printlogo


کد خبر: 207267تاریخ: 1397/12/14 00:00
انتشار بخش‌هایی منتشر نشده از بیانات رهبر انقلاب در دیدار 8 ماه پیش با هیأت دولت
مردم را نسبت به بسته اروپایی شرطی نکنید

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب تیرماه ۱۳۹۷ دیدار هیات دولت، با انتقاد از گره‌زدن مشکلات اقتصادی کشور به اموری که خارج از اختیار کشور خودمان است مانند برجام و بسته اروپایی چنین کاری را خلاف منافع کشور دانستند.
به گزارش «وطن‌امروز»، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ایشان همچنین ضمن اشاره به دشمنی و خباثت اروپا در مقابله با ایران، رفتار اروپا و معطل کردن کشورمان در ارائه بسته اروپایی را پیش‌بینی کرده بودند. از این رو، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR بخش‌هایی از این بیانات رهبر انقلاب را در نماهنگ «معطل اروپا نمانید» منتشر کرد.
متن بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این شرح است: «کار را در محدوده‌ مقدورات کشور با جدیت دنبال بکنید؛ منتظر این و آن نباشید. ما یک روز مشکل اقتصادی کشور را موکول کردیم به برجام، [اما] برجام نتوانست مشکل اقتصادی کشور ما را برطرف کند و به ما کمک قابل توجهی بکند؛ و نتیجه این شد که مردم نسبت به برجام شرطی شدند، که وقتی آن بابا(۱) می‌خواهد از برجام خارج بشود، تا مدتی که او می‌گوید خارج می‌شوم، ما همین‌طور دچار تلاطم در بازار خواهیم بود؛ ما شرطی شده‌ایم دیگر، مردم را ما شرطی کرده‌ایم. حالا هم «بسته‌ اروپایی»؛ مردم را درباره‌ بسته‌ اروپایی شرطی نکنید. البته اروپایی‌ها مجبورند، ناچارند، چشم‌شان چهارتا! بایستی بگویند چگونه خواهند توانست از منافع ما دفاع کنند- که اسمش همان بسته است- اما این را جزو موضوعات اصلی کشور قرار ندهید؛ بسته‌ اروپایی بیاید، نیاید. ما کارهایی در کشور داریم، مقدوراتی در کشور داریم، این مقدورات بایستی تحقق پیدا کند؛ دنبال این مقدورات بروید؛ گره نزنید بهبود اقتصاد کشور را به چیزی که از اختیار ما خارج است.
آنها هم البته در همین زمینه دارند بدجنسی می‌کنند- البته من نمی‌خواهم درباره‌ این بسته‌ اروپایی و اروپا و مانند اینها وارد بشوم و الا آنجا هم حرف زیاد است- و من به آقای رئیس‌جمهور هم گفتم که اینها همان نوامبری را که از اول گفتند، همان را دارند دنبال می‌کنند- که تا نوامبر ادامه بدهند- بعد که همه چیز تثبیت شد و تحریم‌ها جا افتاد، بعد یک چیزکی مثلاً بدهند یا ندهند. دنبال این هستند و این، خباثت اینهاست. در روزنامه خواندم که ترامپ گفته من می‌خواستم به ترزا می(۲) سفارش کنم راجع به سختگیری نسبت به ایران [اما] او به من سفارش کرد درباره‌ سختگیری راجع به ایران! اینها این [جور] هستند دیگر. آن وقت تلفن می‌زند به آقای دکتر روحانی و اظهار ارادت و اخلاص هم به ایشان می‌کند. اینها را بایستی این جوری و با این چشم نگاه کرد؛ اینها بدند، اینها خیلی بدند. بنده یک سینه حرف دارم در زمینه‌ اروپایی‌ها- نه به خاطر سیاست‌های امروزشان‌- به خاطر ذات خبیثی که حکومت‌های اروپایی در طول این چند قرن از خودشان نشان داده‌اند؛ خیلی حرف گفتنی اینجا زیاد است، نمی‌خواهیم حالا وارد آن مسائل بشویم. به هر حال، اقتصاد کشور را به بسته‌ اروپایی موکول نکنید. کارهایی ما داریم در داخل کشور، اینها را باید انجام بدهیم. آنها هم البته بایستی حتماً آن کار [خودشان] را بکنند منتها ما مشکلات‌مان را به آن [بسته] موکول نکنیم.
من البته می‌گویم ارتباطات باید حفظ بشود؛ دوستانی که با من مرتبط بوده‌اند در این سال‌های متمادی، می‌دانند که عقیده‌ من در زمینه‌ ارتباطات دیپلماسی این است که ارتباطات باید روزبه‌روز تقویت بشود و توسعه پیدا کند و فعلیت پیدا کند و گسترش پیدا کند؛ عقیده‌ من این است. عقیده‌ من کنار رفتن و قطع کردن و مانند اینها نیست؛ جز در یک موارد معدودی مثل آمریکا، در غیر این موارد عقیده‌ام این نیست؛ رابطه با شرق تقویت بشود، با غرب تقویت بشود؛ هر چه می‌توانیم تحرک عملیاتی و هدفمند دیپلماسی بایستی افزایش پیدا کند، یعنی تحرک دیپلماسی کشور باید افزایش پیدا کند؛ تحرک هدفمند».
----------------------------------
پی‌نوشت
1- رئیس‌جمهور آمریکا
2- نخست‌وزیر انگلیس

 

مروری گذرا به هشدارهای 10 ماه اخیر رهبر انقلاب پیرامون مذاکره با کشورهای اروپایی
غیرقابل اعتمادند

گروه سیاسی: مروری بر فرمایشات و هشدارهای رهبر معظم انقلاب از زمان خروج آمریکا از برجام و شروع مذاکرات دولت با اروپا نشان می‌دهد ایشان همان‌طور که در جریان مذاکرات منتهی به برجام همواره بر بی‌اعتمادی به آمریکا تاکید داشتند، طی 10 ماه اخیر نیز هشدار نسبت به بی‌اعتمادی و خلف وعده اروپایی‌ها ترجیع‌بند فرمایشات ایشان بوده است. هشدارهایی که با تصمیم اخیر اروپا در راه‌اندازی یک شرکت ذی‌حسابی مشترک به جای انجام تعهدات برجامی‌اش، به اثبات نیز رسید. «وطن امروز» مواضع رهبر انقلاب در همین رابطه را از اردیبهشت‌ماه امسال تاکنون بازخوانی کرده است.
***
 بیانات در دانشگاه فرهنگیان(19 اردیبهشت)
  بنده از روز اول بارها و بارها گفتم به آمریکا اعتماد نکنید! ... یکی از چیزهایی که بنده آن‌وقت، به‌خصوص روی آن تصریح کرده بودم این بود که گفتم ما این قرارداد را قبول می‌کنیم به این شروط - چند شرط بود- یکی از شرط‌ها این بود که گفتیم رئیس‌جمهور وقت آمریکا بنویسد و امضا کند که تحریم‌ها برداشته شد؛ این جزو شرایط ما بود، جزو شرایط بنده بود؛ خب، مسؤولان محترم زحمت کشیدند، تلاش کردند، عرق ریختند، [ولی] نتوانستند و این نشد و نتیجه‌اش این است که دارید مشاهده می‌کنید: 2 سال، 2 سال‌ونیم گذشته است، ما به همه تعهدات عمل کرده‌ایم، این مردک می‌آید بیرون و می‌گوید که من قبول ندارم و خارج می‌شوم و چنین می‌کنم و چنان می‌کنم.حالا گفته می‌شود که برجام را می‌خواهیم با این سه کشور اروپایی ادامه بدهیم؛ من به این سه کشور هم اعتماد ندارم. من می‌گویم به اینها هم اعتماد نکنید.
بیانات در دیدار مسؤولان نظام(2 خرداد)
تجربه اول این است که دولت جمهوری اسلامی نمی‌تواند با آمریکا تعامل کند؛ چرا؟ برای خاطر اینکه آمریکا پایبند به تعهدات خودش نیست.  یک تجربه دیگر که این هم تجربه مهمی است، تجربه همراهی اروپا با آمریکا در مهم‌ترین موارد است. ما بنای دعوا کردن با اروپایی‌ها را نداریم؛ با این سه کشور اروپایی بنای معارضه و مخالفت و بگومگو نداریم اما واقعیت‌ها را باید بدانیم. این سه کشور نشان داده‌اند در حساس‌ترین موارد با آمریکا همراهی می‌کنند.
 انعطاف در مقابل این دشمن - به‌خاطر مصلحت‌سنجی‌های موسمی‌ای که خب ما در یک مواردی داریم- تیغ دشمنی او را کُند نخواهد کرد، بلکه او را گستاخ‌تر خواهد کرد؛ این هم یک تجربه است. گفته می‌شود مثلاً بین اروپا و آمریکا شکاف به ‌وجود آمد؛ خب بله! ممکن است یک شکاف ظاهری‌ کم‌اهمیتی هم بین‌شان [به ‌وجود آمده]، لکن ما برای این مذاکره نکردیم. ما مگر مذاکره کردیم که بین آمریکا و اروپا شکراب به ‌وجود بیاید؟ ما مذاکره کردیم که تحریم برطرف شود.
بیانات در دیدار هیأت دولت(24 تیر)
 طرف‌های اروپایی موظفند تضمین‌های لازم را در خصوص برجام بدهند اما نباید اقتصاد کشور به این موضوع گره زده و معطل آن شود.
بیانات در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت  (7 شهریور)
بنده قبلاً هم گفته‌ام، الان هم می‌گویم که ارتباط با اروپا باید ادامه پیدا کند. البته اروپا یک شکل نیست، جاهای مختلفش مختلفند، در یک چیزهایی مشترکند، در یک چیزهایی نه، جور دیگرند، روش‌های مختلفی دارند. به ‌هر حال با مجموعه اروپا-کشورهای اروپایی، نه جامعه اروپا- با کشورهای اروپایی بایستی ادامه ارتباط باشد اما قطع امید کنید از اینها؛ از اروپا قطع امید بکنید. اروپا جایی نیست که ما بتوانیم برای مسائل گوناگون خودمان از جمله همین مساله برجام و مسائل اقتصادی و مانند اینها به آنها امید ببندیم. نه! اینها کاری نخواهند کرد، قطع امید [بکنید]. این قطع امید به معنای قطع رابطه نیست، به معنای قطع مذاکره نیست، به معنای این است که ما تصمیم خودمان را جور دیگری بگیریم، این است معنایش و نگاه شک‌آلود داشته باشید به وعده‌های آنها؛ به هرچه وعده می‌دهند، با تردید نگاه کنید. الان هم که دارند بازی درمی‌آورند. به نظر من در این قضایای مربوط به برجام و تحریم‌ها دارند شوخی می‌کنند؛ در واقع اینها یک رفتار مناسبی الان با ما ندارند.
بیانات در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی (25 مهر)
ارتباط علمی با کشورهایی که در مسیر رشد جهشی قرار دارند، [یعنی] کشورهای آسیا. عمدتاً نگاه باید طرف شرق باشد؛ نگاه طرف غرب و اروپا و مانند اینها برای ما جز معطل کردن، جز دردسر، جز منت کشیدن و کوچک شدن هیچ اثری ندارد. باید نگاه‌مان طرف شرق باشد؛ کشورهایی هستند که می‌توانند به ما کمک کنند، می‌توانیم با چهره برابر با آنها مواجه بشویم، ما به آنها کمک کنیم، آنها هم به ما کمک کنند، تبادل علمی با آنها داشته باشیم.
 بیانات در دیدار مردم قم (19 دی)
شجاعت و عقلانیت. این هم یک وظیفه دیگر مسؤولین است؛ هم شجاع باشند، در مقابل توپ و تشر این و آن پس نزنند، آنچه را صحیح است، آنچه را باید انجام بدهند، در مقابل یاوه‌گویی‌های این دولتمردان آمریکایی و اروپایی و دیگران، آن را از دست ندهند.
بیانات در دیدار مسؤولان و محققان ستاد توسعه علوم‌شناختی (3 بهمن)
به توصیه‌های آنها (غربی‌ها) و برنامه‌های آنها به هیچ وجه اعتماد نکنیم. به توصیه او (غرب) بایستی با سوءظن نگاه کرد. کشورهایی که امروز بیشترین بخش این سرمایه را دارند یعنی آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی، اینها بیشترین جنایت‌ها را در دنیا نسبت به بشریت انجام داده‌اند.
بیانات در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش (19 بهمن)
این روزها در کشور صحبت، صحبت اروپایی‌ها و پیشنهادهای اروپایی است. من توصیه‌ام این است که به اروپایی‌ها هم اعتماد نکنید. درباره آمریکا هم من از 3-2 سال پیش که این بحث‌های مذاکرات مربوط به هسته‌ای برقرار بود دائماً، هم خصوصی به مسؤولین می‌گفتم، هم در جلسات عمومی- در سخنرانی‌ها- مکرر گفتم که من اعتمادی به اینها ندارم. به اینها اعتماد نکنید؛ به اینها اطمینان [نکنید]؛ به حرف‌شان، به قول‌شان، به امضای‌شان، به لبخندشان اعتماد نکنید، اینها مورد اعتماد نیستند. خب! حالا نتیجه این شده که خود مسؤولینی که آن روز مذاکره می‌کردند، امروز دارند می‌گویند آمریکا غیر قابل اعتماد است! خب! از اول بایستی این غیرقابل اعتماد بودن را تشخیص می‌دادند و حرکت می‌کردند. امروز هم دارم راجع به اروپا می‌گویم «غیرقابل اعتمادند»؛ نمی‌گویم درباره مسائل مورد ابتلا و مانند اینها ارتباط نداشته باشید با اینها؛ نه، بالاخره ما یک دولتی هستیم، یک حکومتی هستیم که الحمدلله مقتدریم، توانایی داریم؛ بحث سر این نیست، بحث سر این است که به اینها با چشم بدبینی نگاه کنید؛ اینها به هیچ چیز پایبند نیستند... نمی‌شود به اینها اعتماد کرد، نمی‌شود به اینها احترام گذاشت؛ اینها این ‌جوری‌ هستند. ما بارها دیده‌ایم در این قضایای مختلف؛ فرانسه یک‌ جور، انگلیس یک‌ جور، آن یکی یک‌ جور، آن یکی [دیگر]‌ یک‌ جور، هر کدام یک ‌جور؛ رفتارهای‌شان این‌ جوری است. البته با همه دنیا -جز چند استثنا- ما ارتباط داریم و باز هم خواهیم داشت، لکن بایستی بدانیم که با چه کسی طرفیم، با چه کسی مذاکره می‌کنیم، با چه کسی قرار می‌بندیم، بر سر چه چیزی قرار می‌بندیم.
بیانات در دیدار مردم آذربایجان‌شرقی (29 بهمن)
توصیه‌ به مسؤولین کشور هم این است که دشمن را درست بشناسند، فریب خدعه‌ دشمن را نخورند. دشمن از طرق مختلف وارد می‌شود؛ گاهی دندان نشان می‌دهد، گاهی مشت نشان می‌دهد، گاهی هم لبخند نشان می‌دهد؛ همه اینها به یک معناست. لبخند دشمن هم مثل همان دندان نشان دادن دشمن است، فرقی نمی‌کند، دشمنی است: قَد بَدَتِ البَغضاءُ مِن أَفواهِهِم وَ ما تُخفی صُدورُهُم أَکبَرُ؛ آنچه در دل‌های نجس و سرشار از بغض و کینه آنها وجود دارد از اسلام و مسلمین و بخصوص جمهوری اسلامی، خیلی بیشتر از آن چیزی است که در حرف‌های‌شان ظاهر می‌شود. فریب دشمن را نخورند، خدعه دشمن را قبول نکنند. امروز شما ملاحظه می‌کنید که غربی‌ها به معنای واقعی کلمه دارند خدعه می‌کنند. حالا کار آمریکا که دیگر از خدعه گذشته و کاملاً آشکار و شمشیر از رو [بسته] است [اما] اروپایی‌ها هم دارند همین‌جور با خدعه عمل می‌کنند. من نمی‌گویم چه کار کنند؛ دولتی‌ها بنشینند فکر کنند، [منتها] مواظب باشند مخدوع نشوند، مواظب باشند فریب نخورند، از دشمن رودست نخورند، به امید اینکه بتوانیم یک کاری بکنیم، خودشان را و ملت را دچار مشکل نکنند؛ هم فریب نخورند، هم از دشمن وحشت نکنند.


Page Generated in 0/0128 sec