printlogo


کد خبر: 207286تاریخ: 1397/12/14 00:00
اعضای شورای شهر پنجم تهران در جریان بررسی لایحه بودجه سال 98 شهرداری تصویب کردند
افزایش ۲۰ درصدی بهای خدمات شهری!

گروه اجتماعی: با رای اعضای شورای شهر تهران، شهرداری مجاز شد بهای خدمات مصوب شورا را تا حداکثر ۲۰ درصد افزایش دهد. اعضای شورای شهر تهران در صدوبیست‌وهشتمین جلسه خود و در ادامه بررسی لایحه بودجه ۹۸ شهرداری تهران به بررسی تبصره ۳۰ پرداختند.
در تبصره ۳۰ بند یک، شهرداری مکلف شده بود بهای خدمات مصوب شورا و ملاک عمل در واحدهای خدمت‌رسان را حداقل ۲۰ درصد و حداکثر به میزان نرخ تورم پایان سال ۹۷ افزایش دهد. در صورت تغییر نرخ حامل‌های انرژی یا سایر متغیرهای مؤثر بر بهای تمام شده خدمات، شهرداری مجاز است لایحه اصلاحیه بهای خدمات یاد شده را در قالب لایحه اصلاحیه بودجه تا پیش از شهریورماه سال ۹۸ به شورا ارائه کند.
به گزارش مهر، حجت نظری، عضو شورای شهر در جلسه شورا پیشنهاد حذف بند یک تبصره ۳۰ را مطرح کرد و گفت: تعیین حداقل ۲۰ درصد بهای خدمات در شرایط اقتصادی فعلی عادلانه نیست. صرفاً تورم نمی‌تواند برای ما مرجعی برای تغییر نرخ بهای خدمات باشد. برای اینکه هر روز به جامعه فشار بیشتری نیاوریم، تقاضا دارم از شهرداری بخواهیم لایحه بهای خدمات خود را بیاورد. اگر این کار انجام شود، نیازی به این بند نیست. مجید فراهانی، عضو دیگر شورای شهر تهران در مخالفت با پیشنهاد نظری گفت: برای اینکه شهرفروشی نکنیم و پا جای پای ناصواب گذشتگان نگذاریم، لازم است بهای خدمات شهری را به شکلی تنظیم کنیم که شهر به صورت خودگردان اداره شود. احمد مسجدجامعی، دیگر عضو شورای شهر هم اظهار داشت: چقدر می‌توانیم به فشار بر مردم اضافه کنیم؟ گفته می‌شود ممکن است تورم در سال آتی به ۵۰ درصد برسد، مگر ظرفیت مردم چقدر است؟ آیا ما افزایش کیفیت خدمات داریم؟ وی تاکید کرد: من منطق افزایش بهای خدمات را متوجه نمی‌شوم. ما باید راهی پیدا کنیم، نه اینکه چون پول نداریم شهر را اداره کنیم با تورم قیمت‌ها را افزایش دهیم. در نهایت پیشنهاد حجت نظری مبنی بر حذف بند یک تبصره ۳۰ با ۹ موافق و ۷ مخالف تصویب شد. به این ترتیب اعضای شورای شهر تهران به پیشنهاد مجید فراهانی رأی دادند و قرار شد بند یک تبصره ۳۰ با تغییرات پیشنهادی باقی بماند. در ادامه جلسه، تبصره ۳۱ که بر اساس آن سازمان فرهنگی- هنری شهرداری موظف شده است همه درآمدهای عملیاتی و غیرعملیاتی خود را به حساب خزانه شهرداری تهران واریز کند، بدون پیشنهاد تصویب شد.
اختصاص ۵ درصد درآمد پارک حاشیه‌ای به پلیس
اعضای شورای شهر تهران همچنین با اختصاص ۵ درصد درآمد حاصل از پارک حاشیه‌ای به پلیس راهور برای تامین تجهیزات و امکانات لازم موافقت کردند. در جریان بررسی تبصره‌های لایحه بودجه سال ۹۸ اعضای شورای شهر تهران تبصره ۳۲ را بررسی کردند. بر اساس این تبصره، شهرداری تهران مکلف است از حدود یک میلیون محل پارک حاشیه موجود در مناطق بیست‌ودوگانه تعداد ۲۰۰ هزار مکان را ساماندهی کرده و از طریق مزایده برای کسب درآمد دست‌کم ۶ هزار میلیارد ریال اقدام کرده و درآمد حاصل را جهت تکمیل و توسعه حمل‌ونقل عمومی به مصرف رسانده و در تفریغ بودجه سال ۹۸ منظور کند. در بند «ب» این تبصره پیش‌بینی شده بود ۵ درصد درآمد حاصل را پلیس راهور جهت تأمین تجهیزات و امکانات لازم برای کنترل مکان‌های تجهیز شده اختصاص دهد که بهاره آروین پیشنهاد حذف این بند را داد. محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل در مخالفت با این پیشنهاد گفت: این پیشنهاد از آن جهت است که سوابق پارک حاشیه‌ای را نمی‌دانید. زمانی پارکومترها را نصب کردند اما موفق نبود و زمانی نیز پارکبان‌ها را که شرکت‌های وابسته به پلیس بودند واگذار کردند تا این مشکل حل شود و انگیزه برای تحقق این درآمد ایجاد شود.
محاسبه خسارت تأخیر در تکمیل پروژه‌ها
علاوه بر این با رأی اعضای شورای شهر تهران شهرداری ملزم به محاسبه خسارت تأخیر در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شد. اعضای شورای شهر تهران در صدوبیست‌وهشتمین جلسه خود و در ادامه بررسی لایحه بودجه ۹۸ شهرداری تهران به بررسی تبصره ۲۹ پرداختند. در تبصره ۲۹ شهرداری موظف شده است معافیت‌ها، تخفیفات و بخشودگی‌های قانونی ناشی از اجرای مصوبات شورای شهر تهران و ذیل بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری را به صورت جمعی- خرجی در حساب‌های مربوط به خود ثبت کند. مجید فراهانی پیشنهاد اضافه شدن یک بند به تبصره ۲۹ را مطرح کرد و گفت: اینکه هر پروژه‌ نیمه‌تمام چقدر خسارت ایجاد می‌کند در محاسبات لحاظ نمی‌شود. ما در پروژه پارس‌جنوبی محاسباتی انجام دادیم و متوجه شدیم با تأخیر در تکمیل برخی فازهای آن روزانه ۲۱ میلیون دلار به کشور ضرر وارد می‌شود. رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران گفت: پیشنهاد ما این است که بندی به تبصره ۲۹ اضافه شود و طی آن شهرداری ملزم شود عدم‌النفع تأخیر پروژه‌ها را محاسبه و به صورت سالانه خسارت‌های پروژه‌های نیمه‌تمام را اندازه‌گیری کند.


Page Generated in 0/0056 sec