printlogo


کد خبر: 207396تاریخ: 1397/12/16 00:00
تکمیل محور مهم کریدور شمال به جنوب
افتتاح راه‌آهن قزوین ـ رشت

گروه اقتصادی: خط آهن رشت- قزوین روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد. راه‌آهن رشت- قزوین قرار بود زودتر از اینها افتتاح شود. تا سال 1392، 60 درصد از پروژه راه‌آهن رشت- قزوین انجام شده بود و تکمیل این پروژه حدود 6 سال به طول انجامید. روحانی در این باره گفت: امروز سوت قطار راه‌آهن سراسری کشور در شهر رشت به صدا درخواهد آمد. امروز گیلان و ملت ایران به راه‌آهن سراسری وصل شده است؛ تلاشی که سال‌ها مردم در انتظار چنین روزی بودند. همه دولت‌ها تلاش کردند. در آغاز دولت یازدهم این راه‌آهن ۳۲ درصد کارش انجام شده بود. برای این طرح ۱۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و ما می‌دانستیم دولت یازدهم باید ۱۳۰۰ میلیارد آن را متقبل شود. برای ما مهم بود این راه‌آهن راهبردی و استراتژیک به ثمر برسد.
رئیس‌جمهور با اشاره به آغاز عملیات اجرایی طرح راه‌آهن رشت- آستارا به عنوان طرح بسیار مهم ملی و بین‌المللی، گفت: با تکمیل این مسیر ریلی، ده‌ها و حتی صدها کشور در آفریقا، آسیا، شرق و شمال اروپا و آسیای مرکزی به یکدیگر متصل خواهند شد. روحانی با اشاره به اینکه در سفر استانی قبلی برای 36 طرح و پروژه مبلغ 796 میلیارد تومان در نظر گرفته شد اما تا الان 1240 میلیارد تومان و بالاتر از وعده قبلی پرداخت کردیم، افزود: در طول 4 سال دولت یازدهم 2296 میلیارد تومان اعتبار برای بودجه عمرانی استان گیلان اختصاص داد که عملیاتی شد و در این سفر نیز 66 طرح و پروژه به ارزش 1913 میلیارد تومان برای این استان در نظر گرفته شده است. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز مجموعاً 4 هزار میلیارد تومان پروژه افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود، افزود: در تفاهم با بخش‌های مختلف در صدد هستیم تا بتوانیم گیلانی سرسبزتر را شاهد باشیم.
2 پروژه دیگر در راه است
در این مراسم همچنین محمد اسلامی، وزیر راه درباره پروژه‌های تکمیلی و مرتبط با راه‌آهن رشت- قزوین گفت: پروژه‌های خط آهن رشت- آستارا و دیگری رشت- بندر کاسپین و بندرانزلی 2 پروژه‌ای هستند که پس از افتتاح خط آهن رشت- قزوین کلید خواهند خورد. طبق زمان‌بندی‌های انجام شده، پروژه رشت- بندر کاسپین سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، پروژه انزلی هم حدود 2 سال به طول می‌انجامد. اسلامی گفت: پروژه آستارا نیاز به حدود 48 ماه کار و تلاش دارد که باید در قطعات هشت‌گانه‌ای که تعریف شده عملیات آغاز شود. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جزئیات جلسه با همتای آذربایجانی‌اش خاطرنشان کرد: مذاکرات مفصل و موثری داشتیم. پیش‌تر هم در پروژه آستارا- آستارا با جمهوری آذربایجان همکاری داشته‌ایم.
 اهمیت راه‌آهن رشت- قزوین از زبان نوبخت
پیش از این همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه هم با اشاره به اهمیت خط ریلی قزوین-رشت گفته بود: این پروژه از این‌ جهت که می‌تواند ارتباط شمال و جنوب را کامل کند و کشورهای شمالی ایران نیز از این مسیر به آب‌های گرم خلیج‌فارس دسترسی پیدا کنند، پروژه بسیار پراهمیتی است. به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت مدتی پیش در افتتاح آزمایشی راه‌آهن قزوین- رشت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قطعات منفصل ریلی در کشور وجود دارد که اتصال آنها شبکه سراسری ریلی را کامل خواهد کرد. وی ادامه داد: این پروژه از این‌ جهت که می‌تواند ارتباط شمال و جنوب را کامل کند و کشورهای شمالی ایران نیز از این مسیر به آب‌های گرم خلیج‌فارس دسترسی پیدا کنند، پروژه بسیار پراهمیتی است. رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه کشور خاطرنشان کرد: این پروژه در واقع قسمتی از طرح بزرگ قزوین تا آستاراست و در حال حاضر با زحمات بسیاری ۱۶۵ کیلومتر از این پروژه بزرگ یعنی از قزوین تا رشت آماده‌ شده است. وی اعلام کرد: رئیس‌جمهور همواره بر پشتیبانی بودجه‌ای و مالی از همه شبکه‌های ریلی کشور تأکید داشته و افتتاح راه ریلی در ارومیه شاهد این مدعاست، ضمن اینکه وی به طرح بزرگ «قزوین- آستارا» نیز توجه خاصی دارد. نوبخت تصریح کرد: جز ۴۰ کیلومتری که در گذشته انجام‌ شده بود، همه قسمت‌های این راه توسط دولت یازدهم و دوازدهم احداث شد و علاوه بر صرفه‌جویی اقتصادی این امکان را فراهم می‌کند تا مسافران از تهران اتومبیل‌های خود را در بخش ویژه بار قطار که پیش‌بینی‌شده قرار دهند و سفر خود را از طریق راه ریلی داشته باشند. رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور گفت: با این راهکار از بار ترافیکی جاده قزوین- رشت مخصوصاً در قسمت منجیل و رودبار که همیشه با فشار ترافیکی زیادی همراه است کاسته خواهد شد. وی تصریح کرد: همچنین طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده گردشگران می‌توانند از اتومبیل‌هایی که در منطقه آزاد وجود دارد برای تردد در سراسر گیلان استفاده و با خیال راحت بدون اتومبیل شخصی سفر کنند. نوبخت اضافه کرد: قطارهای VIP برای این مسیر در نظر گرفته‌ شده که منجر به رشد و پیشرفت صنعت توریسم در قزوین و گیلان خواهد شد.

 

چرا این پروژه مهم است؟
محور قزوین- رشت به طول ۱۶۴ کیلومتر یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور محسوب می‌شود. این مسیر 6 ایستگاه دارد که ۴ ایستگاه آن مسافری است. طول سیر قطار از قزوین تا رشت در این محور ۴ ساعت طول می‌کشد. محور قزوین- رشت بخشی از کریدور ریلی شمال- جنوب است که شامل اتصال بندر شهید رجایی به آستاراست که به صورت یکپارچه انجام خواهد شد و در نتیجه آن هند به روسیه از طریق ایران متصل می‌شود. در حال حاضر آستارای ایران به آستارای آذربایجان و از آنجا به روسیه با خط‌آهن متصل شده است و در صورت تکمیل قطعه رشت- آستارا، زمان سیر بار از هند تا روسیه به نصف و هزینه حمل تا ۳۵ درصد کاهش می‌یابد. سالانه بین هند و روسیه ۴۰ میلیون تن بار جابه‌جا می‌شود که اگر تنها یک‌چهارم این میزان به خط آهن ایران منتقل شود، می‌تواند کل ظرفیت محور ریلی بندر شهید رجایی تا آستارا را اشباع کند. برای ساخت این محور ۲۲ میلیون مترمکعب خاکبرداری انجام شده است. برای درک اهمیت این پروژه باید بدانید که سد کرخه به‌عنوان بزرگ‌ترین سد غرب آسیا ۳۶ میلیون متر مکعب خاکبرداری داشت. هزینه کل پروژه در طول ۱۳ سال اجرای پروژه هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان بوده که با توجه به تورم‌های سال‌های گذشته ارزش پروژه به ۶ تا ۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین جز ریل استفاده شده در این خط آهن که وارداتی است، تمام اجزای پروژه اعم از مصالح و خدمات مهندسی، ۱۰۰ درصد بومی و داخلی است. این قطعه از کریدور و همچنین اتصال آن تا آستارا بشدت از سوی هندی‌ها و روس‌ها مورد استقبال قرار گرفته که اهمیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی آن را نشان می‌دهد. در این میان اگر قطعه رشت- آستارا به سرعت تکمیل نشود، ممکن است کریدورهای موجود در کشورهای همسایه موقعیت ترانزیتی ایران را دور بزنند. با این حال ایران ارزان‌ترین، کوتاه‌ترین و امن‌‌‌‌‌ترین کریدور را در میان کشورهای منطقه داراست و صاحبان بار همواره در تلاشند امن‌ترین کشور را برای عبور کالای خود انتخاب کنند که در میان کشورهای منطقه، ایران از این ویژگی برخوردار است.


Page Generated in 0/0065 sec