printlogo


کد خبر: 207397تاریخ: 1397/12/16 00:00
اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ۱۳ متهم دیگر روز گذشته برگزار شد
پرونده 6 میلیارد یورویی!

اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ۱۳ متهم دیگر روز گذشته در شعبه سوم دادگاه ویژه به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.
به گزارش «وطن‌امروز»، دادگاه‌های ویژه برای محاکمه اخلالگران در نظام اقتصادی کشور از شهریورماه گذشته و در پی نامه رئیس قوه‌قضائیه به رهبر انقلاب و کسب اجازه از ایشان تشکیل شد. در این دادگاه‌ها که به صورت علنی برگزار می‌شود، تاکنون پرونده‌‌های متعددی از دانه‌درشت‌ها همچون سلطان سکه و سلطان قیر و همچنین سایر متهمان ارزی رسیدگی شده است.
در ادامه برگزاری دادگاه‌های ویژه اقتصادی، دیروز اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ۱۳ متهم دیگر در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد.
قاضی مسعودی‌مقام در ابتدای اولین جلسه رسیدگی به پرونده ضمن تفهیم مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ آیین دادرسی کیفری به متهمان گفت: پرونده حاضر درباره اتهام مشارکت و معاونت در اخلال کلان اقتصادی در حوزه پتروشیمی به مبلغ ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو است.
وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: شاید در پرونده اشخاصی مطرح باشند که منتسب به دستگاهی باشند، لذا متهمان از این موارد بپرهیزند و دفاعیات حقوقی داشته باشند و حواشی را رها کنند، چرا که ما مجری قانون هستیم و مجری مصالح متهمان نیستیم و قطعا اگر رای صادر شود با اتقان و مستندات قانونی خواهد بود، لذا تذکر می‌دهم متهمان از توسل به اشخاص خودداری کنند و در صورتی که اتهامی را منتسب به دستگاهی می‌کنند، مستند باشد.
خلاصه‌ای از کیفرخواست 700 صفحه‌ای
در ادامه این جلسه، قاضی مسعودی‌مقام از حسینی، نماینده دادستان خواست به قرائت کیفرخواست بپردازد.
نماینده دادستان پیش از قرائت کیفرخواست نکاتی را متذکر شد و گفت: تحقیقات نسبت به برخی متهمان و اتهامات آنها رسیدگی شده اما هنوز بخشی از آن مفتوح و در حال رسیدگی است.
وی افزود: متهمان به عنوان مدیران شرکت از خریداران خارجی پول‌های کلان دریافت می‌کردند و تحت عنوان دور زدن تحریم‌ها،‌ شرکت‌هایی را در خارج تاسیس می‌کردند و اگرچه متهمان با بهانه دور زدن تحریم‌ها به دفاع از خود پرداختند اما حق نداشتند مابه‌التفاوت منشأ ارز داخلی را به نفع خود تصاحب کنند.
حسینی، نماینده دادستان ادامه داد: ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو ارز حاصل از فروش محصولات بوده که ثابت شده است و متهمان عواید حاصل از این مبلغ به‌علاوه پورسانت‌هایی را دریافت کردند.
نماینده دادستان بیان کرد: به لحاظ حجم زیاد کیفرخواست که قریب به ۷۰۰ صفحه است من خلاصه کیفرخواست را که ۱۲۰ صفحه است می‌خوانم.
وی در تشریح کیفرخواست گفت: در این پرونده رضا حمزه‌لو، مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی متهم به مشارکت در اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور به مبلغ ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو و تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۷ میلیون و ۶۵ هزار یورو و ۸ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۳۸۴ دلار است.
نماینده دادستان در ادامه عنوان کرد: محسن احمدیان، بازنشسته پتروشیمی به مشارکت در اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور به مبلغ مذکور و تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۱۵ میلیون دلار و ۵۰۰ هزار یورو متهم است.
وی ادامه داد: همچنین عباسی صمیمی، عضو هیأت‌مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی متهم به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به مبلغ مذکور و تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۳۱۸ میلیارد و ۶۳۷ میلیون و ۲۷۵ هزار ریال، مرجان شیخ‌الاسلامی متهم به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به مبلغ مذکور و تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۷ میلیون و ۶۵ هزار و ۵۲۹ یورو و ۸ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۳۸۴ دلار، سیدامین قرشی‌سروستانی متهم به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به مبلغ مذکور و تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۳۱۸ میلیارد و ۶۳۷ میلیون و ۲۷۵ هزار ریال و علیرضا رحمانی متهم  به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور و تحصیل مال از طریق نامشروع هستند.
حسینی افزود: مصطفی تهرانی‌صفا، بازنشسته و عضو هیأت‌مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی متهم است به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به مبلغ مذکور و تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۴۱ هزار و ۱۰۰ یورو. سام ساعدیان متهم است به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به مبلغ مذکور و تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۵ میلیارد و ۴۹ میلیون ریال، معصومه دری مدیرعامل شرکت بازرگانی دفتر دوبی متهم است به معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور و معاونت در تحصیل مال از طریق نامشروع، محمدحسین شیرعلی متهم به معاونت در نظام اقتصادی کشور و معاونت در تحصیل مال از طریق نامشروع و همچنین تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۸ میلیون دلار است.
به گزارش میزان، در ادامه قرائت کیفرخواست نماینده دادستان گفت: سعید خیری‌زاده، فرزند سیدمراد متهم است به معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور و تحصیل مال از طریق نامشروع که این سه نفر در معاونت یاد شده، جرم‌شان فراتر از معاونت است که در جریان رسیدگی به عنصر مادی رفتار ارتکابی آنها اشاره خواهم داشت. اقدام آنها در حد مباشرت و شرکت در جرم و در ردیف ۸ متهم دیگر است.
وی گفت: ابوالفضل شمس‌آبادی متهم است به معاونت در اخلال کلان در نظام اقتصادی و تحصیل مال از طریق نامشروع، سیدعلیرضا حسینی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی شانگهای متهم است به معاونت در اخلال در نظام کلان اقتصادی و معاونت در تحصیل مال از طریق نامشروع و متهم دیگر علی‌اشرف ریاحی متهم است به معاونت در اخلال کلان در نظام اقتصادی و تحصیل مال از طریق نامشروع.
تسویه ارز صادرات پتروشیمی با ریال!
نماینده دادستان در ادامه بیان کرد: متهمان با سوءاستفاده از تحریم‌های بانکی و با معرفی شرکت‌های خود به خریداران خارجی اقدام به انتقال منابع ارزی حاصل از صادرات محصولات شرکت‌های پتروشیمی به حساب‌های شرکت خود در خارج از کشور کرده و با تصاحب ارز‌های حاصل از محصولات شرکت‌های شاکی در خارج به نفع خود و با عدم تحویل ارز‌ها به صاحبان محصولات پتروشیمی باعث ناترازی موازنه ارزی کشور شده‌اند.
وی بیان کرد: عملکرد متهمان به عنوان مدیران شرکت‌های پتروشیمی حکایت از آن دارد که به‌رغم مکاتبات مسؤولان و مدیران وزارت نفت دایر بر اینکه از هرگونه دخل و تصرف در ارز‌های محصولات صادراتی جلوگیری کنند اما آنها توجه نکرده‌‌اند و به نفع خود برداشت کرده‌اند. نماینده دادستان اضافه کرد: متهمان مبالغ فروش محصولات پتروشیمی را وارد کشور نکرده‌‌اند و با تصاحب ارز‌های حاصل از صادرات، آن را به ریال تسویه کرده‌اند.
حسینی افزود: اقدام آنها بیانگر این است که مجموع ارز‌های حاصل از صادرات که با مشارکت یا معاونت متهمان بوده برابر با ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو بوده است. با توجه به مراتب مذکور رقم اخلال به مبلغ فوق است اما انتفاع شخصی این مقدار نبوده که در این کیفرخواست اشاره می‌شود. در این بخش از جلسه دادگاه قاضى مسعودى‌مقام از نماینده دادستان خواست ادامه کیفرخواست را به جلسه آینده موکول کند و گفت: جلسه آتى ساعت ٩ صبح روز شنبه مورخ ١٨/١٢/٩٧ تشکیل خواهد شد و ادامه کیفرخواست قرائت و دفاعیات متهمان اخذ خواهد شد.


Page Generated in 0/0090 sec