printlogo


کد خبر: 207273تاریخ: 1397/12/14 00:00
پس از 9 ماه انتقاد نسبت به انفعال وزارت خارجه
2 دیپلمات هلندی از ایران اخراج شدند

9 ماه پس از اخراج بی‌دلیل 2 دیپلمات ایرانی توسط دولت هلند، ایران 2 دیپلمات هلندی را اخراج کرد.
به گزارش «وطن امروز»، 2 دیپلمات سفارت هلند در تهران، هفته اول اسفندماه از کشور اخراج شدند تا پاسخی متناسب به اقدام بی‌دلیل دولت هلند در اخراج 2 دیپلمات ایرانی سفارت کشورمان در هلند باشد. بر اساس گزارش رسانه‌ها، هلندی‌ها سفیرشان در تهران را در واکنش به اخراج دیپلمات‌های‌شان فراخوانده‌اند.
خردادماه امسال دولت هلند 2 دیپلمات ایرانی را با ادعای دست داشتن در ترور یکی از سرکردگان گروهک تروریستی الاحوازیه، از این کشور اخراج کرد. سفارت ایران در هلند و وزارت امور خارجه رفتاری منفعلانه در قبال این اخراج بی‌دلیل داشتند. این انفعال در ادامه نیز مشاهده شد و در جریان دستگیری اسدالله اسدی و نیز اخراج دیپلمات‌‌های ایرانی از آلبانی و همینطور طرح اتهامات بی‌اساس از سوی برخی کشورها مانند دانمارک، مشخص شد رویه و سیاست وزارت امور خارجه، مقابله و ایستادگی در قبال این اتهامات بی‌اساس نیست.
اما ماجرای طرح اتهامات بی‌اساس و سپس برخورد دیپلماتیک با ایران به بهانه این اتهامات، پس از برگزاری دادگاه در هلند و افشای نامه‌نگاری‌‌های مقامات این کشور درباره کشته شدن یکی از سرکردگان گروهک تروریستی الاحوازیه و یکی از تروریست‌‌های گروهک منافقین، وارد فاز جدیدی شد. در همین راستا اواسط دی‌ماه وزرای خارجه و کشور هلند در نامه‌ای به پارلمان این کشور رسما اعلام کردند 2 دیپلمات ایرانی هیچ ارتباطی به صورت هدایت یا مشارکت در قتل کلاهی نداشته‌‌‌اند. در این نامه آمده است این 2 دیپلمات به این دلیل اخراج نشده‌‌اند که سند قطعی و تایید شده‌ای از دخالت‌شان در ترور یا هدایت ترورها وجود داشته باشد، بلکه به این دلیل اخراج شده‌‌اند که سیگنال شفافی فرستاده شود که هلند درگیر شدن احتمالی ایران در چنین اقداماتی را غیر قابل قبول‌‌‌‌ می‌داند. دادستان هلند هم اواسط بهمن‌ماه اذعان کرد هیچ ارتباطی بین قتل کلاهی با ایران وجود ندارد.
پس از این اعتراف هلندی‌ها به دست نداشتن ایران در قتل تروریست‌‌های مقیم هلند و بی‌گناهی 2 دیپلمات اخراج شده، رسانه‌ها در ایران از وزارت امور خارجه خواستند حالا که بی‌گناهی ایران و دیپلمات‌‌های ایرانی مشخص شده، انفعال را کنار گذاشته و از موضع عزت با اقدامات توهین‌آمیز هلندی‌ها برخورد کند. انتقادات رسانه‌ها البته با استناد به رفتار غیرملی و خیانت‌بار یک دیپلمات نزدیک به محمدجواد ظریف که مدعی درستی ادعاهای اروپایی‌ها علیه دیپلمات‌‌های ایرانی شده بود، افزایش یافته بود. تنها چند روز مانده به اذعان مقامات هلندی به بی‌گناهی دیپلمات‌‌های ایرانی و دست نداشتن ایران در کشته شدن تروریست‌ها در هلند، علی ماجدی، سفیر ایران در آلمان (کمی بعد از پایان ماموریت در آلمان) با خبرگزاری دولتی ایسنا مصاحبه کرد و مدعی شد افراد خودسر در دستگاه‌‌های امنیتی ایران در اروپا عملیات کرده‌‌‌اند. او مدعی شد: اروپایی‌ها درباره ادعاهای‌شان اسنادی ارائه کرده‌‌اند که ما‌‌‌‌ نمی‌توانیم براحتی آنها را رد کنیم. این اظهارات ضدملی توسط یک دیپلمات نزدیک به دولت و در گفت‌وگو با یک رسانه دولتی این نگرانی را ایجاد کرد که وزارت امور خارجه نه‌تنها دنبال واکنش متقابل به اروپا نیست، بلکه به نوعی دنبال توجیه اقدامات ضدایرانی اروپاست. با این حال اما تنها چند روز پس از این اظهارات ماجدی، هلندی‌ها از بی‌گناهی ایران و بی‌پشتوانه بودن برخوردهای‌شان علیه دیپلمات‌‌های ایرانی گفتند. با استناد به همین اقدامات ضدملی برخی دیپلمات‌ها و رسانه‌‌های حامی ظریف، نگرانی‌‌‌هایی درباره واکنش متقابل ایران به رفتار فریبکارانه هلندی‌ها ایجاد شده بود. با این حال اما دیروز دوشنبه، ماجرای برخورد ایران با هلندی‌ها و اخراج 2 دیپلمات سفارت هلند از ایران منتشر شد. بر اساس اطلاعات دریافتی، چندی پیش و پس از اذعان هلندی‌ها به بی‌گناهی ایران، ایران به دولت هلند 2 هفته فرصت داد درباره اقدامات خلاف خود علیه ایران توضیح دهد یا اینکه این اقدامات را اصلاح کند اما در پی بی‌توجهی دولت هلند به این فرصت 2 هفته‌‌‌ای، ایران بر اساس حقوق دیپلماتیک خود، مقابله به مثل کرده و 2 دیپلمات سفارت هلند را از کشورمان اخراج کرد.
برخی منابع به‌‌‌ «وطن‌امروز» گفته‌‌اند اخراج 2 دیپلمات ایرانی با هماهنگی دستگاه‌‌های امنیتی انجام شده است.
در واکنش به این اقدام ایران، دیروز سایت وزارت خارجه هلند گزارش داد «استف بلاک» وزیر خارجه این کشور روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد ایران روز ۲۰ فوریه (اول اسفند) در واکنش به اخراج 2 دیپلمات ایرانی از هلند، 2 دیپلمات هلندی را عنصر نامطلوب اعلام کرده و به آنها دستور داده تهران را ترک کنند. به گزارش فارس، در واکنش به این اقدام، هلند ابتدا سفیر ایران را احضار کرده و این اقدام را «غیرقابل قبول» و «دارای تبعات منفی» برای روابط دوجانبه توصیف کرده است.

پیگیری‌ها برای آزادی «اسدالله اسدی» ادامه دارد
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آخرین وضعیت دیپلمات دستگیرشده ایرانی در اتریش که تحویل بلژیک شد چگونه است و اقدامات وزارت امور خارجه در آن خصوص تاکنون به چه ترتیبی بوده است، تصریح کرد روند پیگیری‌های ما در این‌باره همچنان ادامه دارد. بهرام قاسمی در گفت‌وگو با مهر، گفت وکلای آقای اسدی، کار خود را دنبال می‌کنند و امیدواریم مجموعه تلاش‌ها و اقدامات دیپلماتیک ما به نتیجه مطلوب و رضایتبخش منتج شود. قاسمی افزود: از تحول جدیدی در این ارتباط اطلاع ندارم ولی این پرونده به عنوان یک موضوع مهم در دستگاه دیپلماسی و بخش‌های ذی‌ربط کشور در جریان است و امیدواریم بی‌گناهی ایشان هرچه زودتر اثبات شود و به ایران بازگردند. قاسمی همچنین درباره سفر آقای اسد به تهران، بیان کرد: این نوع سفرها در این سطح و با توجه به آثار سیاسی و امنیتی آن معمولاً خبرش از پیش داده نمی‌شود بنابراین روش درستی در ورود و خروج ایشان اتخاذ شد و طبیعتاً آنهایی که باید مطلع می‌بودند، در جریان بودند. سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: حاشیه‌سازی‌ها و نگاه‌های جناحی در این‌باره را نباید جدی تلقی کرد، چرا که ما نیاز به همدلی و همزبانی داریم. این سفر بسیار مهم بود و آثار مهمی در آینده خواهد داشت. یکی از اهداف این سفر تشکر دولت و ملت سوریه از ایران جهت تلاشی که برای مبارزه با تروریست‌ها در خاک آن کشور و اقدامات مستشاری صورت گرفته است، بود.


Page Generated in 0/0065 sec