printlogo


کد خبر: 207335تاریخ: 1397/12/15 00:00
روحانی هفته‌ آینده برای نخستین‌بار از سال 92 در رأس هیأتی بلندپایه به عراق سفر می‌کند
استارت دیپلماسی منطقه‌ای دولت
کمال خرازی: افکار عمومی در ایران به اروپا بی‌اعتماد شده است

گروه سیاسی: حسن روحانی قرار است 20 اسفند به همراه هیاتی بلندپایه به عراق سفر و با مسؤولان این کشور همسایه دیدار کند. این نخستین سفر روحانی به عراق در دوران ریاست‌جمهوری وی محسوب می‌شود.
به گزارش «وطن امروز»، از جمله انتقادات به روحانی در سال‌های اخیر عدم سفر او به کشورهای متحد ایران چون عراق و سوریه بوده است. هر چند منتقدان معتقدند عدم سفر روحانی به این کشورها ناشی از رویکرد 5 سال اخیر دولت مبنی بر تعامل با غرب بوده و در این راهبرد نه‌تنها کشورهایی چون عراق و سوریه که اساسا کشورهای همسایه و «شرق» با بی‌توجهی دولتمردان ایران مواجه بوده‌اند.
در این راستا، برجام و مذاکرات هسته‌ای با آمریکا و اروپا در سال‌های اخیر موجب شد عمده توجهات دولت و بویژه دستگاه سیاست خارجی معطوف به غرب بوده و از ظرفیت‌های گسترده همسایگان و کشورهایی چون روسیه، چین و هند غفلت شود. این راهبرد دولت در سطح کلان موجب شد مثلا در حوزه نفتی به جای همکاری با کشورهایی که در زمان تحریم همراه ایران بودند، تعامل با شرکت‌های اروپایی چون توتال در دستور کار دولت قرار گیرد؛ راهبردی که با خروج آمریکا از برجام و همچنین سر باز زدن اروپا از عمل به تعهدات برجامی‌اش در عمل شکست خورد. عدم معرفی سفیر در کشورهای مهمی چون هند و چین نیز که بعضا تا چندین ماه هم به طول انجامیده بود از همین نگاه دولت حکایت می‌کند.
در چنین شرایطی و با بازگشت تحریم‌ها، دولت روحانی ظاهرا تصمیم گرفته است برخی کوتاهی‌ها در ارتباط با کشورهای همسایه را جبران کند که سفر هفته آینده روحانی به عراق نیز در همین چارچوب قابل فهم است.
نکته قابل توجه در خصوص عراق نقش ویژه و منحصربه‌فردی است که این کشور در دوران تحریم‌های ضدایرانی می‌تواند ایفا کند. طبق گزارش‌های رسمی، حجم مناسبات غیرنفتی ایران با کشور عراق به اندازه ۲۸ کشور اتحادیه اروپایی است؛ موضوعی که در سایه روابط صمیمی و نزدیک دولت‌ها و مردم 2 کشور به دست آمده و به همین خاطر آمریکا را واداشته تا از طرق مختلف برای مخدوش کردن این رابطه استراتژیک تلاش کند.
حمله مشکوک و خرابکارانه به کنسولگری ایران در بصره در شهریورماه گذشته و همچنین فضاسازی‌های مخرب برخی رسانه‌های غربگرا در ایران علیه زائران عراقی در همین راستا ارزیابی می‌شود. «وطن امروز» 31 شهریور گذشته در گزارشی در همین خصوص نوشته بود: «هدف اصلی ترامپ از این فضاسازی‌ها، فراهم کردن شرایط برای اجرای تحریم‌ها و کامل کردن پروژه رویارویی با ایران در عراق و سوریه است».
اهداف اقتصادی یک سفر
با توجه به این موارد پیش‌بینی می‌شود سفر هفته آینده روحانی به عراق جدا از اهمیت زیاد، دستاوردهای گسترده‌ای را به همراه داشته باشد؛ سفری که مقدمات آن را همتی، زنگنه، ظریف و عراقچی در هفته‌های گذشته آماده کردند و او حالا برای تحکیم روابط در دوران تحریم به بغداد خواهد رفت.
طی 2 ماه اخیر ناصر همتی رئیس بانک مرکزی، بیژن زنگنه وزیر نفت و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به عراق سفر کرده‌اند و هر 3 آنها در سفرشان به بغداد تاکید کرده‌اند یکی از اهداف سفرشان تمهید مقدمات سفر روحانی به عراق بوده است.
محمدجواد ظریف درباره جزئیات سفر رئیس‌جمهور به عراق گفته است:‌ این سفر به دعوت رسمی طرف عراقی و در پاسخ به سفر مقامات این کشور به تهران انجام خواهد شد. در این سفر و در دیدارهایی که با مسؤولان عراقی انجام می‌شود، زمینه‌های گسترش بیش از پیش روابط میان 2 کشور دوست و برادر، ایران و عراق بررسی و پیگیری می‌شود.
به گزارش تسنیم، ظریف با بیان اینکه جزئیات بیشتر سفر روحانی به عراق در دست بررسی میان مسؤولان 2 کشور است، تصریح کرد: آقای روحانی در نظر داشتند در نخستین ‌فرصت با مقامات عراقی در بغداد دیدار داشته باشند و اکنون با برگزاری انتخابات پارلمانی عراق و استقرار دولت جدید، فرصت مناسبی خواهد بود تا نتایج سفر بنده و سفری را که آقای زنگنه وزیر نفت به عراق داشتند، در جریان سفر رئیس‌جمهوری نهایی کنیم.
طبق این گزارش، روابط اقتصادی ایران و عراق حدود 12 میلیارد دلار است و با تصمیم 2 کشور قرار است سقف این روابط به مرز 20 میلیارد دلار برسد و انجام این سفر می‌تواند 2 کشور را برای رسیدن به این هدف مشترک نزدیک‌ کند.
برهم صالح: روابط خوب ما با ایران به نفع همه است
در آستانه سفر روحانی به عراق، رئیس‌جمهور این کشور ضمن استقبال از سفر همتای ایرانی خود بار دیگر بر اهمیت روابط 2 کشور تاکید کرد. برهم صالح با اشاره به روابط میان ایران و عراق گفت که سفر آتی رئیس‌جمهور ایران به بغداد مهم خواهد بود.
رئیس‌جمهور عراق در گفت‌وگو با رسانه‌های عراقی در رابطه با سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران به عراق گفت: سفر روحانی، رئیس‌جمهور ایران به بغداد سفر مهمی خواهد بود. من پیش از این به تهران سفر کردم و گفت‌وگوهای عمیقی در رابطه با مسائل متعدد با مقامات ایرانی داشتم.
وی افزود: روابط ما با ایران بسیار مهم است، به تمام کشورهایی که سفر کرده‌ام اعلام ‌کردم منفعت عراق در این است که روابط بسیار خوبی با ایران داشته باشد و من به عمد این عبارت را تکرار می‌کردم و می‌گفتم منفعت عراق به این است که چنین روابطی را تداوم دهد. رئیس‌جمهور عراق در ادامه گفت: روابط ما با ایران بر همان اساس روابط‌مان با کشورهای عربی نیست و این روابط به ضرر روابط‌مان با کشورهای خلیج [فارس] و کشورهای دیگر نیز نخواهد بود، بلکه روابطی مفید برای ملت عراق و تمام طرف‌ها خواهد بود.
برهم صالح گفت: ما با ایران ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک داریم، همچنین میان 2 ملت اشتراکات فرهنگی و اجتماعی وجود دارد. در زمان مبارزه علیه رژیم قبلی (صدام) ایران به معارضان عراقی پناه داد، در زمان جنگ اخیر با داعش نیز ایران از آوارگان عراقی استقبال کرد و در حمایت از نیروهای عراقی مبارز علیه داعش نقش مهمی ایفا کرد.
وی افزود: ما باید به جهان و به خودمان نیز اهمیت روابط‌مان با ایران را یادآور شویم. در دیدار با حسن روحانی در رابطه با توافق ۱۹۷۵ گفت‌وگو کردیم. همچنین در رابطه با لزوم به وجود آمدن تفاهم در رابطه با مسائل مختلف میان ایران و عراق بحث کردیم. بی‌شک به هر دولتی ارثی از گذشته می‌رسد و توافق ۱۹۷۵ ارثی است که به ما رسیده است و 2 طرف به آن پایبند هستیم. من می‌دانم دیدارهایی میان طرف ایرانی و عراقی در رابطه با این مساله انجام شده است اما این مذاکرات هنوز به پایان نرسیده‌ است، ان‌شاءالله در سفر پیش روی آقای روحانی به بغداد در رابطه با این مساله بحث خواهد شد و به توافق و تفاهم خواهیم رسید.
رئیس‌جمهور عراق ادامه داد: به یاد دارم که با یکی از مقامات بلندپایه عربی دیدار داشتم، او شروع به صحبت کردن در رابطه با روابط ایران و عراق کرد، من پیش‌دستی کردم و به او گفتم روابط‌مان با ایران برای ما بسیار مهم است، ما با آنها روابط تاریخی و جغرافیایی داریم. او سپس به من گفت جناب رئیس‌جمهور ما می‌خواهیم شما با ایران روابط خوبی داشته باشید، چه‌بسا به ما کمک کنید که در منطقه گشایشی ایجاد کنیم.
وی در پایان گفت عراق می‌تواند پلی برای ایجاد روابط بهتر میان کشورهای منطقه باشد و این مساله به سود همه خواهد بود.
ظریف: بزودی به دمشق سفر می‌کنم
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از سفرش به دمشق در آینده نزدیک خبر داد و گفت روابط ایران و عراق علیه هیچ‌کس نیست. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی اختصاصی با شبکه تلویزیونی الفرات عراق از سفرش به سوریه در آینده نزدیک خبر داد و گفت بزودی به سوریه سفر خواهد کرد.
در هفته‌ای که گذشت «عدنان محمود» سفیر سوریه در تماس تلفنی با ظریف دعوت بشار اسد از وزیر خارجه ایران برای سفر به دمشق را به وی اعلام کرد.پس از گفت وگوی تلفنی روز چهارشنبه 8 اسفندماه محمدجواد ظریف و ولید المعلم وزرای خارجه ایران و سوریه، سفیر سوریه در تهران نیز در تماسی تلفنی با ظریف دعوت بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه از وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای سفر به سوریه را اعلام کرد. محمدجواد ظریف همچنین در گفت‌وگو با الفرات به روابط استراتژیک ایران و عراق اشاره و تصریح کرد این روابط علیه هیچ کسی نیست. وزیر امور خارجه ایران با تأکید بر اینکه ما هرگز برای حذف عربستان سعودی از منطقه تلاش نمی‌کنیم، گفت 5 سال پیش آماده سفر به عربستان بوده است و هر موقعی که برای آنها مناسب باشد، ایران آماده تعامل است. به گزارش فارس، ظریف در سفر هفته آینده حسن روحانی به بغداد او را همراهی می‌کند. این نخستین سفر روحانی به عراق در دوران ریاست‌جمهوری‌اش در دولت‌های یازدهم و دوازدهم است.  رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران دی‌ماه سال جاری نیز سفری 5 روزه به عراق داشت و ضمن رایزنی با مقامات عراقی در بغداد به اربیل و سلیمانیه نیز سفر کرد و با مقامات اقلیم کردستان عراق دیدار داشت و پس از آن هم به نجف و کربلا رفت.

خرازی: افکار عمومی در ایران به اروپا بی‌اعتماد شده است
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: با توجه به رویکردهای همراه با فشار غرب، حساسیت شدیدی در ایران درباره FATF وجود دارد. به گزارش ایسنا، سیدکمال خرازی دیروز در دیدار هیاتی از اندیشکده فرانسوی مونتین گفت: رویکرد اروپا در قبال برجام، حساسیت‌ها را مضاعف کرده و موجب بی‌اعتمادی افکار عمومی در ایران به اروپا شده است. رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایجاد بحران در سوریه را در راستای منافع رژیم صهیونیستی خواند و در پاسخ به سوالی درباره چرایی سفر بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به ایران بدون اعلام قبلی گفت: به دلیل رعایت مسائل امنیتی، این سفر بدون اعلام قبلی انجام گرفت. خرازی با اشاره به اینکه ملت سوریه بشدت از تروریسم ضربه خورده است، گفت: ملت سوریه از اسد برای ایجاد آرامش و همچنین مقابله با تروریسم حمایت می‌کند. وی تصریح کرد: تحلیل دولت‌های اروپایی از تحولات در سوریه و دیدگاه ملت سوریه واقع‌بینانه نیست.
 


Page Generated in 0/0065 sec