printlogo


کد خبر: 207319تاریخ: 1397/12/14 00:00
تجاوز هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه همزمان با حملات شیمیایی آمریکا
دمشق، یک گام تا بازگشت به لیگ عرب

پس از 88 ماه، مقدمات بازگشت مجدد سوریه به لیگ عرب فراهم شده که دعوت رسمی از رئیس پارلمان این کشور برای شرکت در بیست‌ونهمین کنفرانس اتحادیه پارلمان‌‌های عربی در امان، پایتخت اردن از نشانه‌‌های این بازگشت است. این کنفرانس 2 روزه، دیروز در امان پایتخت اردن به کار خود پایان داد و در افتتاحیه آن عاطف الطراونه، رئیس پارلمان اردن گفت: «ما در شرایط حساس در اینجا جمع شده‌ایم و پرونده‌هایی هست که ملت‌های ما تمایل به حل آن دارند». حموده صباغ، رئیس مجلس الشعب (پارلمان) سوریه نیز در این کنفرانس شرکت داشت و الطراونه نیز با اشاره به موضوع سوریه خواستار اقدام موثر برای دستیابی به راه‌حل سیاسی تضمین‌کننده وحدت و یکپارچگی ملت و سرزمین سوریه شد و بر ضرورت بازگشت این کشور به ایفای نقش خود به عنوان رکن اساسی ثبات منطقه تأکید کرد. لذا می‌توان گفت با حضور رئیس پارلمان سوریه در کنفرانس پارلمان‌های عربی در امان، زمینه بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تا حدود زیادی فراهم شده است. اگرچه هنوز حضور سوریه در اجلاس سران اتحادیه عرب که ماه جاری میلادی در تونس برگزار خواهد شد، نهایی نشده اما اختلاف‌های زیادی در درون این اتحادیه درباره حضور سوریه شکل گرفته است. عربستان، امارات و بحرین هنوز آمادگی کافی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را ندارند و آن را شکست سیاسی خود در کنار شکست میدانی و نظامی عنوان می‌کنند اما این تفکر و این کشورها اکنون در اتحادیه عرب در اقلیت قرار دارند. بر همین اساس نیز با حمایت اکثریت کشورها از رئیس پارلمان سوریه دعوت رسمی به عمل آمد تا در کنفرانس اتحادیه پارلمان‌‌های عربی که وابسته به اتحادیه عرب است، شرکت کند.
عملیات نظامی قریب‌الوقوع در حماه و ادلب
در این میان ارتش رژیم صهیونیستی یکشنبه‌شب همزمان با حملات شیمیایی ائتلاف آمریکا به حومه شهر دیرالزور در شرق سوریه، منطقه‌ای در غرب شهرک حضر در حومه قنیطره را هدف حملات خمپاره‌ای قرار داد. به گزارش رسانه‌های سوری، ارتش رژیم صهیونیستی در این دور از تجاوزاتش، منطقه‌ای در غرب شهرک حضر در حومه قنیطره را هدف حمله قرار داد. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اعلام کرد ارتش رژیم صهیونیستی منطقه‌ای در غرب شهرک حضر را هدف حملات خمپاره‌ای قرار داده که البته تلفات و خسارتی به دنبال نداشته است. به دنبال مقابله پدافند سوریه با حملات هوایی و موشکی رژیم صهیونیستی، حملات هوایی تل‌آویو به خاک سوریه به خاطر ترس از هدف قرار گرفتن جنگنده‌هایش به طرز معناداری کاهش یافت. در همین حال خبرهای رسیده حاکی است که ائتلاف آمریکایی مدعی مبارزه با داعش یکشنبه‌شب در اقدامی مغایر با قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی، حومه شهر دیرالزور در شرق سوریه را با بمب‌های فسفری بمباران کرده است. منابع محلی بدون ذکر جزئیات دقیق این حمله به سانا گفته‌اند، مزارع باغوز در مرز سوریه و عراق هدف بمب‌های فسفری قرار گرفته است که در جریان آن شماری از ساکنان غیرنظامی که اکثریت آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دادند، کشته یا زخمی شدند. همچنین جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی شنبه مزارع باغوز را با فسفر سفید بمباران کرده بودند. حمله شامگاه یکشنبه دومین حمله شیمیایی طی 2 روز گذشته به باغوز به شمار می‌رود. جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی پیش‌تر نیز بارها  مناطق مختلف سوریه از جمله استان دیرالزور را  با بمب‌های ممنوعه فسفری هدف قرار داده بودند. در این حملات ده‌ها غیرنظامی سوری به خاک و خون کشیده شدند. دولت سوریه بارها با ارسال نامه به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت، از آنها خواسته است به جنایت‌های ائتلاف آمریکایی در سوریه پایان دهند. گروه نظارتی «ایروارز» که حملات ائتلاف آمریکایی در عراق و سوریه را رصد می‌کند، اخیرا اعلام کرد بیش از 5 هزار غیرنظامی از سال 2014 تاکنون در حملات هوایی این ائتلاف در این 2 کشور کشته شده‌اند.
تغییر موضع سعودی در قبال سوریه
منابع رسانه‌ای اعلام کردند عربستان سعودی کنسول و 2 کارمند را به سفارت خود در دمشق فرستاده است. اطلاعات نشان می‌دهند هنوز سفارتخانه عربستان به روی مراجعه‌کنندگان باز نشده است اما فرستادن کنسول و کارمندان نشان‌دهنده یک تغییر است و شاید تحولی در موضوع اجازه دادن به سوری‌ها برای به جا آوردن مناسک حج امسال باشد. به احتمال خیلی زیاد عربستان با هدف دادن ویزا به سوری‌ها کنسول و کارمندان خود را به دمشق فرستاده است. طبق این گزارش، از 3 ماه پیش اداره حج در وزارت کشور سوریه نامه‌ای را برای عربستان فرستاده و از ریاض درخواست کرده موعدی را برای نشست با مسؤولان این اداره مشخص کند تا دو طرف موضوع دادن مجوز ورود به سوری‌ها برای به‌جا آوردن مناسک حج را بررسی کنند. با این حال منابعی در وزارت کشور سوریه می‌گویند عربستان هنوز پاسخی به این درخواست نداده است. تلویزیون سوریه اعلامیه‌ای را منتشر کرده که بر اساس آن وزارت کشور سوریه درخواست‌ها برای سفر حج را تا 28 مارس دریافت می‌کند. به گفته منابع، وزارت کشور سوریه امیدوار است امسال تغییری در موضع ریاض درباره این پرونده حاصل شود.
راه فرار آمریکایی برای عناصر داعش
گزارش‌ها از آخرین تحولات میدانی در سوریه حاکی‌ است که نیروهای ارتش برای انجام عملیات نظامی گسترده در حومه حماه و ادلب و صحرای شرقی حمص علیه تروریست‌های جبهه النصره و داعش در حال آماده‌باش هستند. یک منبع نظامی در این ‌باره تصریح کرد ارتش سوریه خود را برای آغاز یک عملیات نظامی گسترده علیه جبهه النصره در حومه حماه و ادلب آماده می‌کند. روزنامه الوطن سوریه همچنین گزارش داد ارتش سوریه قصد دارد یک عملیات نظامی دیگر نیز علیه داعش در صحرای السخنه در دورترین نقطه حومه شرقی حمص به سمت محورهای مناطق حمیمه و المحطه الثانیه از یک جهت و جنوب شرقی صحرای السخنه از جهت دیگر انجام دهد. از سوی دیگر، طبق توافق آتش‌بس میان قسد( شبه‌نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا) و تکفیری‌های داعش که در روستای باغوز واقع در شرق رودخانه فرات محاصره هستند، در چند روز اخیر بیش از 5 هزار نفر از این منطقه خارج شده‌اند. اگرچه بیشتر آنهایی که از منطقه محاصره‌شده خارج شده‌اند زن و کودک هستند ولی در میان آنها شماری از عناصر داعش که دیگر توان جنگیدن ندارند مشاهده می‌شوند. باقیمانده‌های داعش در منطقه‌ای به وسعت 4 کیلومتری مربع در حد فاصل میان باغوز و کرانه شرقی رودخانه فرات در محاصره قرار دارند.
منابع مطلع می‌‌گویند طبق توافق انجام شده، تروریست‌های داعشی که در عملیات تروریستی عراق دست داشتند به بغداد تحویل داده شده‌اند. برخی ناظران در عراق در این‌باره می‌گویند خبرها از تحویل گروه 500 نفری حکایت دارد اما بقیه که بیشترشان از سرکرده‌های داعش هستند با کمک آمریکایی‌ها به پایگاه عین‌الاسد در شمال استان الانبار عراق انتقال داده شده‌اند یا توسط باندهای وابسته به تروریست‌ها به ترکیه رفته‌اند. در همین ارتباط، منابع وابسته به شبه‌نظامیان کرد سوریه اعلام کردند نیروهای سازمان حشدالشعبی (بسیج مردمی) حضور خود را در شمال شهر البوکمال سوریه و در مرزهای مشترک با عراق افزایش داده و قصد دارند مانع نفوذ هر چه بیشتر عناصر داعش به داخل عراق شوند.


Page Generated in 0/0063 sec