بیمارستان، پزشک و پرستار پرسیده شده و سطح رضایتمندی و نظرات بیماران جمع‌آوری و سنجیده می‌شود، این موضوع نیز می‌تواند یکی از منابع مهم برای پیگیری موفق‌تر مبحث نظارت در حوزه درمان تلقی شود. معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه مدیران و روسای اداره‌های نظارت بر درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور باید از طریق سامانه خدمات بر نحوه خدمت‌رسانی و کیفیت و تعداد خدمات درمانی در شهر و استان محل خدمت خود نظارت کافی داشته باشند، خاطرنشان کرد: مبحث نوبت‌دهی در کلینیک‌ها باید مورد نظارت مستمر قرار داشته باشد، برای راه‌اندازی سیستم نوبت‌دهی در بیمارستان‌ها نیز نرم‌افزاری آماده‌سازی شده تا در کنار استقرار نظام ارجاع، پزشک و سطح‌بندی خدمات، موضوع نوبت‌دهی الکترونیک در بیمارستان‌ها نیز در قالب الکترونیک شدن خدمات پیگیری و اجرایی شود.
راه‌اندازی نهضت کاهش خطا
همچنین مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت با اشاره به راه‌اندازی نهضت کاهش خطا در سطح خدمات درمانی کشور گفت: دریافت خدمات ایمن و مطلوب در مراکز درمانی از اهداف این نهضت است. علیرضا عسگری گفت: از افتخارات این مجموعه یکپارچگی و انسجام درونی حوزه‌های صدور پروانه، اعتباربخشی و نظارت است که تحقق کامل آن در سامانه جامع نظارت نمود پیدا کرده است. مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت افزود: زمانی که موسسه‌ای معتبر شناخته شده و مجوز آن صادر می‌شود و تحت نظارت قرار می‌گیرد، فرآیند یکپارچه‌ای تحقق یافته که همگی از یک کانال پیگیری می‌شود.
وی گفت: شعار ما در سال ۹۸، همگرایی 3 حوزه صدور پروانه، اعتباربخشی و نظارت، به عنوان حلقه‌های عملکردی متصل به هم خواهد بود و یکی از شاخص‌های اصلی ما در بررسی عملکرد دانشگاه‌ها، سنجش فعالیت‌های این 3 حوزه در ارتباط با یکدیگر است. عسگری با بیان اینکه در حوزه اجرایی، نظام‌مند کردن هر چه بیشتر نظارت‌ها در دستور کار قرار دارد و یکی از تجلیات آن تدوین چک‌لیست‌های واحد نظارتی است، تصریح کرد: این چک‌لیست‌ها باعث کاهش اعمال سلیقه در ارزیابی‌ها خواهند شد. البته به مرور زمان و دریافت «پس‌خوراند» از محیط، شاهد رفع ضعف‌ها و ارتقای نقاط قوت خواهیم بود. همچنین وزن این آیتم‌ها ممکن است در طول زمان تغییر کنند. مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت: بزودی دستورالعملی از سوی معاونت درمان با هدف تقویت و حمایت از مجموعه کاری به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد که بر اساس آن تغییر مدیریت نظارتی باید با هماهنگی حوزه وزارتی باشد. وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته، واحدهای نظارتی تنها به دنبال مچ‌گیری و تخلف بوده‌اند اما اکنون روند نظارت در راستای ارتقای کیفیت خدمات است تا  خدمات به شکل ایمن و سالم به مردم ارائه شود که تجلی آن در نظام وقایع ناخواسته و تحلیل ریشه‌ای آن است.
عسگری افزود: در حال حاضر، ١٤٠ سنجه الزامی اعتباربخشی وجود دارد که یکی از آنها بحث گزارش وقایع ناخواسته بیست‌وهشت‌گانه حیات است که در واقع پیش‌شرط انجام اعتباربخشی تمام بیمارستان‌ها، اعم از خصوصی، دولتی و خیریه محسوب می‌شود. بر اساس این گزارش‌ها نهضت کاهش خطا در سطح خدمات درمانی کشور آغاز شده تا مردم با خیال آسوده برای دریافت خدمات ایمن و مطلوب به مراکز درمانی مراجعه کنند.

پای کسی را که چوب لای چرخ مردم بگذارد  می‌شکنم
وزیر بهداشت گفت: پای کسی را که چوب لای چرخ مردم بگذارد می‌شکنم، نباید کسی برای مجوز مسیری پر پیچ و خم را طی کند و دیگری با رانت مجوز بگیرد. سعید نمکی، وزیر بهداشت در مراسم توانمندسازی صنعت داروسازی به مناسبت 40 سالگی انقلاب اسلامی گفت: دستاوردهای پس از انقلاب در عرصه سلامت از ناب‌ترین دستاوردها در تمام عرصه‌هاست؛ کاهش مرگ و میر کودکان، پوشش واکسیناسیون و خدمات بهداشتی و درمانی و توسعه آموزش پزشکی از اقدامات مهم به شمار می‌رود. نمکی با بیان اینکه وقتی پا به این عرصه گذاشتم نخستین جایی را که تصمیم گرفتم فکری برای آن کنم سازمان غذا و دارو بود، گفت: تغییر در آنجا ضروری بود و زمانی که رئیس جدید سازمان غذا و دارو را منصوب کردم درخواست رفع بروکراسی را از وی داشتم. بزرگ‌ترین گرفتاری ما در دولت‌های نفتی دولت است. نمکی گفت: 3 عامل رانت وجود دارد؛ بانک، مجوز و پول نفت، اگر اینها پاک نشوند تولید پیشرفت نمی‌کند در هیچ جای دنیا برای تولید، بانک وام 30 درصدی نمی‌دهد! وی با انتقاد از عملکرد بیمه‌ها گفت: به تولیدکننده‌ اوراق می‌دهند و باید آن را با تنزیل ۳۰ درصد بفروشد، چک‌هایش برگشت بخورد و در بانک برای پرداخت حقوق پرسنل باید التماس کند، این حمایت از تولید نیست.
نمکی تاکید کرد: پای کسی را که چوب لای چرخ مردم بگذارد می‌شکنم، نباید کسی برای مجوز مسیری پر پیچ و خم را طی کند و دیگری با رانت مجوز بگیرد. وی تصریح کرد: راه باید برای تولید داخل فراهم شود، بیزاموتین را وارد می‌کنیم در حالی که ۶۰ سال است آن را تولید
می‌کنیم. چرا باید داروی بی‌کیفیت از هند وارد کنیم و به تولید‌کننده داخل بها ندهیم.


Page Generated in 0/0052 sec