printlogo


کد خبر: 207341تاریخ: 1397/12/15 00:00
رئیس سازمان برنامه و بودجه به کارمندان و کارکنان دولت وعده داد
افزایش‌حقوق ۴۰۰ هزار تومان به علاوه ۵ درصد

گروه اقتصادی: با توجه به اعتبارات درنظر گرفته‌شده، علاوه بر افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق کارکنان دولت، در نهایت تا ۵ درصد امکان اضافه حقوق آنها در سال آینده وجود خواهد داشت.  محمدباقر نوبخت در شبکه 2 سیما افزود: در تبصره 18 قانون بودجه امسال هم همین مبلغ در نظر گرفته شده بود که حدود 25 درصد آن برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی به دستگاه‌ها پرداخت شد. نوبخت با بیان اینکه هم‌اکنون حدود 5 میلیون نفر از کارکنان شاغل و بازنشسته دولت 160 هزار میلیارد تومان حقوق می‌گیرند، اضافه کرد: متوسط حقوق این تعداد ماهانه 3 میلیون و 200 هزار تومان است. به‌گفته وی، دولت در لایحه بودجه سال آینده 32 هزار میلیارد تومان برای افزایش حقوق کارکنان در نظر گرفت که با استفاده از آن 20 درصد به حقوق کارکنان دولت اضافه می‌شود. نوبخت یادآور شد: افزایش مدنظر دولت برای کارکنان و بازنشستگان به‌طور متوسط 640 هزار تومان در ماه بود اما مجلس تصویب کرده است که 400 هزار تومان به‌طور ثابت به حقوق کارکنان اضافه شود. وی گفت: با مصوبه مجلس 24هزار میلیارد تومان از این اعتبارات اختصاص خواهد یافت و تنها 8 هزار میلیارد تومان دیگر باقی می‌ماند که با آن نمی‌توان تا 10 درصد به حقوق کارکنان دولت اضافه کرد و در نهایت تا 5 درصد امکان اضافه حقوق در سال آینده وجود خواهد داشت. نوبخت ادامه داد: حداقل حقوق کارکنان دولت هم‌اکنون حدود یک میلیون و 240 هزار تومان است که بر اساس قانون حداکثرش 7 برابر آن یعنی حدود 8 میلیون و 400 هزار تومان خواهد بود. وی گفت: از حدود 5 میلیون نفر از کارکنان و بازنشستگان دولت تنها یک میلیون نفر بیش از 20 درصد پیشنهادی دولت در لایحه بودجه سال 98 اضافه حقوق می‌گیرند و این یعنی 4 میلیون نفر دریافتی‌شان در سال آینده کم می‌شود. نوبخت افزود: کسانی که زیر 2‌میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند مالیات‌شان صفر می‌شود و دولت بسته حمایتی را به کارکنانی که زیر 3 میلیون تومان حقوق می‌گیرد اختصاص داده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: یک میلیون و 100 هزار نفر از افراد شاغل و بازنشسته زیر 2‌میلیون تومان حقوق می‌گیرند. نوبخت تصریح کرد: بر اساس مصوبه مجلس، سال آینده تا 4‌هزار میلیارد تومان برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص یافته است که دولت با اختیارات خود 5 هزار میلیارد تومان دیگر برای این کار اختصاص خواهد داد. نوبخت گفت: طرح رتبه‌بندی فرهنگیان سال آینده اجرا خواهد شد.
وی با بیان اینکه لایحه اولیه بودجه سال آینده دولت 437 هزار میلیارد تومان بود، افزود: با ابلاغیه مقام معظم رهبری برای صرفه‌جویی، این بودجه را به 407 هزار میلیارد تومان اصلاح کردیم اما در نهایت مجلس این مبلغ را به 442 هزار میلیارد تومان افزایش داد.
خانواده نیازمند آقای نوبخت!
نوبخت در ادامه اعلام کرد همسرش به علت حقوق پایین بازنشستگی از وی پول قرض می‌کند تا هزینه دوا درمان کند!
وی گفت: در تبصره ۱۸ قانون بودجه امسال هم مبلغ افزایش 5 درصدی حقوق در نظر گرفته شده بود که حدود ۲۵ درصد آن برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی به دستگاه‌ها پرداخت شد. این بودجه مبتنی بر عملکرد است و تا دستگاه‌ها و استان‌ها گزارش اقدامات انجام شده را در ایجاد اشتغال با استفاده از این اعتبارات ندهند بخش دوم آن اختصاص نخواهد یافت.
نوبخت با بیان اینکه ما به قانون احترام می‌گذاریم، گفت: استدعا می‌کنم رئیس مجلس و هیچ‌ کس را علیه دولت تحریک نکنند. ما به قانون احترام می‌گذاریم، البته اگر قانونی ایرادی داشته باشد آن را نقد می‌کنیم، اما اگر با تصویب شورای نگهبان این طرح پیشنهادی مجلس به قانون تبدیل شد آن را اجرا خواهیم کرد. نوبخت با اشاره به اینکه در فضای مجازی تحریفات صورت می‌گیرد، گفت: همسر بنده یک فرهنگی بازنشسته است که حقوق او هم یک میلیون و 500-400 هزار تومان است به طوری که برای هزینه درمان خود باید مبلغی از بنده بگیرد و روی پول خود بگذارد تا هزینه دارو و درمان شود.
افزایش تا ۱۰ درصد حقوق‌‌های زیر ۲ میلیون
از سوی دیگر علی‌اکبرکریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌ گفت: حقوق‌بگیران کم‌درآمد جامعه افزایش ثابت۴۰۰ هزار تومانی و تا ۱۰درصد را دریافت می‌کنند که با این فرمول درصد رشد حقوق‌های زیر ۲ میلیون تومان بیش از دیگر حقوق‌ها خواهد بود. کریمی در گفت‌وگو با خانه ملت با بیان اینکه افزایش 20 درصدی حقوق مغایر با عدالتی بوده که در اقتصاد کنونی کشور با آن روبه‌رو است، افزود: عده‌ای از مردم برای تامین معیشت خود تحت فشار قرار دارند و دولت و مجلس موظف هستند به این افراد بیشتر توجه کنند. وی با اشاره به اینکه مصوبه مجلس سبب شده درصد  افزایش حقوق کارکنان زیر 2 میلیون تومان نزدیک به 40 درصد شود، ادامه داد: مجلس در بخش دوم افزایش حقوق تصویب کرد متناسب با سقف اعتبار موجود حقوق کارکنان دولت تا ۱۰ درصد افزایش یابد. گفتنی است نمایندگان مجلس در آخرین روز رسیدگی به لایحه بودجه سال ۹۸ در قالب بند الحاقی به تبصره ۱۲ لایحه، حقوق کارمندان دولت را بیش از آن چیزی که دولت پیشنهاد داده بود به تصویب رساندند. مجلس تصویب کرد حقوق همه کارمندان دولت و بازنشستگان ۴۰۰ هزار تومان افزایش یابد و علاوه بر آن، حقوق همه کارمندان دولت و بازنشستگان «تا ۱۰ درصد» افزایش یابد. این محاسبه با فرض ثابت بودن ضریب افزایش ۱۰درصد برای همه گروه‌ها (جزئیات آن باید توسط دولت تعیین شود) و همچنین پس از تایید شورای نگهبان، اعمال خواهد شد.
اختلاف مجلس و دولت بر سر حقوق چیست؟
بر اساس لایحه پیشنهادی دولت حدود ۳۹ هزار میلیارد تومان برای افزایش حقوق در سال ۹۸ باقی می‌ماند اما تفاوت ۷ هزار میلیارد تومانی این رقم با رقم ۳۲ هزار میلیارد تومانی اعلام‌شده از سوی نوبخت از کجا آمده است؟
بررسی دقیق جزئیات مصارف عمومی لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور نشان می‌دهد بیش از ۱۱۵ هزار میلیارد تومان برای حقوق کارمندان رسمی، پیمانی و قراردادی با رشد ۲۴ درصدی نسبت به قانون بودجه ۹۷ پیش‌بینی شده است. همچنین بیش از ۶۷ هزار میلیارد تومان بابت حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری با رشد ۳۲ درصدی نسبت به قانون بودجه ۹۷ درنظر گرفته شده است. تفاوت جمع کل رقم مصوب امسال به نسبت لایحه بودجه‌ بالغ بر 39 هزار میلیارد و 693 میلیون تومان می‌شود. با این احتساب رقمی که نوبخت ارائه می‌کند با اعداد بودجه مغایر است. با فرض رقم لایحه بودجه و یک ضرب و تقسیم ساده به وضوح روشن است علاوه بر افزایش ثابت ۴۰۰ هزار تومانی می‌توان حدود ۷ تا ۸ درصد به حقوق همه کارمندان افزایش حقوق را اضافه کرد.
یکی از مسائل دیگری که در اظهارات نوبخت قابل تامل است به جزئیات افزایش حقوق کارمندان دولت بازمی‌گردد. وی گفته بود با طرح پیشنهادی مجلس، حقوق یک میلیون و ۱۰۰‌هزار نفر از کارمندان دولت و بازنشستگان که کمتر از ۲‌میلیون تومان در ماه حقوق می‌گیرند بیش از ۲۰‌درصد افزایش پیدا می‌کند اما حقوق ۴ میلیون نفر کمتر از ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت. درباره این بخش از اظهارات نوبخت باید گفت: ۱-شیوه افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان طبق مصوبه مجلس در نهایت به کم شدن فاصله حقوق افراد با حقوق بالا و افراد با حقوق پایین منجر می‌شود  که به عدالت نزدیک‌تر است. ۲- حقوق کارمندانی که زیر 7/2 میلیون تومان دریافت می‌کنند با فرض ۴۰۰ هزار تومان و ۵ درصد افزایش مد نظر دولت از ۲۰ درصد افزایش پیش‌بینی شده در لایحه دولت بیشتر خواهد بود. یعنی برخلاف ادعای نوبخت این مدل به نفع کارمندان بوده که تعدادشان از یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به مراتب بیشتر است.


Page Generated in 0/0227 sec