printlogo


کد خبر: 207272تاریخ: 1397/12/14 00:00
توصیه مسؤولان به مردم در روزهای آخر سال
گران نخرید!

گروه اقتصادی: بررسی آخرین وضعیت کالاهای اساسی در آستانه فرا رسیدن سال جدید نشان می‌دهد کمبود خاصی وجود ندارد اما همچنان قیمت‌ها بالاست و گرانی، مساله اساسی در بازار شب عید است.
به گزارش «وطن‌امروز»، اظهارات مسؤولان نشان می‌دهد هیچ مشکلی برای تامین کالاهای اساسی وجود ندارد اما امسال تفاوت عمده‌ای که با سال‌های پیش دارد مساله تقاضاست. کمتر کسی می‌تواند کالاهای اساسی شب عید را با این قیمت‌ها تهیه کند و شاید شاهد عرضه بیش از تقاضا باشیم.
در این گزارش به آخرین وضعیت قیمت‌ها و نحوه تامین اقلام اساسی می‌پردازیم؛ کالاهایی که مسؤولان اعلام می‌کنند قیمت‌هایی پایین‌تر از نرخ‌های رسانه‌ای دارند. مدیرکل تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار هر کیلوگرم گوشت مرغ باید حداکثر ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت داشته باشد و اگر مردم با قیمت‌هایی بیشتر از این نرخ مواجه شدند، باید آن را به اطلاع دستگاه‌های نظارتی برسانند تا برخورد لازم با‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آنها انجام شود. مسعود بصیری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قیمت مصوب برای هر کیلوگرم گوشت مرغ بر اساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است، بنابراین مردم هنگام مشاهده گران‌فروشی و سودجویی فروشندگان، آن را به دستگاه‌های نظارتی همچون سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی و دیگر متولیان نظارت بر بازار، گزارش دهند تا با‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آنها برخورد شود. وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی تنها وظیفه تأمین این اقلام را بر عهده دارد و ناظران این دستگاه‌ها وظیفه کنترل قیمت‌ها را بر عهده دارند، چرا که قیمت‌ها مصوب کارگروه ستاد تنظیم بازار بوده و ابلاغ شده است، بنابراین همه وظیفه دارند آن را اجرا کنند. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تأمین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه هیچ مشکلی در زمینه تأمین کالا برای تنظیم بازار وجود ندارد، ادامه داد: ظرفیت تولید 3 میلیون تن گوشت مرغ در کشور وجود دارد و در این میان به حدود 2‌میلیون تن از این محصول پروتئینی برای تأمین بازار داخلی نیاز داریم. بصیری تصریح کرد: نوسانات ارزی و مشکلات ناشی از تحریم‌های اخیر سبب شد تا مدتی در نقل و انتقال ارز به مشکل برخورد کنیم اما هم‌اکنون این‌ مسأله تا حد بسیاری برطرف و روند کاهش قیمت مرغ آغاز شده است، بنابراین امیدواریم تا پس از تعطیلات نوروزی کاهش قیمت ادامه داشته باشد و در آن زمان به نقطه مطلوب خود برسد. اخیراً ستاد تنظیم بازار حجمی را برای واردات گوشت مرغ تعیین کرده تا از این محل نیز بتواند بازار را بهتر کنترل کند.
ذخایر استراتژیک
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی نیز اعلام کرده برای تنظیم بازار ایام نوروز از ۱۵ اسفند ماه جاری ۲۰ هزار تن گوشت قرمز به بازار عرضه‌‌‌‌ می‌شود. به گزارش اقتصادآنلاین، مرتضی رضایی در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی 4 دهه دستاوردهای کشاورزی در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر، افزود: همچنین با دستور شورای عالی امنیت ملی کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شده است حدود 70 هزار تن گوشت مرغ برای ذخایر استراتژیک وارد کشور کند.  وی ادامه داد: در حال حاضر مجوز واردات 30 هزار تن گوشت مرغ صادر شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اما تا امروز به کشور وارد نشده است. رضایی تاکید کرد که واردات گوشت مرغ برای تنظیم بازار نیست و فقط برای تامین ذخایر استراتژیک انجام‌‌‌‌ می‌شود.
توزیع پرتقال و سیب از ۲۵ اسفند ماه
از بازار میوه خبر می‌رسد توزیع میوه با نرخ دولتی بزودی آغاز می‌شود. در تهران نیز مانند سایر استان‌ها هفته آینده توزیع میوه دولتی شروع می‌شود. امامی‌امین از ذخیره‌‌سازی ۸ هزار تن سیب و پرتقال برای شب عید امسال خبر داد و گفت: این 2 محصول از ۲۵ اسفند به بعد در بازار توزیع خواهد شد. محمد امامی‌امین، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران با بیان اینکه سیب و پرتقال ذخیره شده برای عید امسال از باغستان‌‌های مازندران است، گفت: اینکه گفته‌‌‌‌ می‌شود سیب و پرتقال ذخیره شده برای عید امسال از محصولات صادراتی است، شایعه بوده و صحت ندارد، چون به میزان کافی در بازار وجود دارد و از 25 اسفند در بازار توزیع خواهد شد. وی با بیان اینکه برای شب عید امسال 8 هزار تن سیب و پرتقال جهت تنظیم بازار استان تهران ذخیره‌‌سازی شده است، بیان کرد: این در حالی است که ما هم امسال و هم سال‌‌های گذشته صادرات داشتیم، ذخیره‌‌سازی سیب و پرتقال هم زمانی صورت‌‌‌‌ می‌گیرد که این 2 محصول به وفور در بازار یافت‌‌‌‌ می‌شود (قیمتش هم پایین است)؛ ما هم در ایام پایانی سال و افزایش قیمت‌ها جهت تنظیم بازار، سیب و پرتقال ذخیره شده را با نرخ مصوب به بازار عرضه خواهیم کرد تا امسال، میوه‌ها با قیمت کمتری عرضه شود و شهروندان در این‌باره مشکلی نداشته باشند.
تقاضای خرید آجیل یک‌پنجم شد
از سوی دیگر رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با بیان اینکه تولید داخل کفاف بازار شب عید را می‌دهد و کمبودی نداریم، گفت: تقاضای خرید آجیل به یک‌پنجم کاهش یافت. مصطفی احمدی در گفت‌وگو با میزان، درباره قیمت آجیل در بازار اظهار کرد: امسال بیش از 60 درصد افت تولید خشکبار داشتیم به همین دلیل به طور میانگین شاهد افزایش ۸۰ درصدی قیمت‌ها بودیم. وی با بیان اینکه تغییرات قیمت به چند عامل وابسته است، گفت: سرمازدگی و افت تولید ۶۰ درصد در افزایش قیمت آجیل و خشکبار تاثیرگذار بود و سایر موارد از جمله نرخ ارز و صادرات، دیگر مولفه‌های افزایش قیمت بودند. رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار افزود: پیش‌بینی می‌کردیم به دلیل افت تولید در پایان سال با کمبود در بازار مواجه شویم اما با توجه به افزایش قیمت، تقاضا کاهش یافت و خرید‌ها به یک‌پنجم کاهش یافته است به همین دلیل با کمبود در بازار مواجه نیستیم. وی با بیان اینکه، تخم کدوی گوشتی، بادام‌زمینی، تخم آفتابگردان و بادام هندی از جمله اقلام وارداتی هستند، گفت: از میان اقلام یادشده، بادام هندی قانونی واردات نمی‌شود و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. احمدی درباره میزان سودی که واحد‌های صنفی مجاز هستند دریافت کنند، خاطرنشان کرد: سود خرده‌فروشان ۱۰ درصد و سود عمده‌فروشان نیز ۳‌درصد است اما با توجه به وضعیت بازار، واحد‌های صنفی با سود‌های کمتری اجناس خود را به فروش می‌رسانند. رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تصریح کرد: آجیل و خشکبار نرخ مصوب ندارد و عرضه و تقاضا، مقدار جنس و مقدار تولید در قیمت‌‌گذاری تاثیرگذار هستند. وی گفت: طی چند روز اخیر استقبال خریداران بیشتر شده و امیدواریم شرایط فروش طی روز‌های آینده بهتر شود.

شکاف 9 درصدی تورم 12 ماهه استان‌ها
بررسی شاخص قیمت مصرف‌کننده به تفکیک استان‌ها در بهمن١٣٩٧ نشان می‌دهد درصد تغییر شاخص کل در این ماه نسبت به بهمن 96 (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور بالغ‌بر 3/42 درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه در این ماه مربوط به استان کردستان (5/52 درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (3/35 درصد) است. در این ماه شاخص کل برای خانوارهای کشور 1/158 بود. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان یزد با 5/3 درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان هرمزگان با 6/1 درصد افزایش بود. از سوی دیگر بیشترین نرخ تورم 12 ماهه مربوط به استان لرستان (9/27 درصد) و کمترین آن مربوط به استان کرمان (8/18 درصد) است. شکاف نرخ تورم 12 ماهه استان‌ها نیز در بهمن 1/9 درصد بوده است.


Page Generated in 0/0217 sec