printlogo


کد خبر: 207321تاریخ: 1397/12/14 00:00
چهارگوشه

مخالفت اتحادیه
پارلمان‌های عربی با عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی
رئیس پارلمان کویت خواستار مخالفت با هرگونه سخن گفتن یا بازارگرمی درباره عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی شد و این امر را به لحاظ سیاسی «حرام» خواند. مرزوق الغانم، یکشنبه در بیست‌ونهمین کنفرانس اتحادیه پارلمان‌های عربی در امان، خاطرنشان کرد: سخن گفتن از عادی‌سازی روابط با اسرائیل و بازارگرمی برای این موضوع از لحاظ سیاسی حرام و از نظر اخلاقی ممنوع است. وی با بیان اینکه «ما نمایندگان ملت‌ها هستیم»، خاطرنشان کرد: باید یکصدا به عادی‌سازی روابط با اسرائیل، قاتل کودکان و اشغالگر اراضی «نه» بگوییم، چرا که این امر به معنای تسلیم شدن است. کنفرانس اتحادیه پارلمان‌های عربی روز یکشنبه تحت شعار «قدس پایتخت ابدی کشور فلسطین است» آغاز شد. تلاش‌های رؤسا و نمایندگان پارلمان‌های مصر، امارات و عربستان سعودی برای عدم درج بند مربوط به توقف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در بیانیه پایانی کنفرانس اتحادیه پارلمان‌های عربی ناکام ماند. شبکه روسیا‌الیوم گزارش کرد «عاطف الطراونه» رئیس اتحادیه پارلمان‌های عربی و رئیس پارلمان اردن ضمن مخالفت با درخواست نمایندگان مصر، امارات و عربستان سعودی تأکید کرد: «ملت‌های عربی با عادی‌سازی روابط با اسرائیل مخالف هستند و پارلمان عربی نیز تسلیم خواست ملت‌های عربی است».

تمدید ممنوعیت پرواز
 در حریم هوایی پاکستان
سازمان هواپیمایی پاکستان اعلام کرد حریم هوایی این کشور تا تاریخ 5 مارس 2019 برای تمام پروازها مسدود است. این سازمان همچنین اعلام کرد حریم هوایی این کشور جز در برخی موارد خاص، تا پنجم ماه مارس مسدود است. بر اساس این بیانیه، ورود و خروج پروازها در فرودگاه‌های بین‌المللی کراچی، پیشاور، کویته و اسلام‌آباد بلامانع است. پس از آنکه ارتش این کشور اعلام کرد 2 فروند جنگنده نظامی هند را به دلیل نقض حریم هوای پاکستان در منطقه مورد مناقشه کشمیر هدف قرار داده است، پاکستان چهارشنبه گذشته از مسدود شدن حریم هوایی این کشور خبر داد. دور تازه تنش در روابط هند و پاکستان از 14 فوریه شدت پیدا کرد که یک شبه‌نظامی انتحاری خود را در نزدیکی ستون پلیس نظامی هند منفجر کرد که در نتیجه آن 45 نفر کشته شدند.

نخستین بار یک زن
نخست‌وزیر استونی می‌شود
نتایج انتخابات پارلمانی استونی نشان می‌دهد کایا کالاس، رهبر حزب اپوزیسیون راست میانه موسوم به «اصلاح» نخستین ‌نخست‌وزیر زن در استونی خواهد شد.  اکثر نظرسنجی‌ها از سال گذشته نشان می‌دادند حزب حاکم موسوم به «مرکز» به رهبری یوری راتاس، نخست‌وزیر کنونی استونی در صدر قرار می‌گیرد اما نظرسنجی‌های اخیر از رقابتی شانه به شانه حکایت دارند. رهبر ۴۱ ساله حزب اپوزیسیون استونی که وکیل و عضو سابق پارلمان اروپایی است، یک سال پیش هدایت حزب «اصلاح» را به دست گرفت. پدر او جزو بنیانگذاران این حزب و نخست‌وزیر سابق استونی و کمیسیونر اتحادیه اروپا بوده است. رئیس‌جمهور استونی در روزهای آتی نامزد پست نخست‌وزیری را معرفی می‌کند و پس از آن رایزنی برای تشکیل دولت ائتلافی آغاز خواهد شد، چرا که تمام احزاب از کسب اکثریت آرا بازماندند.

بوتفلیقه رسماً نامزد انتخابات شد
رسانه‌های الجزایری می‌گویند رئیس ستاد انتخاباتی عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهوری کنونی این کشور برگه نامزدی وی را تحویل شورای قانون اساسی این کشور داد تا بدین وسیله، او رسما نامزدی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کند.  انتخابات ریاست‌جمهوری الجزایر قرار است 18 آوریل آینده برگزار شود. این اقدام یک روز پس از بازگشت بوتفلیقه از سفر درمانی در سوییس انجام شد. رئیس‌جمهور الجزایر پس از سفر کوتاه به ژنو برای معالجه و درمان، دیروز به پایتخت الجزایر بازگشت. بوتفلیقه 82 ساله که تاکنون 4 دوره متوالی ریاست‌جمهوری الجزایر را برعهده داشته است، آوریل سال 2013 میلادی دچار سکته مغزی شد و برای درمان به پاریس سفر کرد. وی بعد از بازگشت از فرانسه، در رسانه‌ها روی صندلی چرخدار رؤیت شده است. مخالفان پنجمین نامزدی بوتفلیقه برای ریاست‌جمهوری می‌گویند وی وضعیت جسمانی مناسبی ندارد و نباید در انتخابات دور بعدی شرکت کند.


Page Generated in 0/0052 sec